logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Podzimní běhání – jak a co na sebe navléct a proč

Podzimní běhání – jak a co na sebe navléct a proč

Začal nám podzim, meteorologové sice stále slibují pokračující babí léto, ale jak známo baby mají často různé rozmary, a tak věřit babímu létu se nevyplácí a je lepší se na podzimní běhání vybavit bez ohledu na to, co nám baby a babí léto slibují :).

Podzimní běhání má svoje „specifíka“ jak nám s oblibou říkával major Kylar na vojně.

SPECIFIKA PODZIMNÍHO BĚHÁNÍ BYCH ROZDĚLIL DO TĚCHTO OBLASTÍ:

  1. rozmary počasí – ráno mlha a rosa – v poledne pohoda – večer kosa – k tomu připočítejte časté dešťové přeháňky, vítr všech stupňů a bláto
  2. denní světlo – ráno tma – přes den vidím – po šesté to chce čelovku – ženám bych pak doporučoval buď jako doprovod statného Bivoje nebo strach nahánějícího českého fouska
  3. překonávání podzimních depek a únav – je těžké vyprovokovat tělo k jakékoliv činnosti, když jedinou jeho touhou je zalézt do brlohu a zahájit zimní spánek :).
  4. rozvoj všeobecné vytrvalosti
  5. zdokonalování běžeckého stylu
  6. zapracování na ohebnosti a pružnosti těla – protahování a strečink
  7. rozvoj síly – celého těla – v běhu sice nejvíce zapojujeme nohy, ale i ruce, trup, záda a břicho je třeba posilovat
  8. zapracování na správném dýchání – naučte se dýchat bránicí – nafukujte bříško
  9. nezapomeňte se hýčkat – wellness, balneo, zábaly, horké kameny, teplé ruce maséra či masérky – rozeženou vaše chmury a vyženou z vašeho těla podzimní chlad a ztuhlost – nevíte-li kam zajet tak zkuste třeba hotel Francis nebo hotel Komorní Hůrka

No a protože jste si psali po prvním dílu hlavně o to, jak se na podzimní běhání obléknout, tak si pište:

CO NA SEBE RÁNO A VEČER?

Ráno a večer bych se oblékl trošku víc už vzhledem k tomu, že lze očekávat větší vlhkost vzduchu, která zalézá až k tělu, je tma a tak náš běh je spíše pomalejší, tudíž se méně zahřejeme. Doporučil bych tedy:

  1. na tělo funkční triko (zda s krátkým či dlouhým rukávem záleží na tom, jak jste zimomřiví či horkokrevní)
  2. na něj lehčí mikinu z funkčního materiálu (toto je opět individuální a u každého jiné)
  3. pokud bude chladněji nebo pršet, ještě běžeckou větrovku nebo nepromokavou bundu
  4. na hlavu (na čelo) čelenku nebo šátek
  5. na nohy elasťáky (podle teploty tříčtvrteční či dlouhé) – je dobré mít kolena a všechny svaly v teple, v případě deště možné vzít nepromokavé běžecké kalhoty

CO NA NOHY

  1. pokud je sucho a poběžíte po silnici, stačí normální silniční běžecké boty, v nichž jste běhali v létě
  2. pokud vyběhnete do terénu, doporučil bych trailovou běžeckou botu, umožní vám lepší odraz a vůbec vás lépe ochrání před možnými riziky (podvrtnutí, napíchnutí na větev, sklouznutí po kamenech apod.) a což není zanedbatelné, i svršek má odolnější než silniční boty
  3. pokud vybíháte do deště, nebo je obloha těhotná deštěm – jen jen spustit – vezměte si obuv s GoreTexem nebo na níž byla použita Nano technologie, která vodu odpuzuje
  4. ponožky – ať je léto, podzim, zima funkční ponožka je prima

Během dne platí v podstatě totéž, co pro ráno či večer. Dá se však očekávat, že bude tepleji, tak můžete nechat doma mikinu – záleží na teplotě – i na podzim může být přes den pěkná zima, pak bych si uvázal mikinu kolem pasu a v případě potřeby jí na sebe navlékl.

POZOR!

Když doběhnete, lehce se projděte tak 5 minut a pak se co nejdříve převlékněte do suchého – nemáte-li možnost se hned osprchovat. Rozhodně nechoďte do sprchy nebo nesedejte do auta ještě celí rozhicovaní, tady i když jsme zdraví jako buci, může vlivem prudkého stažení – ve sprše či vaně roztažení – vašich tepen a žil dojít k problémům se srdcem respektive ke kardiovaskulárním příhodám!

To rychlé převléknutí do suchého vás ochrání, kromě otužování, případně vitamínu C a česneku, proti možnému nachlazení!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Pyjár | 12. 10. 2009 21.40 hod. | 193.165.74.xx
Děcka

k té čelovce: vyplatí se Vám koupit si značkovou čelovku. Takové ty noname od šikmookých prodejců Vás zradí v nejnevhodnější chvíli. Dobrá čelovka na běhání je diodová a tudíž lehká, protože nepotřebuje tolik proudu (baterií) a váží i méně než 100g s baterií. Rozhodně nekupujte přes eshop – nemáte-li ji vyzkoušenou. Každý máme jinou anatomii hlavy, někteří z nás holohlavy, a proto jednomu určitý typ čelovky sedí jako zadek na hrnci a druhému ne. Musíte se prostě obětovat a doběhnout si čelovku (a stejně tak mnoho dalších doplňků) vyzkoušet osobně.

Sportu zdar! Běhání zvlášť

Pyjár

Majka | 8. 10. 2009 12.21 hod. | 80.188.94.xx
Miloši, prosím tě, co to znamená ve čtvrtek v tr. pro tempaře na konci to slovo intervalově. To jako že když nebudu moct celých utíkat 45 minut na 80% tak mám klusat při těch 65% ?

fotoMiloš Škorpil: Majko,
Intervalově znamená rozloženě viz. odkaz pod tabulkou v 1. dílu, to znamená třeba to co psala o tom Dana ve svém deníčku (3 minuty na 80 % a 5 minut na 65 % – jedno zda to pomalé je rychlá chůze nebo pomalý běh, spíš jde o tu intenzitu).

12Honzade | 6. 10. 2009 23.20 hod. | 80.243.103.xx
Milosi, uz pri tech vlozenych versich „rano rosa...vecer kosa"..:) jsem si poprskal monitor.
Prakticky dotaz, obcas nekdy hodne brzo po ranu uz je dost studeny vzduch a tak se snazim „naucit“ se dychat nosem, abych to umel, az bude opravdova zima. Poradis nam nekdy jak NATO?:) Snazim se to zvladnout, nevim, jestli jdu dobrou cestou, ale podle toho, ze jsem „unudleny", bych rekl ze ano:).

fotoMiloš Škorpil: 12Honzade 34Honzaběží, dýchat nosem vás naučím v příštím dílu, jinak pokud jde o unudlení – vidíš to správně – nejdříve se musí dýchací cesty pročistit a pak lze volně dýchat :)))

Franta Burda | 6. 10. 2009 13.54 hod. | 91.214.156.x
Miloši, stačilo si přečíst úvodní odstavec psaný tučným písmem, a už se směju … :))) F.

Simča | 6. 10. 2009 11.43 hod. | 212.27.204.xx
Ahoj, moc díky za rady s běžeckým oblečením..:-)

Ivana | 6. 10. 2009 9.02 hod. | 195.113.135.xx
Milosi, diky za rady s oblecenim do podzimni nepohody. Stale potrebuji nejake rady jak na behani, co oblect, atd. I kdyz se vetsinou ridim svou intuici a v povdtstave jsi mi potvrdil, ze me neklame. Sice je mi lito, ze je leto pryc, ale presto se nejakym nevysvetlitelnym duvodem tesim na behani v podzimnim marastu a i na „me“ zasnezene trase. Miluju ten pocit, ze vybehnout muzu kdykoli, pokud zdravi dovoli.

Peggy | 6. 10. 2009 8.30 hod. | 77.95.40.xx
Miloši, pro nás extra zimouřivé je tu pak běhátko :-) To své po půl roce zase strčím do zásuvky. Déšť ani chladno není problém. Tma ale ano. Bivoje nemám a můj pesan váží pět kilo. Ten nikomu strach nenažene. Naštěstí jsou tu víkendy, kdy se dostanu k běhu ještě za světla. Mimochodem paráda přijde až nasněží. To je kouzelné běhat lesem.

Majka | 6. 10. 2009 7.08 hod. | 80.188.94.xx
Pak že je běh levnej sport?! Vidím to jen na tu čelovku a možná nějaké funkční triko ( pouze jedno ). Na boty prý existují nějaké návleky do marastu, proti uklouznutí a jsou levné? Taky ten můj Bivoj sedí u PC a ne a ne ho dostat ven.
Zkouším trenink pro tempaře – můžu si v pátek dát volno, nestíhám?

fotoMiloš Škorpil: Majko, pokud v pátek nemůžeš, nic se neděje, můžeš dohnat v pondělí a tomu svému Bivojovi zkus na trať nějakého kňoura, třeba se chytí :). Pokud jde o ty návleky do marastu, máš asi na mysli nesmeky – na led a na sníh – o těch budu psát, včetně toho, kde je sehnat až přijde jejich čas.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Trénink pro začátečníky i pokročilé

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků