logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku

Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku

Různé styly cvičení, zajímavé a ještě zajímavější pomůcky – tréninkových prostředků je dnes na trhu nepřeberné množství. Jak z nich vybrat to pravé? Kondiční trénink má podporovat naše zdraví a zvyšovat výkonnost. Zábava je zde až druhotná, především potřebujeme, aby to fungovalo. Šablonou výběru jsou vždy metodické zásady. Chceme, aby nás cviky připravily na praxi, byly účinné a jednoduché, aby upoutaly naši pozornost a byly co nejvšestrannější (viz předešlé články). Těmto podmínkám málokterý moderní směr vyhovuje a většinou se vracíme ke starým osvědčeným metodám staré školy. V programu CoreFit® (www.corefit.cz) pracujeme ve dvou oblastech – se cvičením s vlastní vahou zaměřeným na vývojové cviky a s kettlebell tréninkem (o kettlebellu více v příštím díle).

Vlastní tělo bylo vždy tou nejlepší tělocvičnou. Máme ho vždy s sebou a cvičení nic nestojí. Vývojové cviky jsou inspirované poznatky vývojové kineziologie. Vycházejí z přirozených pohybů malých dětí, kterými jsme všichni objevovali svůj pohybový život. Dětské pohyby jsou geneticky zakódované a automatické. Dítě získává pohybové zkušenosti, používá své tělo v souladu s jeho stavbou – zdravě a účinně. Vývojové pohyby probíhají v tzv. zkřížených pohybových vzorech. Končetiny vykonávají protichůdný pohyb, stejným směrem se pohybují protilehlá paže a dolní končetina.

Vývojové pohyby od přírody formují fyziologické dýchání, budování pohybové stability a zapojování svalů do pohybových řetězců. Fungují nejen u dětí, ale i u dospělých. Cviky, které z vývojových pohybů vycházejí, odvozujeme od základních poloh (leh na zádech i na břiše, poloha na čtyřech v kleče, šikmý sed, stoj) a především přechodů mezi nimi. Tyto cviky dokonale podporují získávání správných pohybových i dechových návyků. Podněcují zpevnění středu těla a celého trupu pro pohyb končetin. Má to samozřejmě háček – co se u dítěte děje spontánně, musíme v dospělosti podpořit svým úsilím. Dítě je nepopsaný list papíru, zatímco dospělý si do cvičení přináší zažité špatné návyky. Proto cvičíme s důrazem na správné dýchání, držení těla, pohyby vedeme vědomě v žádané formě. Potřebujeme udržet pozornost na cvičení, aby špatné návyky nepřevzaly kontrolu nad pohybem. Vývojové cviky jsou pro většinu dospělých velmi tvořivé a hravé, takže soustředit se nebývá velký problém.

Vývojové cviky umožňují začít od úplných začátků -- stejně jako u dětí, budovat pevné pohybové základy a postupně přidávat na obtížnosti. Stupňujeme požadavky na sílu, pohyblivost i koordinaci od úplných základů až po velmi náročná provedení. Cvičíme v různém tempu. Začínáme pomalu a s lepším zvládnutím cviků postupně zrychlujeme nebo naopak výrazně zpomalujeme jejich provedení. Snažíme se mít pohyb neustále pod kontrolou. Kdykoli v průběhu cviku bychom měli být schopní zastavit, zpomalit, zrychlit nebo změnit směr. Na ukázku uvádíme jeden z jednodušších cviků.

Z podporu klečmo vykročíme jednou, pak druhou nohou do předklonu rozkročmo na plných chodidlech a s dlaněmi na zemi. A zase zpět. Střídáme začínající nohu. Po celou dobu se snažíme o co nejlepší kontakt se zemí. Držíme stažené břicho, ramena dozadu a dolů, vzpřímená záda a temeno v prodloužení páteře. Nadechujeme na kolenou a v předklonu, vydechujeme v průběhu pohybu. Pohyb začíná stažením břicha spolu s výdechem a na něj navazuje pohyb dolních končetin.

vývojové cvikyvývojové cviky vývojové cviky

Při cvičení nás zajímá především kvalita pohybového provedení. Lepší dvě dobrá opakování než dvacet špatných. Správné dýchání, držení těla, postupné zapojení jednotlivých segmentů vyžadují soustředění a trpělivost. Minimálně v začátcích nic nezkazíte asistencí instruktora. Hrajte si s pohybem. Hýbejte se lépe.

Martin Doležal foto
  • přečteno: 10967/10615×
Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (14 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků