logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku

Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku

Různé styly cvičení, zajímavé a ještě zajímavější pomůcky – tréninkových prostředků je dnes na trhu nepřeberné množství. Jak z nich vybrat to pravé? Kondiční trénink má podporovat naše zdraví a zvyšovat výkonnost. Zábava je zde až druhotná, především potřebujeme, aby to fungovalo. Šablonou výběru jsou vždy metodické zásady. Chceme, aby nás cviky připravily na praxi, byly účinné a jednoduché, aby upoutaly naši pozornost a byly co nejvšestrannější (viz předešlé články). Těmto podmínkám málokterý moderní směr vyhovuje a většinou se vracíme ke starým osvědčeným metodám staré školy. V programu CoreFit® (www.corefit.cz) pracujeme ve dvou oblastech – se cvičením s vlastní vahou zaměřeným na vývojové cviky a s kettlebell tréninkem (o kettlebellu více v příštím díle).

Vlastní tělo bylo vždy tou nejlepší tělocvičnou. Máme ho vždy s sebou a cvičení nic nestojí. Vývojové cviky jsou inspirované poznatky vývojové kineziologie. Vycházejí z přirozených pohybů malých dětí, kterými jsme všichni objevovali svůj pohybový život. Dětské pohyby jsou geneticky zakódované a automatické. Dítě získává pohybové zkušenosti, používá své tělo v souladu s jeho stavbou – zdravě a účinně. Vývojové pohyby probíhají v tzv. zkřížených pohybových vzorech. Končetiny vykonávají protichůdný pohyb, stejným směrem se pohybují protilehlá paže a dolní končetina.

Vývojové pohyby od přírody formují fyziologické dýchání, budování pohybové stability a zapojování svalů do pohybových řetězců. Fungují nejen u dětí, ale i u dospělých. Cviky, které z vývojových pohybů vycházejí, odvozujeme od základních poloh (leh na zádech i na břiše, poloha na čtyřech v kleče, šikmý sed, stoj) a především přechodů mezi nimi. Tyto cviky dokonale podporují získávání správných pohybových i dechových návyků. Podněcují zpevnění středu těla a celého trupu pro pohyb končetin. Má to samozřejmě háček – co se u dítěte děje spontánně, musíme v dospělosti podpořit svým úsilím. Dítě je nepopsaný list papíru, zatímco dospělý si do cvičení přináší zažité špatné návyky. Proto cvičíme s důrazem na správné dýchání, držení těla, pohyby vedeme vědomě v žádané formě. Potřebujeme udržet pozornost na cvičení, aby špatné návyky nepřevzaly kontrolu nad pohybem. Vývojové cviky jsou pro většinu dospělých velmi tvořivé a hravé, takže soustředit se nebývá velký problém.

Vývojové cviky umožňují začít od úplných začátků -- stejně jako u dětí, budovat pevné pohybové základy a postupně přidávat na obtížnosti. Stupňujeme požadavky na sílu, pohyblivost i koordinaci od úplných základů až po velmi náročná provedení. Cvičíme v různém tempu. Začínáme pomalu a s lepším zvládnutím cviků postupně zrychlujeme nebo naopak výrazně zpomalujeme jejich provedení. Snažíme se mít pohyb neustále pod kontrolou. Kdykoli v průběhu cviku bychom měli být schopní zastavit, zpomalit, zrychlit nebo změnit směr. Na ukázku uvádíme jeden z jednodušších cviků.

Z podporu klečmo vykročíme jednou, pak druhou nohou do předklonu rozkročmo na plných chodidlech a s dlaněmi na zemi. A zase zpět. Střídáme začínající nohu. Po celou dobu se snažíme o co nejlepší kontakt se zemí. Držíme stažené břicho, ramena dozadu a dolů, vzpřímená záda a temeno v prodloužení páteře. Nadechujeme na kolenou a v předklonu, vydechujeme v průběhu pohybu. Pohyb začíná stažením břicha spolu s výdechem a na něj navazuje pohyb dolních končetin.

vývojové cvikyvývojové cviky vývojové cviky

Při cvičení nás zajímá především kvalita pohybového provedení. Lepší dvě dobrá opakování než dvacet špatných. Správné dýchání, držení těla, postupné zapojení jednotlivých segmentů vyžadují soustředění a trpělivost. Minimálně v začátcích nic nezkazíte asistencí instruktora. Hrajte si s pohybem. Hýbejte se lépe.

Martin Doležal foto
  • přečteno: 12719/12310×
Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku Co stojí za námahu… vývojové cviky v kondičním tréninku

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Rudo, boty za to nemůžou. Zůstaň při došlapu (prvním kontaktu na střed chodidla – bříška…»
  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Zdar sportovci. Chci se zeptat na úskalí "dropu"...měl jsem běžecké boty s vysokým…»
  • Zranění v oblasti sedacího nervu – uskřípnutý zadek : Dobrý den já jsem před 4 dny seděl asi 6-8 hodin na židli a pak jsem vztal no a najednou mě začal…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků