logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat

Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat

Dotaz, na nějž jsem odpovídal snad nejčastěji ve svém životě. Oč jednodušší to bylo v době, kdy nebyl žádný výběr a běhali jsme ve všem, co nám umožnilo neběhat bos :). Jsem si však jistý, že brzo dostanu podobný dotaz znovu. Problém je v tom, že naše nohy jsou tak specifické jako otisky našich prstů. Prostě co člověk, to originál. Aby se to ještě zkomplikovalo, přidají se k tomu specifika našeho běžeckého stylu, naše váha, různé dysfunkce nohy – chodidla, jestli máte nohy do O nebo do X, či rovné jak dobře vystružená násada. Je to takový „malý“ oříšek pro 12Honzade či 34Honzaběží, aby nám spočítal, kolik možností se tu nabízí. Ale dobře, jdu se pokusit o nemožné.

Co ovlivňuje naše rozhodnutí při výběru běžecké boty?

  1. velikost nohy – délka a šířka, vysoký či nízký nárt – velikost boty
  2. tvar nohy
  3. naše váha
  4. povrch na němž běháme (silnice a zpevněné cesty, dráha, terén)
  5. počet naběhaných kilometrů za týden
  6. technika běhu (přes patu, přes špičku, kolíbka, supinace, pronace)
  7. naše preference směrem k intenzitě běhu – tréninková, závodní, tretry
  8. máme-li nohy ploché podélně, příčně či bez dysfunkce

to ještě pomíjím barvu, nepromokavost, prodyšnost, snadnost údržby…

Modré prsty a slézající nehty – jak správně vybrat velikost běžecké boty

Častým zraněním začínajícího běžce nebo běžkyně jsou modré, sraženou krví podlité nehty. I ti nebo ty nejmarnivější z nás, kteří mají prsty zbarvené jak papoušek, tenhle módní doplněk nemusí. Jak se mu vyhnout? Jednoduše, koupit si běžeckou obuv o číslo větší než je číslo naší běžné – denní obuvi. Většinou se doporučuje měřit vůli mezi špičkou boty a palcem, to ale platí jen pro případ, kdy máte

typ nohy egyptské

(obrázky B1 – B3)

U egyptského typu záleží také na tom, o kolik je palec delší než ostatní prsty, protože pokud je obzvláště dlouhý, pak má jeho majitel problém se šířkou boty, ta se totiž s velikostí (číslem) obuvi také zvětšuje – rozšiřuje.

Řecký typ nohy (obrázek A1 – A3)

U tohoto typu nohy byste měli měřit vzdálenost mezi okrajem boty a nejdelšího prstu, kterým je obvykle ukazovák.

Kvadratický typ nohy

(obrázek C1 – C3)

Ten kdo vlastní tento typ nohy má většinou problémy se šířkou boty – většina bot se mu zdá úzká, neboť po stranách se boty zužují a malíček s palcem nemají dostatečný prostor. I v případě egyptské a kvadratické nohy doporučuji kupovat si běžeckou botu o číslo větší než si kupujete běžnou obuv. Nemusíte mít strach, že se vám noha bude v botě šoupat, jde o to, si ji pořádně – správně uvázat. U toho, jak si zavázat běžecké boty, aby se nerozvazovaly a na noze dobře seděly, se zastavím na konci článku.

Váha

Běžci a běžkyně s vyšší váhou a vhodná obuv pro běh je trošku větší problém. Ne proto, že by výrobci bot na ně nemysleli a nevyráběli obuv pro ně vhodnou, ale problém je v té váze. Osobně všem těmto lidem doporučuji nejdříve začít s chůzí – střídáním rychlé a pomalé chůze v intervalu 2 minut. S tím, že doporučuji začít na 26 minutách a každý týden přidávat 2 min pomalé, 2 min rychlé chůze a to buď obden nebo 3x týdně, až se dostanou na hodinu. Přitom vždy začínat a končit pomalou chůzí. Pak se vrátit zpět zase na 26 minut s tím, že 2 min rychle půjdou a 2 minuty pomalu poběží. A zase přidávat každý týden, tentokrát 2 minuty rychlé chůze a 2 minuty běhu. Až se dostanou na hodinu tréninku, mohou začít zase od píky, tedy od 26 minut pomalého běhu a pak si přidávat 4 minuty pomalého běhu týdně. Než takto uběhnou 1 hodinu v kuse, uplyne 30 měsíců, za tu dobu už by ta jejich váha měla dosti značně klesnout, svaly, úpony a klouby by se měly zpevnit a posílit natolik, že už jim nebude hrozit téměř žádné riziko plynoucí z toho, že budou běhat. Navíc za těch 30 měsíců se jim pohyb stane natolik vlastní, že už si bez něj svůj život nebudou umět ani představit.

A nyní zpět k těm botám. Lidem s vyšší váhou bych jednoznačně doporučil, aby nejdříve zašli do prodejny, kde jim provedou analýzu nohy a na základě toho doporučí pro ně vhodnou obuv. Pokud bydlíte v místech, kde takováto prodejna není, nebo nemáte možnost si do ní dojet, vždy začínejte svůj výběr u obuvi označené control – znamená to, že tato obuv je technicky uzpůsobena tomu, aby více kontrolovala váš pohyb a pokud možno, co nejvíce snížila riziko možnosti vzniku úrazu, plynoucího z přetížení vašeho pohybového aparátu.

Povrch

V tomto směru je rada nejjednodušší. V podstatě se dá říci, že pokud jde o běh a povrch na němž se běhá, tak máte na výběr z těchto typů:

  • silniční
  • terénní – trailová
  • speciální – závodní tretry
  • speciální zimní návleky – nesmeky

Čím se liší, jaké jsou jejich přednosti, dá se běhat v trailové botě na silnici a v silniční botě v terénu, k čemu jsou dobré hřebíkové tretry? Je lepší v zimě běhat v tretrách nebo nesmekách? To vybírám namátkou z nejčastějších otázek, které jsem dostával, nebo dostávám do poradny. Nedivím se, že se pak lidé, kteří začínají běhat, ptají znovu a znovu, takže se tentokrát pokusím zodpovědět tyto otázky v jednom textu, abych měl ulehčenou pozici, až budu na něj odkazovat :). To je samozřejmě taky důvod, druhý je ten, že nebudete muset překlikávat a hledat, kde se o tom dočtete.

Silniční běžecká obuv

Jak sám název říká, je to bota určená k běhání po silnicích a zpevněných terénech. Neznamená to ale, že s ní nemůžete vběhnout do lesa. Pouze musíte počítat s tím, že pokud poběžíte lesem cestou necestou, můžete si botu více zašpinit, roztrhnout svršek, případně sklouznout po různých nerovnostech.

Silniční bota – tréninková

je nejčastěji vyráběnou botou, u většiny výrobců.

Na silniční botě nás nejvíce zajímá jak:

  • ztlumí náš dopad na tvrdý podklad – ochrání náš pohybový a oporný aparát před možnými problémy (bolesti kloubů, poškození vazů a šlach, záněty z přetížení – achilovka, bérce, bolest zad)
  • povede náš krok – kontrola pohybu – důležitá funkční vlastnost i s ohledem na náš běžecký styl (pata, špička, celá noha, kolíbka)
  • jak se z ní odrazíme – odrazové schopnosti
  • zmírní následky dysbalance nohy (pronace, supinace), dysfunkce nohy (příčná či podélná plochost nohy)
  • jak se do ní naše noha vejde – velikost a šířka boty
  • jak se v botě budeme cítit – polstrování
  • jak se v ní budou naše nohy potit – odvod potu vně boty – jaký má svršek
  • upevnění svršku a mezipodrážky – švy – aby nás zevnitř netlačily a nezvyšovaly riziko vzniku puchýřů

Silniční bota tréninková

má za úkol nás co nejvíce ochránit před možností vzniku zranění v důsledku toho, že běháme po tvrdém povrchu. Z toho důvodu je hlavní vlastností této boty dobré ztlumení síly, kterou dopadáme na tento povrch. Síla našeho dopadajícího těla – její hodnota – se odvíjí od naší váhy, našeho běžeckého stylu a naší neohrabanosti (ladnosti pohybu). Proto nemůžeme chtít od této boty, abychom se z ní dobře odrazili. Tyto dvě vlastnit jdou zákonitě proti sobě. Je sice pravda, že materiál na zadní části boty je z více tlumícího materiálu, než materiál na špičce, ale nikdy nedosáhneme u této boty toho, aby odraz z ní byl dynamický. Pokud preferujeme dynamiku odrazu, musíme si koupit botu silniční – závodní.

Na krosové (trailové) botě nás bude nejvíce zajímat:

  • podrážka – způsob provedení – abychom se v měkkém terénu mohli dobře odrazit a neklouzalo nám to. Z toho důvodu není u těchto bot možné v mezipodrážce použít takové materiály, aby bota zároveň dobře tlumila, protože tím bychom snižovali celkovou kompaktnost, kterou krosová bota musí mít, abychom v ní v terénu neklouzali a mohli se odrazit i z měkkého podkladu.
  • svršek u trailové boty musí být z pevnějšího materiálu, abyste si jej při běhání v terénu hned neroztrhali. Pavučinkový svršek silničních bot by tu brzy vzal za své. Z toho důvodu jsou trailové boty často o něco těžší a vypadají robustněji než boty určené na běh po silnici, ale třeba Salomony či Scotty určené pro běh v terénu vás překvapí po této stránce i docela nízkou váhou, což nejvíce oceníte, když proběhnete bahnem a budete cítit každé deko. Mizuno a adidas však mají pro tento typ běhání také velmi dobré a kvalitní boty
  • odolnost proti vlhku a vodě – goretexnano technologie – přeci jenom když běžíme po orosené louce nebo v lesní trávě po nebo v dešti, je dobré mít alespoň nohy v suchu, obzvláště, když máme před sebou třeba celodenní výběh.

Závodní běžecké boty

Závodní běžecké boty vás k sobě přitáhnou tím, že vypadají velmi spanile, jsou na první pohled jiné. Jsou subtilní, mají švih, mají krásné barvy a už tím ve vás vyvolávají pocit, že tohle jsou ty nejlepší boty na běhání. Přímo z nich cítíte tu dynamiku, s níž se odrazíte do krásného, dlouhého, ladného, levhartího kroku. Ano, tohle všechno tyhle boty dokonce i umí. Jen je potřeba si uvědomit, že vše to, co vás na nich přitahuje v sobě skrývá jeden fígl – tohle nejsou boty na běžný, každodenní trénink. Tyhle botičky jsou určené pro závody a na trénink ve vyšších intenzitách, trénink speciálního tempa a trénink rychlosti. Pokud to nejsou typy tréninku, které máte zařazeny ve svém tréninkovém plánu, tak si je zatím nekupujte, neboť případně i váš první maraton v pohodě absolvujete v silničních tréninkových botách.

Pokud jsou vaše závodní ambice vyšší, tak bych vám rozhodně doporučil si jeden pár závodních bot koupit. Závodní bota vám může pomoci zlepšit váš čas při závodě, jste-li dobře trénovaní, o 10 i více vteřin na kilometr a to už stojí za to.

Tretry

Tretry ocení závodníci, pro hobby a občas na nějaký závod zavítajícího běžce či běžkyni nemá smysl si je kupovat. Tretry jsou ty boty, které mají v podrážce hřebíky, aby se s jejích pomocí mohl člověk dobře odrazit. Dobře je využijete na dráze nebo v terénu.

Nesmeky

Nesmeky jsou speciální gumové návleky, které, když to venku všude klouže, si navlíknete na běžnou obuv, kterou zrovna máte na noze a s klidem vyrazíte do té klouzavé nepohody. Jsou vhodné jak pro normální nošení, zejména je ocení starší lidé, tak se v nich dá velmi dobře běhat. V podstatě nám v tomto nečase nahrazují hřebíkové tretry. Oproti ním ale mají tu výhodu, že když dojdete do krámu, nebo do MHD či auta, nesmeky z boty stáhnete a můžete pokračovat bez problémů dál. S kovovými hřebíky na botách by vás ale asi na nablýskané podlaze neviděli rádi, a chodit bos taky přitahuje zraky lidí okolo nás.

Dysfunkce nohy

  • příčně plochá noha
  • podélně plochá noha
  • vnitřní nášlap – pronace
  • vnější nášlap – supinace
  • vysoký či nízký nárt

Běžecký krok

Lehká supinace je zcela běžný – normální jev, neboť běžecký krok většiny běžkyň a běžců by měl vypadat tak, že při dopadu je noha velmi, ale opravdu velmi lehce vytočena vně. Pak jak se pomalu noha po podkladu odvíjí, provádí jakousi kolíbku, takže chvíli před tím, než se odrážíte, by se vaše noha měla lehce opřít o bříško palce a hned v tom okamžiku už by se měla zase stáčet směrem vně, s tím, že odraz je veden přes palec, prsteníček a prostředníček, přesně v tomto pořadí. Tedy pokud máte tvar nohy egyptské, u řecké z toho nejspíš bude vyřazen prostředníček a u kvadratické se v podstatě zapojí všechny tyto tři prsty do odrazu najednou.

Pronace

Pokud našlapujete dovnitř, což dělají většinou ženy, u nich je to dáno anatomií (širší pánev), ale to při mírnějším provedení řeší dámská běžecká bota už v základu, a pak lidé s vyšší váhou, máte dvě možnosti. První je, že budete chtít po prodavači běžeckou obuv, která má toto ošetřeno a výrobci jí označují jako control nebo support – značí kontrolu resp. podporu pohybu, nebo si necháte vyrobit pro sebe, své nohy, speciální vložky do bot, které vaši dysfunkci vezmou na vědomí – prostě ji zruší.

Ploché nohy

Máte-li ploché nohy, zase tímto problémem většinou trpí větší váhy, případně do větší výšky narostlé či narostlí, tak bych jim doporučil řešit to speciálními vložkami do bot, a to nejenom běžeckých. Ostatně to platí i pro pronátory, že vložky, které si nechají u podiatra udělat – tak se jmenuje totiž ten specialista, který se stará o nohy, pak nosí do všech bot, co mají. Kromě tedy lodiček a bot na vysokých kramflecích, do těch se bohužel nevecpou.

Pokud máte problémy se zády, tak bych vám také doporučil navštívit podiatra, protože tyhle problémy většinou vznikají už dole na noze – chodidle. Samozřejmě problémy se zády mohou být způsobeny i jinými dysbalancemi vašeho svalového korzetu, ale začít u nohy bych stejně doporučil i v případě, že jste naposledy cvičili či běhali někdy v osmé třídě základní školy a od té doby nic, tudíž už držíte pohromadě jen silou vůle.

Jak si zavázat běžeckou botu.

Normálně jako tu běžnou, akorát že ta běžecká má navíc většinou ještě jednu dírku. Takže když dojdete k druhé dírce od konce, nepřekřížíte tkaničky, abyste mohli konce zasunout do těch posledních dírek. Ne, vy strčíte konec tkaničky do poslední dírky na té straně boty, kde se zrovna tkanička nalézá, to uděláte i s druhým koncem tkaničky. Pak teprve tkaničky vepředu překřížíte, stáhnete k sobě a uděláte kličku.

Tímto uvázáním dosáhnete toho, že vám nebudou tkaničky tlačit a stahovat nárt a noha v botě bude mít celkově větší komfort a tkaničky se zafixují na jednom místě a nebudou se vám při běhu uvolňovat a rozvazovat.

Dámská běžecká obuv

I když výrobci v podstatě všech značek dlouhá léta inzerovali, že vyrábí obuv speciálně pro ženy, až v letošním roce to skutečně udělali a začali ctít specifičnost ženského těla i specifičnost běžeckého kroku ženy. Co tato specifičnost obnáší z hlediska konstrukce dámské běžecké obuvi? Obnáší toto:

  • bota je celkově užší a nižší – prostě šitá na Popelku
  • bota zohledňuje vrozený sklon k pronaci – vyšší kontrolu pohybu
  • bota zohledňuje nižší váhu ženy – to je důležité z hlediska tlumení, aby boty nebyly příliš měkké při došlapu
Miloš Škorpil foto
Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Mirka | 14. 10. 2009 9.42 hod. | 193.179.126.xxx
Mám dotaz – existují nějaká specifika došlapu při běhu na běhátku? Když začnu na běhátku běžet, objeví se bolest holení na přední straně a to dost nepříjemná. Empiricky jsem dospěla k postupu začít s chůzí (na cca 6,5 km/h) a postupně přidávat rychlost (cca po 0,5 km/h). Při běhání venku při rychlejším začátku maximálně funím nebo mi nohy tuhnou, ale holeně nic. Také jsem zjistila, že na běhátku cítím mnohem víc vazy/svaly? kolem kotníků – došlapuji tedy jinak? Běhám ve stejných botách … vždy vyčištěných :-). Na běhátku pro doplnění zatím běhám cca 30 – 40 min. S výše uvedeným nemám ani tak problém – už jsem si s tím sama poradila, ale spíš mě zajímá, proč to je. Díky za odpověď. Mirka

fotoMiloš Škorpil: Mirko, pokud jde o problém s bérci resp. vazy a svaly při běhání na běhátku, je to dáno tím, že přeci jenom pás není silnice a tak daleko více trestá jakékoliv chyby ve stylu. Nikdy jsem tě neviděl běžet ale soudím, že běháš více přes špičky, což pak obnáší při běhu na páse větší zátěž právě na ty partie, které ti působí problémy. Zkus se naučit ten styl, který jsem v článku popsal, tedy běžeckou kolíbku, při ní se celková zátěž nohy – chodidla, bérce i oblastí okolo kotníku snižuje. Jinak za začátek chůzí tleskám – je vidět, že o věcech přemýšlíš.

12Honzade | 13. 10. 2009 15.49 hod. | 195.113.13.xxx
Sqely, sqely, i ty vsechny moznosti a kombinace.. Skoro jsem tam svoje ploutve nasel:).
Milosi, prosba:)! Nemohl by web-master udelat jednoduchou ikonku [tiskarnu] u vsech stranek, aby se dala jednoduse vyjet verze pro tisk? Specialne u treningu pro zacatecniky si myslim, ze by to spousta lidi ocenilo:).

fotoMiloš Škorpil: Honzo, když se podíváš pod článek, tak je tam takovej obdélníček a v něm je napsáno BOOKMARK, na to když najedeš myší, tak tam najdeš i nabídku pro tisk :), jinak taky že to můžeš poslat e-mailem sobě něbo někomu a další jiné takové podoné nabídky :)

Franta Burda | 13. 10. 2009 9.24 hod. | 91.214.156.x
1* F.

Majka | 13. 10. 2009 8.01 hod. | 80.188.94.xx
Kdy poznám, že je bota už definitivně vyběhaná? Řešila jsem to novými vložkami do bot, ale na dlouho to asi není, že? Ještě detail k Salomonkám – mě vydržely přesně 326 km než praskla speciální tkanička a ouška už byly taky úplně rozdrbaný. Podotýkám, že vážím 54 kg a jiný boty mi vydží cca 4-5 let než je vyhodím z estetických důvodů.

fotoMiloš Škorpil: Majko, bota je vyběhaná, když netlumí většinou tak po 600 – 800 kilometrech. To že bota vypadá skoro, jako když jsme jí vytáhly z regálu, ještě neznamená, že je ještě funkční :). Pokud jde o ty tvé problémy se Salamonama – tkaničkou a poutkem, je dost možné, že jsi se snažila vyvíjet, abys je co nejvíce utáhla na tkaničku vyšší sílu a tak prostě jednoho dne praskla. Naučíš-li se zavazovat boty podle uvedeného vzoru v článku, nemělo by se ti to již stát. Běhat v jedněch botách 5 let, může jen sebevrah a ten, který si neváží svého zdraví – což ty určitě nejsi, takže příště bych doporučil si místo lodiček koupit běžecké boty :))).

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Trénink pro začátečníky i pokročilé

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

kde se diskutuje

  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Lidi pokud chcete běhat mějte trochu soudnosti, dát po měsíci "tréninku" závod na 10km,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků