logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Za hranice komfortní zóny… psychika v tréninku

Za hranice komfortní zóny… psychika v tréninku

Tělesno a duševno tvoří celek. Každá z našich nálad, každý z našich prožitků vyvolá řetězovou reakci tělesných pochodů, které působí na naše zdraví. Když nám není dobře po těle, většinou nemáme příliš energie ani na duševní činnosti. A platí to i obráceně – s hlavou zahlcenou starostmi toho moc neodtrénujeme. Na tréninku se podílí naše vůle, motivace, emoce, náš temperament či charakter. Aktivní pohybová činnost rozvíjí osobnost člověka, zvyšuje sebevědomí. Zlepšuje sebekontrolu, pozornost, narůstá bojovnost.

Trénink nás musí bavit. Vědomá aktivita je klíčovou složkou pohybového učení. Potřebujeme přítomnou mysl, být „tady a teď“. Vnímat své tělo a jeho pohyb aktivně vytvářet. Trénink musí zaujmout naši pozornost. Pokud se jen tupě mechanicky hýbeme, chceme „vypnout“, tak vládu nad pohybem přebírají návyky, které jsme si do tréninku přinesli. Nezlepšujeme se. K bezmyšlenkovitému cvičení často sklouzneme také při příliš dlouhém tréninku. Zlepšení přichází s nadšením a plným nasazením.

Flow“, stav plynutí nebo stav tzv. optimálního prožitku, ve své práci popisuje psycholog Mihaly Csikszentmihalyi. Stav plynutí nás naplňuje, inspiruje a přivádí k vysokým výkonům. Zapomínáme na čas či únavu, cítíme se spokojení a svobodní. Častěji ho dosahují lidé tvořiví, co vyhledávají činnosti, které vyžadují úsilí, předpokládají určité schopnosti a dovednosti, jsou výzvou a dávají prostor k seberealizaci. Taková činnost musí být přiměřeně obtížná. Pokud je nedosažitelná, vyvolá nechuť. Pokud je příliš snadná, nudíme se. Nesmí být příliš svázaná pravidly, potřebujeme svobodu. Ve stavu plynutí máme pocit kontroly nad situací, sebejistoty, soustředíme se, rušivé myšlenky nemají prostor. Vydáváme se za hranice své komfortní zóny a tyto hranice posouváme – zlepšujeme se. Jedním z největších zdrojů „flow" jsou právě pohybové aktivity.

Stres zhoršuje schopnost učení i prožívání. Tělo ho vnímá jako ohrožení a reaguje přípravou na akci. Snaží se nabudit. Touto akcí byl po velmi dlouhou dobu lidské existence útok nebo útěk. Vyplavují se aktivační hormony, stoupá krevní tlak i tepová frekvence, aktivují se energetické zásoby pro svalovou práci. To vše je naprosto fyziologické, přirozené. Přirozené není, že akce nepřichází, protože náš dnešní stres už většinou nemá povahu fyzického ohrožení a útok nebo útěk se příliš nehodí. Stres nedostává svůj ventil, hromadí se, což našemu zdraví zrovna nepřidává. Stres dnes potřebujeme řešit stejně průběžně, jak vzniká. Je přípravou na aktivitu, nejlepším opatřením je tedy aktivita – nejlépe aktivita fyzická. Pokud možno pravidelně.

S psychikou i s tělem pracujeme v tréninku současně. Dobře sestavený trénink dokáže navodit potřebnou atmosféru i vnitřní rozpoložení. Různé cíle, dokonce i jednotlivé části cvičební jednotky, vyžadují trochu něco jiného. Zvládneme-li svoji hlavu, vyždímáme z tréninku mnohem víc.

Martin Doležal foto
  • přečteno: 12598/12221×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (14 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Jaro, léto, podzim, zima v životě člověka a životě běžce : Vždycky si sem chodím i pro povzbuzení, potěchu duše. Ale dnešní Motto dne je jak rána klackem do…»
  • Je třeba řešit při nákupu běžeckých bot pronaci, supinaci, neutrální nášlap? : Dobrý den, běhám 4x týdně cca 15km po silnici. Nedávno mi začalo bolet na vnitřní straně holeně asi…»
  • Cháron tě zve k sobě – chceš-li mu utéct, zpomal – buď trpělivý, vše má svůj čas, i ty budeš vítěz : Dobrý deň A niektorým pomôže k pomalému tempu,až sa naučia kontrolovať svoje ego. »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Dobrý den, prosím o radu potřebuji natrénovat do května 2019 běh 3 km do 12 minut, zatím uběhnu…»
  • Chcete si užít maraton sami – určení správného tempa : Zdar. o mesiac idem prvý maratón v Bratislave. Dal som si testovací polmaratón. rýchlosť 6min/km.…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků