logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Za hranice komfortní zóny… psychika v tréninku

Za hranice komfortní zóny… psychika v tréninku

Tělesno a duševno tvoří celek. Každá z našich nálad, každý z našich prožitků vyvolá řetězovou reakci tělesných pochodů, které působí na naše zdraví. Když nám není dobře po těle, většinou nemáme příliš energie ani na duševní činnosti. A platí to i obráceně – s hlavou zahlcenou starostmi toho moc neodtrénujeme. Na tréninku se podílí naše vůle, motivace, emoce, náš temperament či charakter. Aktivní pohybová činnost rozvíjí osobnost člověka, zvyšuje sebevědomí. Zlepšuje sebekontrolu, pozornost, narůstá bojovnost.

Trénink nás musí bavit. Vědomá aktivita je klíčovou složkou pohybového učení. Potřebujeme přítomnou mysl, být „tady a teď“. Vnímat své tělo a jeho pohyb aktivně vytvářet. Trénink musí zaujmout naši pozornost. Pokud se jen tupě mechanicky hýbeme, chceme „vypnout“, tak vládu nad pohybem přebírají návyky, které jsme si do tréninku přinesli. Nezlepšujeme se. K bezmyšlenkovitému cvičení často sklouzneme také při příliš dlouhém tréninku. Zlepšení přichází s nadšením a plným nasazením.

Flow“, stav plynutí nebo stav tzv. optimálního prožitku, ve své práci popisuje psycholog Mihaly Csikszentmihalyi. Stav plynutí nás naplňuje, inspiruje a přivádí k vysokým výkonům. Zapomínáme na čas či únavu, cítíme se spokojení a svobodní. Častěji ho dosahují lidé tvořiví, co vyhledávají činnosti, které vyžadují úsilí, předpokládají určité schopnosti a dovednosti, jsou výzvou a dávají prostor k seberealizaci. Taková činnost musí být přiměřeně obtížná. Pokud je nedosažitelná, vyvolá nechuť. Pokud je příliš snadná, nudíme se. Nesmí být příliš svázaná pravidly, potřebujeme svobodu. Ve stavu plynutí máme pocit kontroly nad situací, sebejistoty, soustředíme se, rušivé myšlenky nemají prostor. Vydáváme se za hranice své komfortní zóny a tyto hranice posouváme – zlepšujeme se. Jedním z největších zdrojů „flow" jsou právě pohybové aktivity.

Stres zhoršuje schopnost učení i prožívání. Tělo ho vnímá jako ohrožení a reaguje přípravou na akci. Snaží se nabudit. Touto akcí byl po velmi dlouhou dobu lidské existence útok nebo útěk. Vyplavují se aktivační hormony, stoupá krevní tlak i tepová frekvence, aktivují se energetické zásoby pro svalovou práci. To vše je naprosto fyziologické, přirozené. Přirozené není, že akce nepřichází, protože náš dnešní stres už většinou nemá povahu fyzického ohrožení a útok nebo útěk se příliš nehodí. Stres nedostává svůj ventil, hromadí se, což našemu zdraví zrovna nepřidává. Stres dnes potřebujeme řešit stejně průběžně, jak vzniká. Je přípravou na aktivitu, nejlepším opatřením je tedy aktivita – nejlépe aktivita fyzická. Pokud možno pravidelně.

S psychikou i s tělem pracujeme v tréninku současně. Dobře sestavený trénink dokáže navodit potřebnou atmosféru i vnitřní rozpoložení. Různé cíle, dokonce i jednotlivé části cvičební jednotky, vyžadují trochu něco jiného. Zvládneme-li svoji hlavu, vyždímáme z tréninku mnohem víc.

Martin Doležal foto
  • přečteno: 8257/8039×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (14 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas85
Asics116
Brooks17
Inov-850
Icebug5
Hoka One21
Mizuno49
Newton4
NB21
Nike50
Salming334
Salomon39
Scott2
Vibram Fivefingers6
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce44
Běhám bos, bot netřeba13
ON6

kde se diskutuje

  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků