logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Ženy v běhu – ženám pro informaci, mužům k zamyšlení se …

Ženy v běhu – ženám pro informaci, mužům k zamyšlení se …

Jaký je rozdíl mezi muži a ženami, co se týče prvního pohledu, je také na první pohled každému jasné, teda alespoň většinou platí, že:

  • ženy jsou lehčí – tím myslím, že mají menší váhu, sakra i tohle je dvojsmysl :), i když oba smysly, které to má, vyjadřují danou skutečnost, tedy tu, že ženy mají zpravidla nižší hmotnost, ale také že si jich mnoho mužů méně považuje a mají za to, že by se měly věnovat úklidu, praní, vaření, výchově dítek a jim, pánům tvorstva, nechat to ostatní :)
  • ženy ale mají, přesto, že mají nižší hmotnost, vyšší procento tuku
  • procentuelní podíl kosterního svalstva je u žen 20 – 30 %, kdežto u mužů 40 – 50 %
  • ženy mají lehčí kostí
  • vazy, šlachy, klouby žen snesou menší zatížení než u mužů
  • příjem kyslíku je u žen o 20 % nižší než u mužů – což je způsobeno zejména tím, že ženy mají menší množství červených krvinek

Běžecká obuv pro ženy

Ženská běžecká obuv už není jen o tom, že má jiné barvy – že se snaží vyhovět módním trendům, ale hlavně reflektuje jinou anatomii těla ženy oproti té mužské.

Běh je aplikací přírodní kosmetiky

Ano, milé dámy, pokud jste to nevěděly, tak běh a i jiné vytrvalostní sporty vám pomáhají k lepšímu prokrvování tkání, včetně pokožky a tím působí jako přírodní kosmetika, kterou si můžete aplikovat bez ohledu na obsah vaší peněženky.

Běžecké podprsenky

Rozhodnete-li se běhat, tak rozhodně neváhejte s jejich nákupem. S dobrou a kvalitní běžeckou podprsenkou získá vaše běhání úplně jiný rozměr. Bohužel nebo bohudík to znám jenom z vyprávění, ale i když jen zprostředkovaně, tak mohu říci, že ty co je používají už by bez nich nikdy nevyběhly.

Nebezpečí podchlazení

Přestože, jak jsme si řekli výše, mají ženy vyšší obsah tuku než muži, jsou náchylnější k podchlazení. Proto u nich dvojnásob platí, vždy se dobře na běhání obléknout a po skončení běhu co nejrychleji převléci do suchého. Pokud provádíte protahování hned po skončení běhu venku, tak je dobré mít v ledvince nebo kolem pasu náhradní – suché funkční tričko nebo bundu či mikinu a to si vzít na sebe hned jak doběhnete, abyste v tom zpoceném nevychladly a následně neprochladly.

Běh a těhotenství

V prvních měsících těhotenství většinou není důvod běhání přerušit. Určitě je ale dobré to, že chcete v těhotenství běhat, konzultovat s vaším lékařem – gynekologem. Pokud by se vyskytly jakékoliv potíže, pak je vhodné v tuto dobu nahradit běžecký trénink plaváním, které odlehčuje kloubům a celému tělu.

Běhání a menstruace

Zda běhat, či neběhat když máte menstruaci, je zcela na vás, v tomto případě opravdu bohudík nemluvím z vlastních zkušeností, ale vím, že každá se se svými dny vypořádáváte jinak. Vím také, že nejen lékaři, ale zejména ženy, které běhají potvrzují, že vytrvalostní sport (běh, jogging, rychlá chůze, nordic walking) jsou vynikajícím prostředkem k odstranění menstruačních obtíží.

Navíc možná nevíte, že až do přechodu má žena velmi účinnou hormonální ochranu (estrogen) proti onemocnění srdce (infarktu) a oběhového systému. Po přechodu je však z tohoto hlediska na tom úplně stejně jako muži.

Nevysvětlitelný pokles výkonnosti

Ženy, pokud u vás dojde k jakémukoliv nevysvětlitelnému poklesu výkonnosti, měly byste si nechat udělat test na počet červených krvinek. V případě, že se prokáže, že naměřené hodnoty jsou nižší, než je třeba, začněte cucat železo. Nikdy byste to ale neměly dělat bez předchozí konzultace s vaším lékařem!

Běhání s dětmi v kočárku

Pokud máte dítě v kočárku a nemáte zrovna možnost, aby vám jej někdo na tu dobu, co byste si rády vyběhly pohlídal, tak si opatřete „babyjogger – formuli“ dětský kočárek, který díky větším kolům zvládne i nerovnější terén. Díky němu pak můžete vyběhnout i s vaším dítkem do složitějšího terénu a do lesa a nemusíte být odkázány jen na parky či městské ulice.

Běh nás mění

Dámy, tohle je velmi důležité si uvědomit, stejně tak důležité je toto sdělení pro muže, běh nás totiž mění všechny. Začnete-li běhat, váš běh života nabere jiný směr. Tím, že získáte skrze své běhání čas na sebe, získáte čas přemýšlet, získáte čas přijít na věci, které okolo vás dosud jen kroužily a neměly šanci k vám proniknout. Tím, že se naučíte naslouchat, naslouchat svém tělu, naučíte se naslouchat a slyšet to, co vám sdělují i jiní. Nejde totiž jedno slyšet a druhé neslyšet. Toto vše povede k vaší proměně. Tato proměna v sobě skrývá jedno nebezpečí, obzvláště pokud jste zadány, zadáni a váš partner, vaše partnerka neběhají, nebo neprovozují žádný sport. Pak se začnou mnohem výrazněji projevovat rozdíly mezi vámi, rozdíly, které jste až dosud nevnímali nebo jen velmi nezřetelně. Vnímání rozdílů vás může vést k tomu, že se budete snažit svého partnera, partnerku, změnit. Ale to nefunguje, lépe řečeno – takto to nefunguje.

Člověk se může změnit – ne, že ne, ale musí se chtít změnit kvůli sobě, kvůli tomu, že už se sám nemůže takový jako je vystát. Člověk se nikdy nezmění pro někoho. Může se o to snažit jak chce, vždy však sklouzne ke svým starým praktikám.

Takže co s tím?

Hlavně se nesnažte partnera, partnerku měnit, tlačit na ně, spíš s nimi rozmlouvejte o své „nové“ lásce – o běhání, co vám to přináší, nechte ho, aby sám uvěřil, že to může být, jak to říkáte – když o tom mluvíte pořád tak sugestivně, vzrušeně a radostně. Možná najednou zjistíte, že se v chodbě objevily nějaké nové běžecké boty, visí tam běžecká bunda, v koši se špinavým prádlem se objeví běžecké ponožky, trenky, triko … Nekomentujte to nijak, nechte ho, ji až sami o tom začnou mluvit. Jak říkám, musí to jít z nich – ne od vás, pak vyhrajete OBA.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (4 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Janča | 26. 7. 2013 10.57 hod. | 213.216.34.xxx
No až na tu trapnou větu či dvě v úvodu o tom že jsou ženy "lehčí" a v následnosti řeči o tom, že si je muži méně považují a chtějí aby dělaly ty nejnudnější práce v celém vesmíru...by se mi ten článek líbil a pohladil po duši. Pohlazení nicméně zrušila ta utržená facka hned na začátku. :( Jinak, běhu zdar!

Majka | 20. 10. 2009 9.50 hod. | 80.188.94.xx
Fakt dobře napsáno! 1* Pohladí po duši až mě zase nějaký chlap s hrdou blahoskloností předběhne.

fotoMiloš Škorpil: Majko a ostatní, berte to tak, on vás možná s hrdou blahosklonností předběhne, ale za nejbližšší zatáčkou vypustí duši :)))

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice105
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků