logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Mohou za běžecká zranění boty, v nichž běháme? Já říkám jednoznačně – NE!

Mohou za běžecká zranění boty, v nichž běháme? Já říkám jednoznačně – NE!

Neříkám tím však, že boty se na zranění běžců nepodílejí. Říkám jen, že nelze na běžecké boty všechno svalovat. Důkazů se nabízí hned několik. Prvním je článek Nejčastější běžecká zranění, který vyšel na Běžecké škole 22.8.2011, druhým pak „hysterie" okolo technických bot, po vydání knihy Born To Run – recenze na ni vyšla na Běžecké škole 5.4.2011 a třetím reakce výrobců běžeckých bot na nové trendy běžecké obuvi – odlehčení, flexibilita, snížení rozdílu mezi výškou paty a špičky.

Výsledek?

Zatímco v době vydání článku Nejčastější běžecká zranění byl počet přístupů na nejčtenější články na Běžecké škole, týkající se běžeckých zranění Zranění v oblasti třísel – 18000, Zranění v oblasti kolen – 16000, Zranění v oblasti holeně – bezmála 10000, Zranění nohy (chodidla, kotníku, paty) – 8000, Zranění v oblasti sedacího nervu – 6000.

Po roce a půl už to je: Zranění v oblasti třísel43000, Zranění v oblasti kolen38000, Zranění v oblasti holeně24500, Zranění nohy (chodidla, kotníku, paty)32000, Zranění v oblasti sedacího nervu19000. A to prosím velké procento běžců v České republice a na Slovensku, odkud chodí na Běžeckou školu nejvíce čtenářů, „přesedlala" na minimalistickou obuv, či začala běhat naboso respektive v obuvi, jež běh naboso velmi přibližuje.

Jsem dalek tomu, abych nárůst běžeckých zranění přisuzoval – tak jak to udělali „minimalisti" – tomu, že lidé začali běhat ve větším počtu v minimalistických botách či naboso. Tak to ani náhodou. Ten nárůst je vcelku logický a spíše než čemukoliv jinému je nutné jej připočíst zvětšujícímu se počtu běžců a běžkyň a tomu, že ve chvíli, kdy začínají běhat, si neuvědomují, že je třeba k běhu přistupovat rozumně – nechtít hned okamžité výsledky, dát tělu prostě čas, aby si na běh zvyklo.

Dalším krokem pak je naučit se běhat technicky správně, zařadit do běžeckého tréninku i zahřátí, posilování, protahování, regeneraci – včetně odpovídající výživypitného režimu.

S tímhle zamyšlením přicházím v začátku roku záměrně, protože řada lidí učinila novoroční rozhodnutí, v nichž figuruje: Začnu běhat. Nechci je rozhodně strašit a od běhání odradit, ba právě naopak, chci, aby si uvědomili, že to, jak dlouho jim toto rozhodnutí vydrží, závisí hodně na tom, aby začali běhat rozumně s ohledem na stav své fyzické schránky, aby si uvědomili, že to není jen o rychlosti a spalování kalorii, ale že je potřeba nejdříve běhu přizpůsobit stav svých svalů, kostí, kloubů, vazů, šlach, úponů, plic, srdce – a ty nezmermomocníte násilím, ale pouze tím, že zátěž na ně vkládanou přizpůsobíte tomu, co jsou schopny snést.

Běh je naopak jedním z nejzdravějších způsobů hýbání se vůbec, vždyť člověk byl zrozen k běhu – k vytrvalostnímu běhu, takže je nasnadě, že chce-li běhat, měl by mít se sebou nekonečnou trpělivost, ale hlavně nikam nespěchat. To však neznamená, že byste si měli říct: „Tak jo, když nespěchat, tak to mám ještě dost času začít“! To rozhodně ne, protože pak by se mohlo stát, že jednoho dne přijde paní zubatá, zachrastí kostmi, zařinčí kosou a utrousí: „Milánku, tak jestli se okamžitě nezačneš hýbat, tak si tě doběhnu a setnu!“

Aby se tak nestalo, poradíme vám v zítřejším článku, jak na to, abyste se dostali do kondice už za čtyři týdny.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

MichalCh | 7. 1. 2013 22.52 hod. | 46.13.59.xxx
Za svoji krátkou běžeckou historii jsem si prodělal už téměř všechna běžecká zranění co jich je a ze všech jsem se také úspěšně vyléčil a to nikoliv léky nebo ještě lepšími botami, vložkami atd., ale jen a pouze cvičením, které koriguje špatné nastavení těla, které je naší téměř nevyhnutelnou civilizační chorobou.
Takže můj názor je, že pokud máte někde problém, žádné boty vám nepomůžou a stejně tak, pokud je vše v pořádku, žádné boty vám neuškodí. Takže souhlasím s nadpisem článku, boty za zranění nemohou, ale taky proti nim nepomohou. Ale v tom případě nevím, proč bych při svém běhu měl sebou tahat nějaký vlny, gely, nebo 3 cm gumy pod patou. Od běžeckých bot chci, aby mě držely na příslušném povrchu (silniční vs. teréní), byly co nejlehčí a zajišťovaly základní ochranu chodidel, na což cca 1 cm gumy stačí bohatě.

Kostěj | 7. 1. 2013 12.33 hod. | 195.113.139.xx
Jen taková drobná připomínka, jistě se shodneme na tom, že paleta konstrukčních řešení bot je velmi široká, od bot s dropem 0 až po výrazný spád pata špička s dropem téměř 3cm, je na snadě že už jen samotné klidové postavení v takovéhle botě není tělu přirozené. Natožpak běh. Tyhle boty správnou techniku neumožní i kdyby běžec tisíckrát chtěl. Prostě díky vysokému podpatku neproběhne celá práce komplexu zadní strany dolní končetiny. Já tedy jednoznačeně říkám, některé boty za zranění běžců můžou.

fotoMiloš Škorpil: Kostěji, naprosto s tebou nesouhlasím, že boty s větším rozdílem mezi patou a špičkou neumožní běhat technicky správně. Souhlasím, že některé boty mohou být jedním z faktorů, který se podílí na zranění běžců, ale ne sám, tedy kromě těch, co neumožňují flexibilitu a kontakt nohy s povrchem. Kupodivu o značce, která toto má se v souvislosi se zraněními vůbec nikdy nemluvilo, ale já jí práskat nebudu, Ovšem jejím zástupcům svůj poznatek zdílím.

Ilona | 6. 1. 2013 16.35 hod. | 37.188.226.xx
Ahoj, kromě běhání ráda hraju například badminton. Na podzim mě začalo trápit lýtko. U běhu to ani nevadilo, ale badminton hrát nešlo. Nějakou dobu už jsem uvažovala o petiprstech, ale upřímně mě dost odrazovala cena. Shodou náhod jsem ji je vyzkoušela a...byla to láska na první pohled, možná je to tí, ze jsem od Malička ráda chodila bosky a teď budu moct chodit bez problémů i venku (možná i trochu popoběhnu??). Hrát v nich badminton je ovšem úplně skvělé. Nohy mám lehké a pohyb po kurtu je příjemnejší. Prostě být obutá/neobutá mě těší a naplňuje další radostíi z pohybu.

Petr Matoušek | 6. 1. 2013 15.57 hod. | 89.103.255.xxx
Ahoj Miloši, souhlasím s Tvým názorem. Vidím běhat spousty lidí v minimalistické obuvi, v pětiprsťácích a jen žasnu. Spousta z nich nemá vůbec ponětí, jak správně běžet. Nejsem na to odborník, ale hodně jsem se díval na různá videa, četl články. Běhat "minimalisticky" znamená hodně posilovat (nohy – kotníky, lýtka, core)...a hlavně začít pozvolna a obezřetně. Současný boom je takový dost "hurá". Mluvil jsem se spousty zkušenými borci, kteří by do minimalistické obuvi nešli. Prostě z toho mají respekt a chápou, že ten kus gumy mezi nohou a zemí má své opodstatnění. Základem je dobrá technika a posílení těch správných struktur.
Mějte se a ať Vám to běhá bosky i obutě:)
Petr

Louda | 6. 1. 2013 9.58 hod. | 93.91.144.xx
Miloši, při Vaší erudici mě překvapuje, jak srovnáváte "jabka s hruškama" – Vámi vyčíslené přístupy na, jak sám uvádíte, nejčtenější články přece neznamená, že každý čtenář, který si daný článek otevřel byl skutečně příslušným způsobem zraněn...Tím samozřejmě nechci na druhou stranu popírat, že zřejmě s rostoucím počtem běžců logicky asi roste počet podobných zranění. Tož asi tak.

fotoMiloš Škorpil: Loudo, díky za komentář, máš naprostou pravdu, navíc je jasné že články nečtou jen běžci, ale i lidé provádějící jiné sporty, kde tato zranění jsou také velmi častá. Ostatně,, řekl jsi za mě to, co jsem už nechtěl znovu komentovat, neboť jsem komentoval již mnohokrát, a sice, že Born To Run, je sice výborná knížka ale neměla by se brát jako odborná literatura, na jejímž základě spousta lidí podlehla mylné doměnce, že když začnou běhat v minimalistické obuvi či naboso, vyhnou se zraněním, která jsou při běhání nejčastější. Ještě jednou díky.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků