logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zdolej svůj MOUNT EVEREST neboli 8 848 m

Zdolej svůj MOUNT EVEREST neboli 8 848 m

Stojím na podestě panelákového schodiště pod písmenem P. Opřený o stěnu se dívám vzhůru do neznámých výšin. Někdo tam vidí jen schody polepené socialistickým linem, ale já tam vidím neznámé horské výšiny. Slyším za sebou imaginární šplouchající moře. Moje mysl uvyklá překonávat překážky si stanovila cíl. Zdolat prostřednictvím těchto schodů nejvyšší horu světa MOUNT EVEREST. Nikoliv ze základního tábora, ale přímo od hladiny moře a vychutnat si tak zdolání pomyslné výšky 8 848 m v celé její nádheře. Nepotřebuji nosiče, základní tábory, kyslíkové přístroje. Potřebuji jen zdravé nohy a silnou vůli. Opakuji si větu Reinholda Messnera, který řekl:

„Chtěl jsem jen vylézt tak vysoko, abych dohlédl na dno svého já.“

První výškový tábor

Sešněrovaný v ortéze se zlomeným ramenem vyrážím vzhůru na první schody. Rameno je snesitelně bolestivé, začínám opatrně. Po třiceti vystoupaných a sestoupaných patrech bolest mizí a já si ulítávám na endorfinech. Prvních 60 zdolaných pater mě naplňuje optimismem. Každý den přidám 10 pater. Jestli kolena budou protestovat, tak trochu uberu. Teď v době pracovní neschopnosti mám trochu více času. Nemusím tolik pospíchat a schodolezectví se mohu věnovat jako profesionál. Postupně jsem se propracoval ke 100 patrům denně.

Druhý výškový tábor

Sedmý den jsem dosáhl výšky naší nejvyšší hory Sněžky. Čas 4:40 hod. Stojím na vrcholu imaginární Sněžky a vybavuji si sněžnou krásu té skutečné. Určitě tam fičí a člověk rychle prochladne. Bílá krása je nádherná, ale trochu krutá. Ramenní ortéza mi připomene chvíle před dvěma týdny, kdy jsem seděl pod Janovou horou na Mísečkách s vykloubeným pravým ramenem a zlomeninou ramenního kloubu. Vyl jsem jako vlk „Úúúúú“. Bolest byla nesnesitelná a vytí mi trochu pomáhalo. Při čekání na horskou službu moje zkoušené tělo prochladlo. Třásl jsem se zimou po celém těle a třas způsoboval další bolest v rameni a já vyl více a více. Vytí je skvělé dechové cvičení, které mne aspoň trochu zahřívalo a odvádělo pozornost od bolesti. Při jízdě na sněžném skútru horské služby moje utrpení vrcholilo, mé vytí se ztrácelo ve zvuku motoru. Ani v autě to nebylo o moc lepší, nikdy jsem si neuvědomil, jak to na silnici při jízdě děsně drncá. Konečně nemocnice v Jilemnici a teplo, které zmenšilo mé utrpení.

Třetí výškový tábor

Třináctý den jsem zdolal tisící patro. Ze znavené mysli doluji něco z českého sci-fi románu od Jana Weise Dům o 1000 patrech. V nejvyšších patrech žila chudina starající se o chod této gigantické stavby. Rozhlížím se z tisícího patra a v dáli vidím další výškové cíle v podobě horských štítů. Nahoru a zpět dolů to trvalo 8:52 hod. Dům o 1000 patrech je zatím z hlediska technického a ekonomického jen v rovině sci-fi, i když je zpracován projekt na dům o 562 patrech dosahující výšky Sněžky.

Pokračuji dál vstříc horským masívům. Už jen několik dní a pár stovek pater mě dělí od dosažení italské čtyřtisícovky Monte Rosa, o tom zase příště.

Čtvrtý výškový tábor

Schodolezectví doporučuji všem, kdo žijí v domech o více patrech. Čím více pater má dům, ve kterém žijete, tím lépe. Běh nebo chůze do schodů je skvělý zimní trénink, když to venku klouže a počasí je pod psa. (Nebo když si přivodíte něco takového jako já a běhat nemůžete.) Nemusíte nikam do posilovny na běhátko a utrácet zbytečně peníze, které můžete ušetřit třeba na Jungfrau Marathon a užít si horských masívů nikoliv jen ve své mysli ale i ve skutečnosti. Tuto první část berte třeba jako inspiraci pro novoroční předsevzetí.

vrchol se blíží, ještě pár schodů a jsem tam

Jaromír Holas foto
  • přečteno: 7526/7327×
Zdolej svůj MOUNT EVEREST neboli 8 848 m Zdolej svůj MOUNT EVEREST neboli 8 848 m Zdolej svůj MOUNT EVEREST neboli 8 848 m Zdolej svůj MOUNT EVEREST neboli 8 848 m Zdolej svůj MOUNT EVEREST neboli 8 848 m

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (27 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků