logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Je běh droga nebo protidroga?

Je běh droga nebo protidroga?

Činí běh člověka závislákem nebo je to naopak nejlepší terapie proti všem druhům závislostí? Nejdříve běžec absolvuje závod na 5 km, 10 km, půlmaraton, maraton, 100 km…, vzdálenosti se stále prodlužují. Na konci každého závodu, který znamená posunutí hranice zase dál, je euforie a nepředstavitelná radost. Když posloucháte běžce, který právě prošel tímto zážitkem, nabudete pocitu, že nic lepšího na světě než běh nemůže ani existovat.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 21.1.2013

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Závislost na sportu
  2. Normální návyk na běhání
  3. Během proti drogové závislosti, závislosti na alkoholu a nikotinu, zejména u mládeže
  4. Běh nejen jako prevence, ale i jako prostředek k překonání již existující závislosti
  5. Otevřenější pro terapii
  6. Zase cítit svaly
  7. Je dobré vyměnit jednu závislost za druhou?

Závislost na sportu

Když však budete rozmlouvat se stejným běžcem ve chvíli, kdy z jakýchkoliv důvodů nebude moci vyběhnout na své trasy, vycítíte z něj hluboký smutek, beznaděj, frustraci až apatii. Nejsou právě toto projevy závislosti?

Počet běžců opravdu závislých na běhu se nepohybuje v procentech, ale v promile. Závislost na běhu je však velmi nebezpečná nemoc. Postižení jdou daleko přes výkonnostní hranice svého těla a místo toho, aby jim běh pomáhal posilovat zdraví a fyzickou kondici, tak si jím vysloveně škodí.

Závislí ignorují varovné signály svého těla, třeba při zranění nedopřejí tělu žádný čas na léčbu – regeneraci a vyběhnou. Prostě si neumí představit, že by nevyběhli. K tomu všemu ještě začnou zanedbávat zaměstnání, rodinu, přátele – běh se pro ně zkrátka stane středobodem světa. Pokud dosáhnete tohoto stavu, tak už jste na hranici závislosti. Problémem je, že toto není zatím obecně vnímáno společností ani odborníky jako oficiální diagnóza, stejně jako závislost na nákupech či počítačích.

Normální návyk na běhání

Rozhodně není dobré podceňovat příznaky popsané v předchozím textu, ale na druhou stranu by také nebylo dobré, abyste se hned děsili ve chvíli, kdy doběhnete do cíle dlouhého běhu, během nějž vám všechno naprosto vycházelo, a cítíte se po něm jako v rauši. Tento stav nelze po fyzické stránce ani náhodou srovnávat s tím, co se odehrává v těle a psychice člověka, který si šlehnul.

To, že jste schopní překonávat stále delší a delší trasy, protože vaše trénovanost přirozeným způsobem stoupá, nelze srovnávat s tím, že drogově závislí potřebují pro uspokojení své závislosti stále větší množství drogy. To, že se necítíte dobře, když nemůžete pár dní vyběhnout, je spíše známkou toho, že běh dělá vašemu tělu dobře, ale rozhodně to nejsou abstinenční příznaky.

Během proti drogové závislosti, závislosti na alkoholu a nikotinu, zejména u mládeže

Zeptáte-li se dnes psychologů na jejich názor ohledně toho, zda je běh z jejich pohledu závislostí, odpoví vám v tom duchu, že jej vnímají spíše jako pozitivní jev, který pomáhá zejména u mládeže k tomu, aby se nestala závislou na drogách, alkoholu či nikotinu. Důvodem je to, že mladí se cítí často nejistí a jsou hodně ovlivňováni svým okolím, a prostřednictvím běhu se stávají sebevědomějšími a také jsou vedeni k tomu, aby přejímali více odpovědnosti za sebe a svůj život. Což ostatně, nejen u mládeže, zdůrazňujeme na stránkách Běžecké školy velmi často!

Běh nejen jako prevence, ale i jako prostředek k překonání již existující závislosti

Běhání se dá velmi efektivně použít k překonání již existujících závislostí a k předcházení možné recidivy (viz docent Skála, který toto objevil již velmi dávno. Ale abychom nezabíhali tak daleko do doby minulé, doporučuji, pokud vás toto téma zaujalo, přečíst si knihu Jana Sačíka: Proč vlastně běhám).

Běh může velmi vhodně doplnit terapeutická opatření ve stacionárních nebo ambulantních zařízeních pro drogově závislé a alkoholiky. Pozitivní efekt běhání se dá vysvětlit především posílením sebevědomí pacientů a člověka obecně. V životě postižených dosud vedl stres a každodenní problémy k tomu, aby sáhli po droze, alkoholu, cigaretě. V běhu mohou najít i jinou alternativu, jak se se stresem a životními problémy vyrovnávat.

Otevřenější pro terapii

Již v roce 1972 prokázali psychologové ze Sacramenta, že běžecký trénink pomohl zlepšit především psychický stav pacientů (alkoholiků). O 20 let později Ulrich Bartmann prokázal, že běžecký trénink trvající 14 týdnů vedl nejenom ke zlepšení fyzické, ale i emocionální kondice zúčastněných. Účastníci byli navíc otevřenější vůči dalším terapeutickým opatřením a trpěli mnohem méně recidivou než pacienti, kteří neběhali. Aktuální studie z Kielu objevila podobné výsledky již po 6 týdenním běžeckém tréninku.

Zase cítit svaly

Vedle působení běhání na psychiku je pozitivní i to, že pacienti prostřednictvím sportu začínají opět cítit své tělo – jakoby se s ním znovu seznámili. „Já jsem Jarda – těší mě, já jsem tvoje tělo“. Během závislosti mnozí z pacientů své tělo poškozovali, nyní najednou pro něj dělají něco dobrého – ztracený syn se vrátil. Kdo se cítí ve své kůži dobře, tak si přeje, aby to tak i zůstalo a nemá již takový problém vykašlat se na prostředky, které jej poškozují. K podobným výsledkům dospěla i studie, do níž byli zapojeni ambulantně docházející pacienti, kdy se po 10 týdnech běžecké terapie účastníci začali o své zdraví starat mnohem uvědoměleji. Běžecký trénink jim pomohl získat zase kontrolu sama nad sebou a nad svými potřebami.

Je dobré vyměnit jednu závislost za druhou?

Důležité je, aby si pacienti na běžecký trénink navykali pomalu. Mnozí vyjadřují zpočátku obavy, zda jejich závislostí oslabené tělo může trénink vůbec ve zdraví přežít. Některé je velmi obtížné k běhání motivovat. Trénink proto musí být velmi dobře přizpůsoben časovým i fyzickým schopnostem pacienta, aby si uvědomil, že to tak obtížné zase není a že mu běhání zároveň nepřidá další životní stresový faktor! Pak lidé odcházejí z tréninku v pozitivní náladě a příště už zase stojí natěšeni na startovní čáře.

Nebezpečí, že se závislost na drogách a alkoholu nahradí závislostí na běhu je velmi malá, pokud se život „obrozeného" člověka nezaměří výhradně na sport:::. Naopak sport je ideální cesta k tomu, jak motivovat pacienty, aby si pomohli sami. Běhání není žádná náhradní droga, ale cesta k dlouhodobé fyzické i psychické stabilizaci.

Aby se pro vás nestal běh drogou – cvičte a měňte pohybové aktivity. Nedovolte, aby se pro vás stal běh drogou, ale přítelem. Pokud potřebujete k životu nějakou drogu, ať je to spíše závislost na tom se hýbat.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Filip | 22. 1. 2013 17.36 hod. | 109.80.245.xxx
Je rozdíl mezi drogou a závislostí. Droga to může být, aniž by byla přítomná závislost a závislost je to podle většiny definic jednoduše v té chvíli, kdy to jedinec musí dělat, přestože to poškozuje jeho nebo jeho okolí. Alkohol je droga, ale její užívaní nemusí nutně způsobit závislost, ani škodit. V rozumné míře pomáhá.
"To, že se necítíte dobře, když nemůžete pár dní vyběhnout, je spíše známkou toho, že běh dělá vašemu tělu dobře, ale rozhodně to nejsou abstinenční příznaky."
To je to samé jako říkat – "to, že se [jako kuřák] necítíte dobře, když si nemůžete pár dní zakouřit, je spíše známkou toho, že kouření dělá vašemu tělu dobře, ale rozhodně to nejsou...".
Když mi není dobře z toho, že něco dělám, jsou to abstinenční příznaky. Tělo říká, že to co jsme mu odebrali, mu dělalo nějakým způsobem dobře (nebo ho dostávalo na normální úroveň). Rozdíl je mezi "negativní" závilostí (alkohol) a "pozitivní" (jídlo).
K překonání závilosti se dá použít úplně bez problému jiná závislost (cigareta <-> alkohol <-> marihuana <-> kokain). Běh je akorát levná a povětšinou spíše pozitivní závislost. Odnaučený kuřák bude jen ve velkém stresu mít místo potřeby cigarety potřebu běhat. Princip fungování je dost podobný.

fotoMiloš Škorpil: Filipe díky, myslím, že teď jsi to každému vysvětlil tak, že už je mu to naprosto jasný :).

Martin | 21. 1. 2013 14.13 hod. | 194.39.218.xx
Myslím si, že běh může, ale ani nemusí být "droga". Závisí na tom, do jaké hloubky daného jedince chytne. Každopádně si myslím, že pokud pak člověk vyloženě neomezuje ostatní (např. rodinu), dbá na s tím spojenou správnou výživu a regeneraci, jde o veskrze pozitivní závislost, tedy "protidrogu", protože člověk prostě je zrozen k pohybu a čím více pohybu, tím méně prostoru pro nešvary.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas79
Asics102
Brooks16
Inov-846
Icebug4
Hoka One19
Mizuno49
Newton2
NB20
Nike47
Salming301
Salomon32
Scott2
Vibram Fivefingers6
Vivobarefoot5
Zoot4
Jiné, zde neuvedené značce41
Běhám bos, bot netřeba12
ON6

kde se diskutuje

  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, pane Škorpile, moc děkuji za tréninkový plán, pokusím se ho bezezbytku dodržet:-). Pak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků