logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecká abeceda (ale trochu jiná)

Běžecká abeceda (ale trochu jiná)

Autor obrázku Mirek Vostrý

Klasická běžecká abeceda je spíš běžecká, než abeceda. Co takhle pojmout to obráceně?

Navrhuji tedy běžeckou abecedu opravdovou (pěkně od A do Z), méně vážnou a snad i méně nudnou než lifting, skipping, či zakopávání. Jde vlastně o přehled „věcí“, které s naším běháním nějak (ne)přímo souvisejí a které k němu potřebujeme. Sice se možná obejdeme bez nich, ale nebude to prostě ono (podobně jako s těmi běžeckými cvičeními). Mimo jiné má tato nová běžecká abeceda jednu velkou výhodu – lze ji libovolně doplňovat a obměňovat. Takže: co navrhujete vy?

A – Anděl strážný. Nebeský vytrvalec, který je ochoten běhat všude s námi, abychom se nezranili.

B – Bůh počasí. Jeho kolega, kterého je třeba si předcházet (ne předbíhat!), protože před každým naším během určuje teplotu, tlak a rosný bod.

C – Cibule. Kdo jí cibuli, k tomu nechodí lékař. Kdo jí česnek, k tomu nechodí nikdo.

D – Diváci. Při závodech povolený a vítaný doping. Diváci působí též preventivně antiřezavě: jsou důvodem, proč závod nevzdáme, abychom si před nimi neuřízli ostudu.

E – Endorfiny. Tělo to žádá, tělo to potřebuje, tělo to musí mít!

F – Fotbal. Velmi důležitý k tomu, abychom si ještě více vážili běhání a dalších sportů, v nichž nevládne vulgarita, simulování a manipulace výsledků.

G – Gazela. Budiž našemu těžkopádnému běhu vzorem lehkosti a ladnosti.

H – Hlava. Běhá se sice nohama, ale je potřeba běhat také – ne-li především – tím, co nám sedí na krku.

I – I štěstí, i přátelství, i radost, i lásku, i práci, i peníze ….

J – Jogging. Pro běh, který už se mnohdy ani běhu nepodobá (jak nás bolí nohy), existuje naštěstí tento krycí název – a hned to zní odborněji!

K – Klika. Na partnera, který naše běhání toleruje, nebo dokonce sám běhá.

L – Luštěniny. Zdroje běžecké energie a pohonné hmoty, u nichž i při velké spotřebě neplatíme žádnou spotřební daň (naštěstí ani ekologickou).

M – Maraton. Pro dosavadní půlmaratonce je maraton výzvou: stále je kam jít (pardon, běžet) dál!

N – Noviny. Nebo znáte snad na vysušení mokrých bot něco lepšího?

O – Odpočinek. Nejúčinnější tréninková metoda. Jde vlastně o pravěkou metodu sběrače, aplikovanou běžci na sbírání sil.

P – Pivo. Po pravdě přátelé: po proběhnutí, přeboru případně pořádném pretěku pijme prostě pouze pivo, protože působí pozitivně plus povzbudivě.

Q – Quo vadis. Pro hledání odpovědi na otázku kam vlastně kráčíme neexistuje lepší příležitost, než běhání…

R – Rekordy. Nedaří-li se nám už dlouho překonat osobní rekordy, je třeba zavést jejich nové vyhodnocování – rekordy měsíční, týdenní, případně denní.

S – Start. Okamžik, který nás usvědčuje ze lži, že nám vlastně stačí běhat si jen tak pro radost.

T – Týden. Ideální je desetidenní, který nám umožňuje tři dny věnovat pouze běhu, tréninku a relaxaci.

U – Ultramaraton. Budu se opakovat, ale záměrně a v jiné kategorii. Pro dosavadní maratonce je ultramaraton výzvou: stále je kam jít (pardon, běžet) dál!

V – Vana. Chválící místo. Po běhu zde uznale poplácáme své nohy a pochválíme se za předvedený výkon, protože to za nás nikdo jiný neudělá.

W – www.bezeckaskola.cz. Bez komentáře (co je dokonalé, netřeba komentovat :).

XY – xy kladných účinků. Tedy je-li naše závislost na běhání v mezích zdravého rozumu.

Z – Zdraví. Ani nemusíme být běžci, a dobře víme, že pevné zdraví není fráze. Tak na zdraví!

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 18656/18359×, 2 komentáře

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12Honzade | 24. 10. 2009 20.33 hod. | 80.243.103.xx
Milane, vohromne vtipny, kam na to chodis:)? Moc rad te ctu...

Franta Burda | 24. 10. 2009 1.14 hod. | 86.49.121.xxx
pěkné – poučné – přesvědčivé – pravdivé … „p“ není nikdy dost, mohlo by se v „běžecké“ abecedě opakovat vícekrát :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice95
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků