logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecká abeceda (ale trochu jiná)

Běžecká abeceda (ale trochu jiná)

Autor obrázku Mirek Vostrý

Klasická běžecká abeceda je spíš běžecká, než abeceda. Co takhle pojmout to obráceně?

Navrhuji tedy běžeckou abecedu opravdovou (pěkně od A do Z), méně vážnou a snad i méně nudnou než lifting, skipping, či zakopávání. Jde vlastně o přehled „věcí“, které s naším běháním nějak (ne)přímo souvisejí a které k němu potřebujeme. Sice se možná obejdeme bez nich, ale nebude to prostě ono (podobně jako s těmi běžeckými cvičeními). Mimo jiné má tato nová běžecká abeceda jednu velkou výhodu – lze ji libovolně doplňovat a obměňovat. Takže: co navrhujete vy?

A – Anděl strážný. Nebeský vytrvalec, který je ochoten běhat všude s námi, abychom se nezranili.

B – Bůh počasí. Jeho kolega, kterého je třeba si předcházet (ne předbíhat!), protože před každým naším během určuje teplotu, tlak a rosný bod.

C – Cibule. Kdo jí cibuli, k tomu nechodí lékař. Kdo jí česnek, k tomu nechodí nikdo.

D – Diváci. Při závodech povolený a vítaný doping. Diváci působí též preventivně antiřezavě: jsou důvodem, proč závod nevzdáme, abychom si před nimi neuřízli ostudu.

E – Endorfiny. Tělo to žádá, tělo to potřebuje, tělo to musí mít!

F – Fotbal. Velmi důležitý k tomu, abychom si ještě více vážili běhání a dalších sportů, v nichž nevládne vulgarita, simulování a manipulace výsledků.

G – Gazela. Budiž našemu těžkopádnému běhu vzorem lehkosti a ladnosti.

H – Hlava. Běhá se sice nohama, ale je potřeba běhat také – ne-li především – tím, co nám sedí na krku.

I – I štěstí, i přátelství, i radost, i lásku, i práci, i peníze ….

J – Jogging. Pro běh, který už se mnohdy ani běhu nepodobá (jak nás bolí nohy), existuje naštěstí tento krycí název – a hned to zní odborněji!

K – Klika. Na partnera, který naše běhání toleruje, nebo dokonce sám běhá.

L – Luštěniny. Zdroje běžecké energie a pohonné hmoty, u nichž i při velké spotřebě neplatíme žádnou spotřební daň (naštěstí ani ekologickou).

M – Maraton. Pro dosavadní půlmaratonce je maraton výzvou: stále je kam jít (pardon, běžet) dál!

N – Noviny. Nebo znáte snad na vysušení mokrých bot něco lepšího?

O – Odpočinek. Nejúčinnější tréninková metoda. Jde vlastně o pravěkou metodu sběrače, aplikovanou běžci na sbírání sil.

P – Pivo. Po pravdě přátelé: po proběhnutí, přeboru případně pořádném pretěku pijme prostě pouze pivo, protože působí pozitivně plus povzbudivě.

Q – Quo vadis. Pro hledání odpovědi na otázku kam vlastně kráčíme neexistuje lepší příležitost, než běhání…

R – Rekordy. Nedaří-li se nám už dlouho překonat osobní rekordy, je třeba zavést jejich nové vyhodnocování – rekordy měsíční, týdenní, případně denní.

S – Start. Okamžik, který nás usvědčuje ze lži, že nám vlastně stačí běhat si jen tak pro radost.

T – Týden. Ideální je desetidenní, který nám umožňuje tři dny věnovat pouze běhu, tréninku a relaxaci.

U – Ultramaraton. Budu se opakovat, ale záměrně a v jiné kategorii. Pro dosavadní maratonce je ultramaraton výzvou: stále je kam jít (pardon, běžet) dál!

V – Vana. Chválící místo. Po běhu zde uznale poplácáme své nohy a pochválíme se za předvedený výkon, protože to za nás nikdo jiný neudělá.

W – www.bezeckaskola.cz. Bez komentáře (co je dokonalé, netřeba komentovat :).

XY – xy kladných účinků. Tedy je-li naše závislost na běhání v mezích zdravého rozumu.

Z – Zdraví. Ani nemusíme být běžci, a dobře víme, že pevné zdraví není fráze. Tak na zdraví!

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 21754/21405×, 2 komentáře

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12Honzade | 24. 10. 2009 20.33 hod. | 80.243.103.xx
Milane, vohromne vtipny, kam na to chodis:)? Moc rad te ctu...

Franta Burda | 24. 10. 2009 1.14 hod. | 86.49.121.xxx
pěkné – poučné – přesvědčivé – pravdivé … „p“ není nikdy dost, mohlo by se v „běžecké“ abecedě opakovat vícekrát :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : zdravím poslední dobou mám skoro po každém běhu problém s koleny,prostě mě začnou bolet.nevíte co s…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Doporučuji při potížích klid a počkat. Běhala jsem dlouho přes bolesti a nedopřála při občasném…»
  • 7 tipů pro běhání na pásu : vopruz :-( »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků