logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat

Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat

Toto jsem napsal před více jak osmi lety v úvodu článku Cháron tě zve k sobě – chceš-li mu utéct, zpomal – buď trpělivý, vše má svůj čas, i ty budeš vítěz. Za tu dobu spíše přibylo než ubylo těch, kteří se stále ptají: „Co mám dělat, abych zrychlil/zrychlila svůj běh? A já odpovídám stále stejně: „Zpomal“.

Reakce je také stále stejná a sice: „Jsi snad hluchej, nebo mě vůbec neposloucháš, já se chci zrychlit. Sakra!“

Dnes nebudu psát o tom, jak to v těle funguje a proč máte nejdříve zpomalit, abyste následně mohli běhat rychleji, to je v „Charonovi" vysvětleno víc než důkladně. Dnes se spíše zaměřím na to, proč nejsme schopni, nebo proč nám velmi dlouho trvá, než jsme ochotni přijmout takový do nebe volající paradox, že když chci zrychlit, musím nejdříve zpomalit.

Velmi dobře to celé vyjádřil Galileo Galilei, který kromě toho, že řekl „A přece se točí“, řekl: „Nemůžete lidi nic naučit. Můžete jim pouze pomoci objevit vše v nich samotných.“

A o tom to celé je, když chceme dobře běhat, měli bychom být ochotni se to naučit, alespoň si jednou vyzkoušet, že pravdy o běhání, které k nám přicházejí z různých zdrojů, mají něco do sebe. Ne předstírat hledajícího a při tom si vše dělat tvrdohlavě stále po svém – snad abychom „kázajícího" přesvědčili o své pravdě.

Nejlépe vás naučí běhat ten, který dokáže odhalit vaše chyby, ten, který je ochotný se stále sám učit, neboť proces učení není nikdy ukončen. Poznávám to velmi dobře při své práci. Přichází za mnou čím dál více lidí, kteří mají skutečnou touhu „létat" – vždyť běh je přeci kontrolovaný pád a běh má jednu fázi, jíž se říká „Letová fáze“. Ti, co za mnou přicházejí, jsou již většinou poučeni – ať už ze stránek Běžecké školy, či jiných zdrojů, jak by měl správný běžecký styl vypadat, že mají našlapovat na zadní hranu bříška – respektive, že nemají dopadat na špičku. Že mají být při běhu lehce nakloněni dopředu, že mají při běhu používat ruce.

Když s takto poučeným člověkem vyběhnu na naší individuální hodinu, zprvu mám dojem, že ten člověk už to má zmáknuté, že já už ho nic nového naučit nemůžu. Přesto mi v tom jeho projevu něco nesedí. Zhruba po půlhodině běhu problém objevím, styl jemně upravíme a je to.

Popisovat vám, co dělají poučení za chyby, a jak by se jim mohli dopředu vyvarovat, nejde, neboť každý dělá chybu trošku jinou, a vychází to z jejich „přirozeného stylu" běhu – tedy z toho stylu, kterým běhali do doby, než na něm začali pracovat. Pro mě je pak odhalování těch drobných nepřesností, které však mohou způsobovat danému jedinci velké problémy, velká radost, neboť mě posune v mých znalostech, co všechno mohou dělat lidi při běhu špatně, o chlup dál, a díky tomu pak třeba mohu pomoci dalším.

Co jsem tímto dnešním ohlédnutím za běháním chtěl říci? No hlavně to, že bychom měli být vždy otevřeni novým pohledům na svět, že je sice dobré si stát za svým, ale když mě to opakovaně přesvědčuje o tom, že něco dělám špatně, tak to jednou zkusit jinak.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (26 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Pavel | 19. 8. 2016 11.14 hod. | 93.153.47.xxx
No jo, už sem v obraze. Netrénuju svaly ale srdce, tím pádem začnu funět až při mnohem vyšší rychlosti. Dík za info :)

Petr Kaňovský | 19. 8. 2016 10.08 hod. | 62.245.112.xx
Pavle, logiku to má, že dojde k rozvoji aerobní vytrvalosti a postupnému zrychlování při stejném tepu, však si dej vyhledat informace třeba o Maffetone tréninku, například roberthusanik.blogspot.cz/2014/09/phil-maffetone-chcete-zrychlit-zpomalte.html
Takže souhlasím s Milošem, doporučuji vyzkoušet, pak uvidíš sám.

Pavel | 18. 8. 2016 13.52 hod. | 93.153.47.xxx
Tohle mě pořád hlava nebere na jakém principu to funguje. Logicky když budu běhat třeba intervaly, tak se nohy té zátěži přizpůsobí a budu běhat rychleji, ale jak začnu běhat rychleji tím, že budu ťapat hlemýždím tempem, to mi postrádá jakoukoliv logiku. Mohl by mi to někdo vysvětlit??? Díky :)

fotoMiloš Škorpil: Pavle, odpovím otázkou, uběhneš danou vzdálenost rychleji, když se po 5 minutách udusíš, nebo, když po celou dobu, co jí budeš zdolávat, poběžíš tempem, které v pohodě udýcháš. Předpokládám, že praktických zkušenosti se zadušením při závodech či při tréninku, jsi udělal již mnoho, co to takhle zkusit jednou jinak?

Honza Růžička | 24. 1. 2013 14.43 hod. | 62.141.0.xxx
Hurá, konečně běžecký princip, který je mi vlastní! :-) Jako bonus pak vnímám, že se touto radou řídím, i když nechci. Jen se bojím, že až teď ještě trochu zpomalím, začnu možná couvat...

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : Míšo, lehká chůze by mohla pomoc, se sporty je to bída, ale mohlo by pomoci veslování na veslařském…»
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : Zdravím, mám natržená svalová vlákna na bérci, nemůžu tedy pokračovat v tréninku na půlmaraton a…»
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : Dobre jste zpracovani systemem,mak ma napr.10krat vice vapniku nez kravske mleko,dale vsechny druhy…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků