logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Lidé běhejte, je to dobrý na pajšl i na hlavu!

Lidé běhejte, je to dobrý na pajšl i na hlavu!

Když si zadáte slovo „pajšl" do vyhledávače, tak nejspíš narazíte na pokrm, jehož základem jsou vepřové vnitřnosti a smetana, většinou se podává s knedlíkem. Tak tenhle pajšl já zrovna nemyslím, i když o vnitřnostech to teda je, ale našich – člověčích.

Běh vám pomůže vyčistit vnitřnosti, pěkně v nich sklepe veškerý obsah až na samou mez vašeho těla, a s tím pak mnohdy běžíte na mez, abyste se toho rychle zbavili. Pajšl jsou prostě vnitřnosti a v případě těch člověčích nebude nikdo asi pochybovat o tom, že běh je donutí pěkně protáhnout – rozproudit.

Když mluvím o protáhnutí, myslím hlavně na zásobení krví, která do nich přinese kyslík a živiny a odnese z nich svinstvo, které měly za úkol z našeho těla odstranit. Pohříchu si totiž sportující člověk neuvědomuje, jak jsou pro něj vnitřní orgány důležité a soustředí se toliko na trénink svalů, protože má za to, že jedině ty mu pomáhají se dostat z místa A do místa B.

Že jsou pak v těle ještě kromě svalů a vnitřních orgánů nějaké úpony, šlachy, klouby, kosti, pozná až ve chvíli, kdy se ozvou a silou celé své vůle se je snaží přesvědčit o tom, kdo je tady pánem.

Rozepisuju se o tom takto podrobně proto, že většina lidí se o své tělo nestará až do chvíle, kdy mu někde vystaví stopku. V tu chvíli má pocit, že jej zradilo, a přesně podle toho se zachová a řekne si: „Počkej hajzle… já ti ukážu, kdo je tady pánem!" Chvíli to pak vypadá, že pánem je on, ale to trvá opravdu jen chvíli, dokud se ty dlouho nepoužívané části těla nezačnou ozývat s tím, že toho mají právě tak akorát dost.

V tu chvíli se „človíček" v nás cítí zrazen podruhé, navíc se cítí být zmaten: vždyť se přece začal chovat podle zásad zdravého životního stylu a ono mu takhle oplácí! Proč se neozvalo hned, proč se ozývá až teď? Nechápe. Zajde za lékařem a ten mu řekne: „Milý pane, milá paní a co jste čekal/a, už nejste žádný mladík, už nejste žádná mladice, tak co se divíte, že vaše tělo už nemá na to, na co mělo, když bylo mladé!

Bohužel vám už neprozradí, že to není o věku, ale jen o trpělivosti, že když jste měli „trpělivost" roky a roky nic nedělat a na své tělo kašlat, tak teď musíte mít minimálně takovou trpělivost s ním, pokud chcete, aby si zase vzpomnělo jak chodilo, běhalo, skákalo, cvičilo. Že musíte mít trpělivost, aby si zase osvojilo základní pohybové návyky a dát mu čas, aby mu narostly svaly, posílily kosti, vazy, šlachy, úpony, zpevnily se klouby – a to chvíli trvá. Naštěstí pro vás ne tak dlouho, jako jste na to kašlali, ale svůj čas to chce. Pokud se rozhodnete, že se začnete hýbat, dejte svému tělu alespoň 3 měsíce na rozjezd a i pak pokračujte uvážlivě a nechtějte být hned za mistry.

No a teď když jsem si odskočil do světa zdravovědy a tělovědy, se můžu zase vrátit k pajšlu, krvi a kyslíku.

Tak jako nicneděláním zanedbáváme svaly,kosti, klouby…, zanedbáváme v podobném smyslu i vnitřní orgány. Tedy zanedbáváme je v jejich případě velmi špatný výraz, neboť ve skutečnosti jim dáváme co proto, což ve svém důsledku znamená, že je zatěžujeme víc než je zdrávo, ale způsobem, který jim vůbec, ale vůbec nesvědčí. Takže, když se rozhodneme po letech žít zdravě, měli bychom přistoupit i k jejich vnitřní údržbě, k jejich vyčištění a posílení.

V případě vnitřních orgánů však nejde o stejné posílení jako u svalů a pohybových orgánů, tady jde spíše o něco jiného, jde o vnímání a reakci na vnitřní tlaky (neplést si prosím s tím, když jdou na vás větry), ale o tlak jako takový, na nějž reagujeme nejen tím, že se nám z jeho přemíry či nedostatku dělá blbě, či motá šiška, ale velmi citlivě na něj reagují právě vnitřní orgány a podle toho dělají svou práci.

Když se nehýbete, tak také pracují, ale místo aby fungovaly jako zdroje výroby životně důležitých látek pro náš život, mají co dělat, aby obstaraly toliko práci čističky či spalovny nečistot, jimiž tělo v pravidelných intervalech zásobujeme.

Jakmile se začnete hýbat, musí nejdříve dokončit práci čističek a spaloven a teprve pak se mohou pořádně pustit do práce, pro níž byly předurčeny. Takže i ony potřebují svůj čas na perestrojku. Pro vaši představu, jak dlouho to může trvat, si uvědomte, za jak dlouho se obnoví život v rekultivované krajině. I vaše tělo musí totiž projít podobnou rekultivací.

Ještě máte chuť na pajšl? Mě už tedy přešla a než to, tak raději vyběhnu a zahájím svou rekultivaci. Mějte krásný den a krásný běh a krásný života běh a jestli vám to zatím všechno hlava nebere, tak si z toho nic nedělejte, ona si to časem všechno přebere, i ona totiž potřebuje svůj čas.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Memovy rozmluvy o životě

Život kolem nás

všechny články Život kolem nás

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas102
Asics149
Brooks21
Inov-861
Icebug6
Hoka One25
Mizuno59
Newton6
NB24
Nike65
Salming390
Salomon44
Scott3
Vibram Fivefingers10
Vivobarefoot7
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce51
Běhám bos, bot netřeba14
ON9

kde se diskutuje

  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Achilovka je samozřejmě s měkkým i :-) ani nechci věřit tomu, že jsem napsala 2x y. EvaS »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Na tuto diskuzi jsem narazila náhodně a neznám pravidla. Pokud to nebude pro někoho…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Já chtěla loni běžet za 110 min. a kamarádka mi řekla, že se mám držet vodiče s parukou. Omylem…»
  • Jak se obléci na běh do teplého počasí : Díky za tipy! Já mám oblíbená funkční tílka s podprsenkami a přes ně tílko s obrázkem běhu (aby…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Ta pozadí .... upřesňuji na 3. čtvrtinu. A možná bych se nechal přesvědčit i na 2. Žádný extrém…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků