logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Lidé běhejte, je to dobrý na pajšl i na hlavu!

Lidé běhejte, je to dobrý na pajšl i na hlavu!

Když si zadáte slovo „pajšl" do vyhledávače, tak nejspíš narazíte na pokrm, jehož základem jsou vepřové vnitřnosti a smetana, většinou se podává s knedlíkem. Tak tenhle pajšl já zrovna nemyslím, i když o vnitřnostech to teda je, ale našich – člověčích.

Běh vám pomůže vyčistit vnitřnosti, pěkně v nich sklepe veškerý obsah až na samou mez vašeho těla, a s tím pak mnohdy běžíte na mez, abyste se toho rychle zbavili. Pajšl jsou prostě vnitřnosti a v případě těch člověčích nebude nikdo asi pochybovat o tom, že běh je donutí pěkně protáhnout – rozproudit.

Když mluvím o protáhnutí, myslím hlavně na zásobení krví, která do nich přinese kyslík a živiny a odnese z nich svinstvo, které měly za úkol z našeho těla odstranit. Pohříchu si totiž sportující člověk neuvědomuje, jak jsou pro něj vnitřní orgány důležité a soustředí se toliko na trénink svalů, protože má za to, že jedině ty mu pomáhají se dostat z místa A do místa B.

Že jsou pak v těle ještě kromě svalů a vnitřních orgánů nějaké úpony, šlachy, klouby, kosti, pozná až ve chvíli, kdy se ozvou a silou celé své vůle se je snaží přesvědčit o tom, kdo je tady pánem.

Rozepisuju se o tom takto podrobně proto, že většina lidí se o své tělo nestará až do chvíle, kdy mu někde vystaví stopku. V tu chvíli má pocit, že jej zradilo, a přesně podle toho se zachová a řekne si: „Počkej hajzle… já ti ukážu, kdo je tady pánem!" Chvíli to pak vypadá, že pánem je on, ale to trvá opravdu jen chvíli, dokud se ty dlouho nepoužívané části těla nezačnou ozývat s tím, že toho mají právě tak akorát dost.

V tu chvíli se „človíček" v nás cítí zrazen podruhé, navíc se cítí být zmaten: vždyť se přece začal chovat podle zásad zdravého životního stylu a ono mu takhle oplácí! Proč se neozvalo hned, proč se ozývá až teď? Nechápe. Zajde za lékařem a ten mu řekne: „Milý pane, milá paní a co jste čekal/a, už nejste žádný mladík, už nejste žádná mladice, tak co se divíte, že vaše tělo už nemá na to, na co mělo, když bylo mladé!

Bohužel vám už neprozradí, že to není o věku, ale jen o trpělivosti, že když jste měli „trpělivost" roky a roky nic nedělat a na své tělo kašlat, tak teď musíte mít minimálně takovou trpělivost s ním, pokud chcete, aby si zase vzpomnělo jak chodilo, běhalo, skákalo, cvičilo. Že musíte mít trpělivost, aby si zase osvojilo základní pohybové návyky a dát mu čas, aby mu narostly svaly, posílily kosti, vazy, šlachy, úpony, zpevnily se klouby – a to chvíli trvá. Naštěstí pro vás ne tak dlouho, jako jste na to kašlali, ale svůj čas to chce. Pokud se rozhodnete, že se začnete hýbat, dejte svému tělu alespoň 3 měsíce na rozjezd a i pak pokračujte uvážlivě a nechtějte být hned za mistry.

No a teď když jsem si odskočil do světa zdravovědy a tělovědy, se můžu zase vrátit k pajšlu, krvi a kyslíku.

Tak jako nicneděláním zanedbáváme svaly,kosti, klouby…, zanedbáváme v podobném smyslu i vnitřní orgány. Tedy zanedbáváme je v jejich případě velmi špatný výraz, neboť ve skutečnosti jim dáváme co proto, což ve svém důsledku znamená, že je zatěžujeme víc než je zdrávo, ale způsobem, který jim vůbec, ale vůbec nesvědčí. Takže, když se rozhodneme po letech žít zdravě, měli bychom přistoupit i k jejich vnitřní údržbě, k jejich vyčištění a posílení.

V případě vnitřních orgánů však nejde o stejné posílení jako u svalů a pohybových orgánů, tady jde spíše o něco jiného, jde o vnímání a reakci na vnitřní tlaky (neplést si prosím s tím, když jdou na vás větry), ale o tlak jako takový, na nějž reagujeme nejen tím, že se nám z jeho přemíry či nedostatku dělá blbě, či motá šiška, ale velmi citlivě na něj reagují právě vnitřní orgány a podle toho dělají svou práci.

Když se nehýbete, tak také pracují, ale místo aby fungovaly jako zdroje výroby životně důležitých látek pro náš život, mají co dělat, aby obstaraly toliko práci čističky či spalovny nečistot, jimiž tělo v pravidelných intervalech zásobujeme.

Jakmile se začnete hýbat, musí nejdříve dokončit práci čističek a spaloven a teprve pak se mohou pořádně pustit do práce, pro níž byly předurčeny. Takže i ony potřebují svůj čas na perestrojku. Pro vaši představu, jak dlouho to může trvat, si uvědomte, za jak dlouho se obnoví život v rekultivované krajině. I vaše tělo musí totiž projít podobnou rekultivací.

Ještě máte chuť na pajšl? Mě už tedy přešla a než to, tak raději vyběhnu a zahájím svou rekultivaci. Mějte krásný den a krásný běh a krásný života běh a jestli vám to zatím všechno hlava nebere, tak si z toho nic nedělejte, ona si to časem všechno přebere, i ona totiž potřebuje svůj čas.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Život kolem nás

všechny články Život kolem nás

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků