logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Síla pro běžce

Síla pro běžce

Je tomu pár dní, kdy se v Praze konal mimořádný workshop Síla pro běžce, který byl zaměřený na posílení běžeckých těl, ale nejen těch běžeckých. Proto tento seminář nezmeškal žádný běžec, který se chce zlepšit, zesílit, zrychlit a především běhat bez následků zranění. Tuto událost pro milovníky běhu a zdravého životního stylu pořádal VIVOBAREFOOT Náměstí Míru ve spolupráci s KB5.

Přestože bylo venku hodně pod nulou, v tělocvičně ze zúčastněných zájemců tekly čůrky potu. Celý den byl pod taktovkou Tomase Pilsborga, špičkového fyzioterapeuta, ultramaratonce, CHEK Level 4, DNS lékaře, IKFF certifikovaného kettlebell trenéra atd. – no jednoduše s kapacitou, která jen tak nemá obdobu.

Tomas na všechny přítomné zapůsobil silnou osobností a charismatem, ale především nesmírnou znalostí a zkušenostmi, o což se se všemi s radostí podělil. Při zahájení tohoto semináře všechny požádal, aby se krátce představili a řekli, proč na semináři jsou a co by chtěli ve svém životě, i tom sportovním, změnit -zlepšit. Což otevřelo příjemnou diskuzi a každému se věnoval a odpovídal na otázky a poskytoval rady.

součástí workshopu Síla pro běžce byla i teorie

Součástí workshopu Síla pro běžce byla i teorie a to ne ledajaká. Byla to teorie, která nebyla suchá, měla říz a vtip. Všichni si na místě uvědomili, jak důležité je správné dýchání, držení těla, které dýchání výrazně ovlivňuje a především, jak správné dýchání a držení těla zásadně ovlivňuje chůzi a běh. Což potvrdil i obrázek z promítání, na kterém jsou Tomasovy bosé nohy po maratonu, který uběhl ve VIVOBAREFOOT botách. Žádný puchýř, ani náznak poranění, otlaku či nedej bože krve. Kam tím směřoval, ptáte se? Je to jasné – pokud máte správnou techniku, máte funkční chodidla, tak si je nemůžete zničit. Technika je vším, dýchání a držení těla do sebe zapadá, a bez toho je šance vyhnout se zraněním opravdu minimální.

Pořád se ptáte, proč je tedy posilování pro běžce tak strašně důležité, když běh není vyloženě silový sport? Odpověď je svým způsobem snadná – pokud nejste silní, jak můžete mít tedy sílu kontrolovat tělo v pohybu? Cožpak nejste „našponovaní“ když běžíte, nevyužíváte k běhu ani kapku síly? Jistě ano. A pokud tedy chcete být pevní a mít tělo pod kontrolou tak, aby zvládalo vytrvalost, rychlost, kopce, terén či jen relaxační vyběhnutí, musíte být silní. Musíte mít kontrolu nad sebemenším pohybem. Tím se pochopitelně vyhnete následným zraněním, protože vaše tělo bude natolik silné a reakce schopné.

Tomas žáky zasvětil do problematiky DNS (Dynamická Neuromuskulární Stabilizace) Prof. Pavla Koláře z Motolské nemocnice a tím prokázal, že naše "core" – „břišní oblast“ je domovem pro dýchání, stabilitu, jak se tím chrání páteř a jak držení těla ovlivňuje de facto veškeré tělesné funkce tak, aby fungovaly správně.

Jako správní „studenti“ všichni prošli malým testem, zda pochopili, jak postoj a držení těla ovlivňuje pro život důležité dýchání. Test spočíval ve cviku, kdy se každý posadil na lavici se správným držením těla a dýcháním nosem do břicha. Pak nastala změna, kdy se provedla pronace chodidel a dlaní (vnitřní rotace), což jasně demonstrovalo, jak téměř nemožné je se nadechnout. Posléze se cvik zopakoval, jen v podobě supinace chodidel a dlaní (vnější rotace). Ani v tomto okamžiku nebylo vůbec snadné se nadechnout.

Po tomto experimentu Tomas vysvětloval, jaký rozdíl je mezi dýcháním ústy a nosem a také zúčastněné sportovce, běžce, ale také lidi se zájmem se naučit mnohému důležitému, naučil jógovou metodu dechu Ujjayi – dýchání nosem přes hlasivky (jistě znáte zvuk zloducha Darth Vadera z Hvězdných válek).

po kontrole všech přítomných Darth Vaderů si Tomas ověřil, zda dýchání neflákají

Po kontrole všech přítomných Darth Vaderů si Tomas ověřil, zda dýchání neflákají a pokud všichni splnili, vyhlásil hodinovou pauzu na oběd. Ten všechny posilnil natolik, že z Ujjayi dechu vzniklo funění, které se následně, díky praktikování cviků, umocnilo. Ano, je čas začít posilovat. Ale nepředbíhejme, ještě protáhnout chodidla a prsty. Takže boty a ponožky dolu a jde se na to! Naboso je to nejlepší, této pravdy se Tomas striktně drží – jakákoliv pozice našeho těla a jeho stabilizace vychází ze schopnosti chodidel se přizpůsobit povrchu. Takže a teď šup, uzurpovat si vlastní Kettlebell a cvičit. Tomas vše názorně a několikrát předvedl a pak vyzval účastníky semináře k cvičení. Každého opravil a dokud neprovedl cvik dokonale, nepřešel k dalšímu. Tím si tedy všichni osvojili správnou techniku a pocit z dobře odvedené práce. Oku Tomase neunikl žádný detail či chybička.

A co se tedy přítomní sportovci a nadšenci naučili za posilovací cviky?

Front squat
Jefferson deadlift
Lunges, lateral lunges, jumping lunges
Step-ups, jumping step-ups
Kettlebell swings – two handed and single handed

Některé cviky vyžadovaly více pozornosti, proto se cvičilo také ve dvojicích a aby se zmíněné chybky odhalily zavčasu, měl Tomas k ruce svou sympatickou a okouzlující partnerku Heidi. I Heidi je špičkovou fyzioterapeutkou, s neméně rozsáhlým vzděláním a praxí. Všichni se náramně snažili, smáli či řešili nějakou nedokonalost v jejich provedení cviku. Tomas i Heidi jsou sice přísní trenéři, ale hlavně velmi přátelští lidé, takže celý seminář se nesl na vlně skvělé nálady a pozitivní atmosféry. Jednoduše si to všichni do jednoho hojně užili.

závěr workshopu byl věnován nezbytně důležité diskuzi

Závěr workshopu byl věnován nezbytně důležité diskuzi – kde se probralo vše, co se za celý den dělalo, řeklo a řešily se otázky, které se týkaly tréninkového plánu, kdy cvičit a co cvičit, kdy běhat a kdy také odpočívat. Otázek by bylo tolik, ale čas nezadržitelně rychle ubíhal, tak se seminář s aplausem a velkým díky Tomasovi za fantastický den ukončil. Všichni odcházeli s neocenitelným zážitkem a především vědomostmi, které nepochybně každý den aplikují do svého běžného i sportovního života.

Petra Vonšovská foto
  • přečteno: 8911/8637×, 1 komentář
Síla pro běžce Síla pro běžce Síla pro běžce

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martin | 12. 2. 2013 18.19 hod. | 188.120.195.xxx
To musel být hodně zajímavý workshop. Je super, jak se pomalu do všech sportů – a hlavně mezi širokou veřejnost – aplikují tyto důležité a vlastně elementární aspekty (správné dýchání, posturální mechanismy, atp.). Víc to asi nemá cenu rozvádět.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků