logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Síla pro běžce

Síla pro běžce

Je tomu pár dní, kdy se v Praze konal mimořádný workshop Síla pro běžce, který byl zaměřený na posílení běžeckých těl, ale nejen těch běžeckých. Proto tento seminář nezmeškal žádný běžec, který se chce zlepšit, zesílit, zrychlit a především běhat bez následků zranění. Tuto událost pro milovníky běhu a zdravého životního stylu pořádal VIVOBAREFOOT Náměstí Míru ve spolupráci s KB5.

Přestože bylo venku hodně pod nulou, v tělocvičně ze zúčastněných zájemců tekly čůrky potu. Celý den byl pod taktovkou Tomase Pilsborga, špičkového fyzioterapeuta, ultramaratonce, CHEK Level 4, DNS lékaře, IKFF certifikovaného kettlebell trenéra atd. – no jednoduše s kapacitou, která jen tak nemá obdobu.

Tomas na všechny přítomné zapůsobil silnou osobností a charismatem, ale především nesmírnou znalostí a zkušenostmi, o což se se všemi s radostí podělil. Při zahájení tohoto semináře všechny požádal, aby se krátce představili a řekli, proč na semináři jsou a co by chtěli ve svém životě, i tom sportovním, změnit -zlepšit. Což otevřelo příjemnou diskuzi a každému se věnoval a odpovídal na otázky a poskytoval rady.

součástí workshopu Síla pro běžce byla i teorie

Součástí workshopu Síla pro běžce byla i teorie a to ne ledajaká. Byla to teorie, která nebyla suchá, měla říz a vtip. Všichni si na místě uvědomili, jak důležité je správné dýchání, držení těla, které dýchání výrazně ovlivňuje a především, jak správné dýchání a držení těla zásadně ovlivňuje chůzi a běh. Což potvrdil i obrázek z promítání, na kterém jsou Tomasovy bosé nohy po maratonu, který uběhl ve VIVOBAREFOOT botách. Žádný puchýř, ani náznak poranění, otlaku či nedej bože krve. Kam tím směřoval, ptáte se? Je to jasné – pokud máte správnou techniku, máte funkční chodidla, tak si je nemůžete zničit. Technika je vším, dýchání a držení těla do sebe zapadá, a bez toho je šance vyhnout se zraněním opravdu minimální.

Pořád se ptáte, proč je tedy posilování pro běžce tak strašně důležité, když běh není vyloženě silový sport? Odpověď je svým způsobem snadná – pokud nejste silní, jak můžete mít tedy sílu kontrolovat tělo v pohybu? Cožpak nejste „našponovaní“ když běžíte, nevyužíváte k běhu ani kapku síly? Jistě ano. A pokud tedy chcete být pevní a mít tělo pod kontrolou tak, aby zvládalo vytrvalost, rychlost, kopce, terén či jen relaxační vyběhnutí, musíte být silní. Musíte mít kontrolu nad sebemenším pohybem. Tím se pochopitelně vyhnete následným zraněním, protože vaše tělo bude natolik silné a reakce schopné.

Tomas žáky zasvětil do problematiky DNS (Dynamická Neuromuskulární Stabilizace) Prof. Pavla Koláře z Motolské nemocnice a tím prokázal, že naše "core" – „břišní oblast“ je domovem pro dýchání, stabilitu, jak se tím chrání páteř a jak držení těla ovlivňuje de facto veškeré tělesné funkce tak, aby fungovaly správně.

Jako správní „studenti“ všichni prošli malým testem, zda pochopili, jak postoj a držení těla ovlivňuje pro život důležité dýchání. Test spočíval ve cviku, kdy se každý posadil na lavici se správným držením těla a dýcháním nosem do břicha. Pak nastala změna, kdy se provedla pronace chodidel a dlaní (vnitřní rotace), což jasně demonstrovalo, jak téměř nemožné je se nadechnout. Posléze se cvik zopakoval, jen v podobě supinace chodidel a dlaní (vnější rotace). Ani v tomto okamžiku nebylo vůbec snadné se nadechnout.

Po tomto experimentu Tomas vysvětloval, jaký rozdíl je mezi dýcháním ústy a nosem a také zúčastněné sportovce, běžce, ale také lidi se zájmem se naučit mnohému důležitému, naučil jógovou metodu dechu Ujjayi – dýchání nosem přes hlasivky (jistě znáte zvuk zloducha Darth Vadera z Hvězdných válek).

po kontrole všech přítomných Darth Vaderů si Tomas ověřil, zda dýchání neflákají

Po kontrole všech přítomných Darth Vaderů si Tomas ověřil, zda dýchání neflákají a pokud všichni splnili, vyhlásil hodinovou pauzu na oběd. Ten všechny posilnil natolik, že z Ujjayi dechu vzniklo funění, které se následně, díky praktikování cviků, umocnilo. Ano, je čas začít posilovat. Ale nepředbíhejme, ještě protáhnout chodidla a prsty. Takže boty a ponožky dolu a jde se na to! Naboso je to nejlepší, této pravdy se Tomas striktně drží – jakákoliv pozice našeho těla a jeho stabilizace vychází ze schopnosti chodidel se přizpůsobit povrchu. Takže a teď šup, uzurpovat si vlastní Kettlebell a cvičit. Tomas vše názorně a několikrát předvedl a pak vyzval účastníky semináře k cvičení. Každého opravil a dokud neprovedl cvik dokonale, nepřešel k dalšímu. Tím si tedy všichni osvojili správnou techniku a pocit z dobře odvedené práce. Oku Tomase neunikl žádný detail či chybička.

A co se tedy přítomní sportovci a nadšenci naučili za posilovací cviky?

Front squat
Jefferson deadlift
Lunges, lateral lunges, jumping lunges
Step-ups, jumping step-ups
Kettlebell swings – two handed and single handed

Některé cviky vyžadovaly více pozornosti, proto se cvičilo také ve dvojicích a aby se zmíněné chybky odhalily zavčasu, měl Tomas k ruce svou sympatickou a okouzlující partnerku Heidi. I Heidi je špičkovou fyzioterapeutkou, s neméně rozsáhlým vzděláním a praxí. Všichni se náramně snažili, smáli či řešili nějakou nedokonalost v jejich provedení cviku. Tomas i Heidi jsou sice přísní trenéři, ale hlavně velmi přátelští lidé, takže celý seminář se nesl na vlně skvělé nálady a pozitivní atmosféry. Jednoduše si to všichni do jednoho hojně užili.

závěr workshopu byl věnován nezbytně důležité diskuzi

Závěr workshopu byl věnován nezbytně důležité diskuzi – kde se probralo vše, co se za celý den dělalo, řeklo a řešily se otázky, které se týkaly tréninkového plánu, kdy cvičit a co cvičit, kdy běhat a kdy také odpočívat. Otázek by bylo tolik, ale čas nezadržitelně rychle ubíhal, tak se seminář s aplausem a velkým díky Tomasovi za fantastický den ukončil. Všichni odcházeli s neocenitelným zážitkem a především vědomostmi, které nepochybně každý den aplikují do svého běžného i sportovního života.

Petra Vonšovská foto
  • přečteno: 9381/9107×, 1 komentář
Síla pro běžce Síla pro běžce Síla pro běžce

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martin | 12. 2. 2013 18.19 hod. | 188.120.195.xxx
To musel být hodně zajímavý workshop. Je super, jak se pomalu do všech sportů – a hlavně mezi širokou veřejnost – aplikují tyto důležité a vlastně elementární aspekty (správné dýchání, posturální mechanismy, atp.). Víc to asi nemá cenu rozvádět.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas88
Asics119
Brooks17
Inov-852
Icebug5
Hoka One22
Mizuno51
Newton5
NB21
Nike54
Salming345
Salomon40
Scott2
Vibram Fivefingers7
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce45
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků