logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Kbelská 10 – festival osobních rekordů – bude se slavit i po Pečské 10?

Kbelská 10 – festival osobních rekordů – bude se slavit i po Pečské 10?

Bohužel jsem u toho letos po mnoha letech chyběl, ale ohlasy na Kbelskou 10 ke mě dolehly záhy po jejím skončení. Většina z nich byla hodně natěšená. Osobní rekordy tu padaly jak na běžícím pásu, což vzhledem k průběhu letošní zimy vcelku překvapuje.Na druhou stranu je třeba říci, že letos bylo ve Kbelích naprosto ideální počasí.

6 stupňů nad nulou, bezvětří, vynikající atmosféra tisícihlavého davu. Natěšení na první větší závod sezóny. Co si přát víc.

Za týden čekají Pečky. Další hodně profláknutý závod, v němž ti, co se chystají na Hervis 1/2Maraton, zkoušejí svou běžeckou formu. Jako bych slyšel ty dnes úspěšné, jak si malují, jak i tam dají bomba čas.

„Ještě trošku poladit formu. V tom závěru mi trochu scházela rychlost. Tak to ošetřím nějakým ostřejším tréninkem. Třeba 5x 800 m v hodně svižném tempu, by mohlo pomoct.“ Úplně slyším, jak si to malují.

Ale POZOR! Rekordy člověk neběhá na běžícím pásu. Neříkám, že vám váš úmysl nemůže vyjít. Na druhou stranu však bych rád trošku zchladil vaše nadšení a – dámy prominou – vás radši posadil zpět na pr…

V tom nadšení teď nebudete cítit žádnou únavu, ale pokud jste si zaběhli skutečně osobák, tak se nesnažte běžet v Pečkách ještě rychleji, ono bude úplně stačit, když poběžíte jako včera. Nenakládejte na své tělo víc, než co je schopné unést. 10 kilometrů není žádná lehká trať. Osobně bych vám radil z vlastních zkušeností se dnes lehce vyklusat. V pondělí si dopřát volno, případně dojít na masáž, ani jiný typ rehabilitace, třeba návštěva fyzioterapeuta, by nezaškodila.

Jo, pokud jde o fyzioterapii, nedávno jsem zaslechl takový názor, který mě docela rozesmál. Jeden známý byl poučen, poté, co pronesl, že jej cosi táhne, že by možná bylo dobré dojít si k fyzioterapeutovi, aby jej trošku srovnal a naučil uvolňovací, případně vyrovnávací cvičení. Načež překvapeně odpověděl: „Proč, vždyť jsem neměl nic zlámaného!“

Bohužel v našich končinách se stále velmi málo ví o tom, co je to rehabilitace. Řada lidí tuto prevenci, protože to je jednoznačně prevence proti možným zraněním, vzniklým nerovnoměrným zatěžováním pohybového aparátu, bere jako změkčilost, což je velká škoda. Protože kdyby pochopili, jak jim může masér či fyzioterapeut pomoci urychlit regeneraci po závodě, tak by pak mohli trénovat mnohem intenzivněji, s tím, že nemusí mít obavu, že si něco narvou.

Součástí rehabilitace není jen volnější regenerační běh po závodě, zařazení volného dne, návštěva maséra či fyzioterapeuta, ale i zásobení těla vhodným zdrojem energie na obnovu poškozených buněk (aminokyseliny resp. bílkoviny), ale i doplnění minerálů a tekutin. Tím spíš, jestli jste svůj výtečný výkon oslavili nějakým tím žejdlíkem navíc.

Jestli jsem vás předchozími řádky lehce vyvedl z konceptu a jestli nyní uvažujete o tom, jestli tedy na ty Pečky máte jít nebo ne, tak vás uklidním. Klidně na ně běžte, jen se nesnažte teď ještě tréninkem něco vylepšovat. Po nedělním vyklusání a pondělním volnu si dejte v úterý 15 minut či 3 kilometry lehkého běhu, protáhněte se, dejte si 5 rovinek (pět 80 – 100 m rychlých úseků), 3 km v tempu desítky a pak si 2 km nebo 10 minut vyklusejte. Teď bude úplně stačit, abyste se na sobotní Pečky akorát tak dobře nažhavili. Ve středu si dejte 45 minut volného běhu. Ve čtvrtek zase volno. V pátek se rozcvičte a v sobotu si to rozdejte s tratí Pečské 10. Pokud bude stejně pěkné počasí, tak by vám mohl vyjít opět výborný čas, jestliže Pečky opět, jak je jeho nepěkným zvykem, nenavštíví vítr.

Jo, abych nezapomněl – všem, kteří si zaběhli ve Kbelích osobní rekord, blahopřeji, a těm, kterým to snad nevyšlo plně podle jejich představ pak přeji, aby jim to vyšlo třeba právě v těch Pečkách nebo na Hervis 1/2 Maratonu Praha, či jiném závodě právě se rozbíhající běžecké sezóny.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (12 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Rosťa | 4. 3. 2013 9.45 hod. | 78.45.96.xx
V Pečkách budu, a zase poběžím vodiče na 45:00 :-)

Tereza | 3. 3. 2013 9.42 hod. | 90.180.83.xx
Platit neni vzdy treba, staci zajit k obvodnimu lekari, bud nekoho doporuci on a nebo poprosit o konrektniho;)

Bily kralik | 3. 3. 2013 9.13 hod. | 77.87.241.xxx
Mam dotaz k tomu fyzioterapeutovi. Je nejak mozny k nemu jit ze zdravotniho pojisteni nebo jak to chapu jde vzdycky o placenou sluzbu v radu 500-1000kc/h? To me zatim odrazuje, protoze na to jednoduse nemam.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví39
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou37

kde se diskutuje

  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Je to malichernost, ale jak dobře Vám rozumím ... :-) »
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků