logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Na přestup z půlmaratonu na maraton je třeba se připravit

Na přestup z půlmaratonu na maraton je třeba se připravit

Pro mnohého běžce či běžkyni je velkým cílem, na nějž se dlouhodobě připravuje, půlmaraton. Stejně však má každý v hlavě usazenou myšlenku na MARATON. Tak to zkrátka je, málo kdo se spokojí s půlkou, ať je to cokoliv. Ke splnění maratonského snu často člověku chybí odvaha, vůle, čas... ale nezoufejte, s rozumně naplánovaným tréninkem se můžete jednoho dne odhodlat a postavit se i na start maratonu.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Na půlmaraton vám stačí naběhat 30 – 40 km týdně
  2. Mýtus maraton – jak uskutečnit přestup z půlmaratonu na maraton

Půlmaraton je nejen v České republice stále oblíbenější distancí, ostatně se stačí podívat na počet účastníků Hervis 1/2Maratonu Praha či dalších půlmaratonů pořádaných RunCzech po celé české republice. Počet jejich účastníků rok od roku stoupá, přestože stoupá i jejich počet. Tento vývoj není vůbec náhodný, neboť přípravu na půlmaraton mohou běžci daleko lépe integrovat do svého denního či týdenního rozvrhu, než přípravu na maraton. Jak se říká – půlmaraton není polovina maratonu.

U většiny běžců jde při běhání zejména o to, zbavit se běžných životních stresů a zůstat zdravý. Kdo trénuje pravidelně s těmito cíli, může již při poměrně malém navýšení tréninkových dávek úspěšně absolvovat půlmaraton. U maratonu to tak jednoduché není, pokud si jej chce běžec či běžkyně užít a po jeho absolvování nezpytovat svědomí, že se přeci jen měl připravit lépe. Že to sice dal, ale podruhé by takovou hloupost neudělal. Neboli jinak, maraton za 7 hodin, tolik je limit v Praze, lze splnit i s malým počtem kilometrů, problém je, že nemaje zkušeností s dlouhými běhy, „rychlokvaška" velmi pravděpodobně přepálí začátek maratonu a pokud neskončí v břiše „selky“, bude rád.

Na půlmaraton vám stačí naběhat 30 – 40 km týdně

Samozřejmě při této kilometráži nemůžete počítat s časy mezi 1:30 a 1:40, ale do 3 hodin se v pohodě vejdete. V zásadě platí, že vytrvalostní trénink do 4 hodin v týdnu můžeme považovat za zdraví prospěšný. Při vysokých a velmi vysokých tréninkových dávkách je již tělo vystavováno stresu ze sportovního zatížení. Což jde svým způsobem i proti tomu, proč většina lidí na světě vůbec běhá! K tomu se přidává to, že se zvyšujícím se stresem z fyzického zatížení (je to úplně stejné jako při zatížení psychickém, třeba z práce) se snižuje imunita těla – schopnost těla bránit se vnějšímu narušiteli.

To všechno hovoří pro to, připravit se na půlmaraton, neboť stupeň zatížení kladený na lidský organismus je stále ještě v limitu, co se týče zdraví, a vzdálenost, kterou musí běžec překonat, aby dosáhl cíle, je dohlédnutelná. Přestože se toto ví, tak počet maratonců se celosvětově nezmenšuje, spíše naopak. Což však není asi nic divného, když se zvyšuje počet těch, kteří úspěšně absolvovali půlmaraton a nyní pošilhávají po vyšší metě. Bohužel si však mnozí z nich neuvědomují či nechtějí uvědomit, že maraton skutečně není složen ze dvou půlmaratonů, i když matematicky vzato to tak vypadá.

Maratonský mýtus je a nejspíš navěky bude NĚCO. Nedivím se tomu, osobně znám spousty příběhů, kdy absolvování maratonu doslova a do písmene lidem změnilo život. Mnozí z nich po úspěšném absolvování maratonu zjistili, že nejsou tak malí, za jak malé se sami považovali. Ze dne na den, nebo spíše během několika málo hodin, hodin, za něž úspěšně absolvovali maraton, vzrostli v očích svých nejbližších, přátel, kolegů v práci. Najednou byli ti, kdož něco dokázali – dokázali uběhnout maraton! Tohle není jen mýtus, tohle je skutečnost a to přesto, že v dnešní době má většina lidí doslova odpor k jakémukoliv pohybu a k běhání obzvlášť.

Mýtus maraton – jak uskutečnit přestup z půlmaratonu na maraton

Mýtus maratonu je neskutečný, tak neskutečný, že letošní ročník Berlínského maratonu byl vyprodán za 3 hodiny – a to bylo k dispozici 40 000 startovních čísel!!! Nemusíme však pošilhávat po Berlínu, stačí, když se podíváme, jak rychle zmizela čísla na Hervis 1/2Maraton Praha, jak rychle mizí čísla na Volkswagen Maraton Praha, jak rychle se naplňují kvóty dalších půlmaratonů. Běh je jednoznačně na vzestupu, je však třeba si uvědomit, že si jej můžeme užít ve zdraví jen tehdy, když dáme svému tělu čas se s ním seznámit – sžít, aby se stal součástí našeho života, aby se stal součástí našeho života běhu.

Příští týden vám ukážeme, jak se připravit na PŘESTUP z půlmaratonu k MARATONU.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Honza Jerabek | 11. 3. 2013 10.20 hod. | 195.212.29.xxx
Vyborny, vyborny clanek :-), presne ma situace, za sebou mam nekolik pulamaratonu a letos bych si rad "zabehnul a uzil" svuj prvni maraton tak, abych si pritom neublizil, tak se moc tesim na pokracovani.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : zdravím poslední dobou mám skoro po každém běhu problém s koleny,prostě mě začnou bolet.nevíte co s…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Doporučuji při potížích klid a počkat. Běhala jsem dlouho přes bolesti a nedopřála při občasném…»
  • 7 tipů pro běhání na pásu : vopruz :-( »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků