logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Škorpím se se Škorpilem

Škorpím se se Škorpilem

Zboží prodává obal a blog jeho název, tvrdí jeden bloger na iDNES. Uvidíme, zda provokativní název na stránkách Běžecké školy ovlivní návštěvnost mého blogu. O čem bych dnes chtěla psát? O tom, jak jsem se těšila, že po dlouhé době budu mít zase trenéra. A když jej mám, tak s ním polemizuji. Zmíním se o svých zkušenostech se sporttesterem a intervalovém tréninku. Podělím se s vámi o svoji radost z toho, kterak jsem pokořila limit pro třicetiletého vojáka naší profesionální armády a neopomenu popsat své pocity dva měsíce před dnem M.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. „Hurá, mám trenéra, ale…
  2. O intervalovém tréninku a ješitných mužích
  3. Test zdatnosti pro vojáky a české ženy
  4. Dva měsíce před dnem M

„Hurá, mám trenéra, ale…

trenér je pes

K pravidelnému tréninku se nutím tak, že se s velkým časovým předstihem přihlásím na nějaký významný závod. Pro rok 2013 jsem si usmyslela dokonce maraton a navíc se ucházím o zařazení do projektu PIM Women´s Challenge. Mít konečně zase trenéra a možnost s někým konzultovat přípravu je jedním důvodů, proč jsem do toho šla. Nečekám, zda mě vyberou. Okamžitě začínám s přípravou. Vyptávám se všech známých, kteří již maraton běželi, pročtu něco z brožurky o běhaní od Grady, promixuji to s tím, jak trénuje Murakami, přizpůsobím svým podmínkám české ženy vytížené v práci i domácnosti a vzejde mi z toho následující. Všichni se shodli na tom, že je třeba výrazně přidat na objemu. Dosud jsem běhávala třicet kilometrů týdně a to budu muset zvednout na šedesát. Noční kroužení kolem sídliště nebude stačit. Rozhoduji se, že změním způsob dopravy do práce. Nebudu už jezdit na kole, ale začnu běhat. Naštěstí nepracuji v bance, tak si to můžu dovolit. Ráno pět tam, odpoledne pět zpět a to vše krát pět a mám hned padesát. Pokud přidám něco o víkendu, budu na vytoužené šedesátce, k tomu dvakrát týdně posilovna, na kterou jsem zvyklá a mám to.

Jsem v užším výběru žen PIM WCH a Miloš se ptá na můj dosavadní trénink. Hned se chlubím, jak jsem si to všechno namyslela. Píšu také o tom, že mě láká začít běhat se sporttesterem a taky o tom, že bych chtěla zkusit, co se mnou udělá intervalový trénink. Za pár dnů si otevírám první tréninkový plán. Hned mě zarazí, že mám dokonce dva dny volna. Vše je rozepsáno na minuty a doplněno o doporučené tepové frekvence. Nikde nevidím ty objemy. Hned to přepočítávám a uklidňuje mě zjištění, že padesát kilometrů týdně to určitě bude. Běhání do práce mi Miloš schválil dvakrát v týdnu, takže opět povolávám do služby věrného bajka. Vyloudím od dcery Suunta a vyrážím na trénink. Tak to snad ne! To nemyslí vážně! To se mám ploužit nebo co? Abych dodržela tepové frekvence, musím velmi výrazně zpomalit. V kopcovitém terénu jsou rychlejší i svižně jdoucí chodci. Také ostatní holky o tom diskutují na gazelčím Facebooku. Moc se jim to nelíbí, ale uzavírají diskusi s tím, že tedy zpomalíme. Já se s tím smířit nehodlám. Píšu Milošovi něco v tom smyslu, že ploužení není trénink. Držím se křečovitě svých zavedených postupů, obtížně se smiřuji s tím, že se musím přizpůsobit. Miloš to nese statečně, ale po nějaké době mých dotazů a žádostí o vysvětlování a objasňování se už asi opravdu naštval. Proč jsem se prý vlastně do PIM WCH přihlásila? Je ale velkorysý, má pochopení pro pochybující. Nabídne mi, abych si týden měřila ranní klidovou tepovou frekvenci a trénink podle ní zkoriguje. Můj partner je šokován, když zjistí, že ulehám s hrudním pásem a hodinkami na ruce. Po týdnu mám nové tepové frekvence a jsem spokojená. Tempo se po přepočítání na základě aktuálních hodnot výrazně zvýšilo. Už mi nepřipadá, že se na tréninku ploužím.

O intervalovém tréninku a ješitných mužích

ješitní muži

Dvakrát v týdnu mám intervalový trénink. Jeden je kratší, ale dost rychlý a druhý, sobotní, kterému říkám šťavnatý, je rychlý a dlouhý navíc. Po deseti minutách rozklusání na nízkých tepech to musím dostat až na 150, což se mi daří v kopcích, ale na rovině už musím opravdu švihat, abych to udržela. Při jednom z prvních intervaláků mě předbíhal zrovna nějaký pán, když mi končilo desetiminutové rozklusání a musela jsem nahodit vysoké tepy. Nezbývá než zrychlit. Musela jsem toho pána předběhnout. Jenže on to pochopil jako výzvu k závodění a okamžitě zrychlil také a zase předběhl on mě. Chtěla jsem na něj volat, že s ním nesoutěžím, že mám jen prostě intervalový trénink, ale pak jsem si to rozmyslela. Musím se starat hlavně o své tepy a tempo, nikoliv o ego některých běžců. Podobná historka se opakovala ještě za pár týdnů. Tentokrát už jsem ale pána před sebe nepustila. Slyšela jsem, jak zrychluje, jak se snaží mě dobíhat. Nedala jsem se. Tepy sice atakovaly maximální hodnoty, ale udržela jsem to. Jsem soutěživá, vím to o sobě. Jenže někteří pánové jsou nejen soutěživí, ale navíc ješitní. Nedokáží se smířit s tím, když je předběhne nebo předjede žena. Mohla bych o tom vyprávět. Obzvláště někteří bikeři jsou drsní. Do kopce se jim pivní bříška tahají obtížně, tam některé předjíždím, ale z kopce mi to vracejí, když riskantně předjíždějí s pokřikem uhni krávo.

Test zdatnosti pro vojáky a české ženy

Cooperův test

V polovině ledna jsme se měly poprvé všechny setkat v Praze. Čekal nás Cooperův test. Co to má být? Guglím… Aha. Dvanáctiminutový běh. Jsem už v obraze a musím se smát. O Vánocích jsem běhala v Jeseníkách s Alešem, který je vojákem naší profesionální armády a má za sebou i misi v Iráku. Povídali jsme si hlavně o běhání. Dozvěděla jsem se, že zdatnost našich vojáků se testuje dvanáctiminutovým během. Třicetiletý voják musí za 12 minut uběhnout minimálně 2500 m. Vylovím někde v dlouhodobé paměti znalosti fyziky z 8. třídy ZŠ a začnu si to přepočítávat. Na půlmaratonu jsem běžela průměrnou rychlostí 10,5 km v hodině, když zrychlím na 12,5 km/h tak to mám v kapse. Vytahuju se před Alešem, že bych to dala taky a i holkám na gazelčím facebooku oznamuju, že to přece není velký problém vojenský limit zaběhnout. Ty, které to už někdy zkoušely, mě varují. Není to prý procházka růžovým sadem. Raději to tedy jdu vyzkoušet do posilovny na pás. Podaří se mi to uběhnout teprve na počtvrté, protože je to poprvé, co běhám na pásu. Za 12 min jsem urazila vzdálenost jen 2200 metrů. Jsem úplně vyřízená a ještě hodinu rudá jako krocan. Hned druhý den se kaji, jaká jsem byla pyšná princezna a do Prahy jedu s obavami. Jaká euforie, jaké nadšení, když jsem se dozvěděla, že jsem uběhla 2580 m. Vojenský limit pokořen.

Dva měsíce před dnem M

Nedávno si některá z nás na gazelčím facebooku posteskla, že se do tréninku musí občas nutit. Odpověděla jsem „To já se do běhání vůbec nutit nemusím. Nejraději bych jenom běžela a běžela až bych doběhla do nirvány, kde už nejsou žádné termíny na odevzdání něčeho někomu a nemusí se stále něco strkat do hrnců. Jen si tak s lehkostí běžíš mimo prostor a čas“. V očekávání dne M mi tyhle řečičky připadají teď legrační. Dostaví se nirvána na patnáctém kilometru? A jaké pocity budu mít na třicátém osmém? Budu se s lehkostí vznášet mimo prostor a čas?

Martina Hřebíčková foto
  • přečteno: 6804/6659×, 3 komentáře
Škorpím se se Škorpilem Škorpím se se Škorpilem Škorpím se se Škorpilem

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Simona Vlašimská | 25. 3. 2013 21.06 hod. | 62.141.0.xxx
Marti, s culíčkama a kondicí vojáka americké armády proletíš maratonem jako nic. A se svou pílí a urputností... :-)

jaroslav krejčí | 21. 3. 2013 21.42 hod. | 178.255.168.xx
martino,také ti držim palce,užij si maraton a přeji ti spousty běžeckých uspěchu :-)

Víťa Drtinová | 21. 3. 2013 8.37 hod. | 62.24.84.xxx
Martino, moc pěkný článek. Přeju Ti, aby to na 15 km byla nirvána a aby ses na 38 km vznášela nejen mimo prostor a čas ;). Držím Ti palce..

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

PIM Women´s Challenge 2013

všechny články PIM Women´s Challenge 2013

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků