logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Run to the Heaven

Run to the Heaven

Název pro dnešní úvahu mne napadl asociací na megahit legendárních Iron Maiden „Run to the Hills“. Ovšem běh do ráje (a tady nemám na mysli nějaké nábožensko-geografické území, ale stav prožívání) mi – jak uvidíme dále – přijde příznačnější, než Run to the Hills. O co tedy jde? Jak už jsem psal v prvním článku, v běžectví jsem v první třídě v jesličkách a výběhů mám všehovšudy 10. Ale i tak jsem si nemohl nevšimnout pocitů, který delší běh a dobu dlouhou po doběhnutí provází. Pocitů štěstí, klidu a míru.

Ještě před prvním vyběhnutím bych čekal všechny možné pocity – stres z absence kondice, obavy z posměchu kolemjdoucích, ztrátu sebevědomí, že už je na jakýkoliv pohyb pozdě a celou řadu nepříjemných pocitů. Co bych nečekal v žádném případě, byly tři výše zmíněné pocity. To mě pochopitelně překvapilo a po zjištění, že stejné pocity prožívají všichni, jsem se začal pídit po tom, kde a proč vlastně tyto pocity vznikají. Což mě přivedlo k endorfinu.

Najít odbornou poučku nebyl problém (endorfin bývá také nazýván hormon štěstí, protože se uvolňuje do mozku a způsobuje dobrou náladu, pocity štěstí, tlumí bolest, ovlivňuje výdej některých hormonů, vyplavuje se při stresu a svalové zátěži – viz WIKIPEDIE). To je sice hezké, ale hezké po vědecko-medicínské stránce. Mě to ale jako odpověď na otázku moc neuspokojuje. Kdybych přirovnal lidské tělo k počítači, pak mozek je operační paměť. Oba ale k tomu, aby něco začaly vytvářet, potřebují ještě operátora, tedy v našem případě vědomí, nebo chcete-li mysl, bez které je tělo a mozek jen hrouda masa a kostí. A stejně jako počítačový vir nemůže ovlivnit operátora, tak ani endorfin nemůže ovlivnit naše vědomí. Endorfin samozřejmě může ovlivnit mozek a následně tělo. Přestanou nás bolet svaly, zvedne se nám nálada a my si začneme běh užívat. To zní logicky. Jenže na všem se dá najít nějaké jenže...

Proč pocit štěstí, klidu a míru pociťujeme dlouho po doběhnutí? Proč celou řadu problémů už jako problémy nevidíme? Proč lidi, kteří nám vadili, nám vadí míň? Proč neřešitelné záležitosti se nám najednou zdají řešitelné anebo nám alespoň jejich neřešitelnost nevadí? Díky endorfinu? To by se po jeho vstřebání vše vrátilo do starých kolejí, ale to se, alespoň podle mých zkušeností, neděje. Tak jak je to tedy možné? Myslím si, že vytrvalostní běh, díky monotónnímu tempu a hlubokému dýchání, má podobné účinky jako meditace. A právě díky meditaci jsme schopni rozpoznat pravou podstatu jevů a věcí kolem nás.

došlo při běhu k přeměně bizona nebo běžce?došlo při běhu k přeměně bizona nebo běžce?

To, že místo rozzuřeného bizona po doběhnutí vidíme malé morčátko, neznamená, že bychom toho bizona nějak přeměnili, ale znamená to, že to vždycky bylo morčátko a my ho jen díky špatnému úhlu pohledu měli za bizona. Ono to sice nezůstane díky naším starým návykům morčátkem napořád, ale taky se to už nestane bizonem. Zůstaneme třeba někde u kozy, ale i to je pořád lepší, než rozzuřený bizon…:)

A tím, jak měníme svůj pohled na věci a jevy kolem nás, měníme (k lepšímu) i sebe, a tím i své okolí. A tak si po čase můžeme připadat jako v ráji…:)

Saša Havránek foto
  • přečteno: 6557/6434×
Run to the Heaven

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (16 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice100
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků