logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

6 dní do startu Hervis 1/2Maratonu Praha – šest rad na šťastnou cestu k cíli

6 dní do startu Hervis 1/2Maratonu Praha – šest rad na šťastnou cestu k cíli

Pokud nejste zrovna Lojza s Máňou, tak už největší díl tréninku na půlmaraton máte za sebou. Je jasné, že pochybnosti ve vás hlodají, přemýšlíte, zda byste neměli ještě přidat támhle, zkusit tohle, ale pokud jste se připravovali alespoň ze ¾ podle toho, co jsme vám ohledně přípravy na ½maraton radili, tak můžete být v klídku.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Buďte na místě startu včas
  2. Dostatečně se nasnídejte, případně nasvačte, hlavně však zavodněte
  3. Buďte na startu včas
  4. Soustřeďte se na sebe
  5. Neděste se pro pár vteřin nebo sekund
  6. Těšnovský tunel a metry za ním bývají nejtěžší

Týden před půlmaratonem už není o tréninku, ale jen o vyladění. Takže žádné velké běhání, i když vám budou nohy cukat, žádné ověřování si výkonnosti. Naberte sílu, zavodněte se, doplňte minerály, ale nezůstávejte sedět doma. V době, kdy normálně trénujete, si naordinujte vycházky, aby vaše nohy neměly pocit, že zahálejí a vás pak v důsledku toho nenapadla nějaká hloupost. Třeba že si dáte kontrolku. Kontrolu výkonnosti si nechte až na sobotu, to je totiž v tomto týdnu pro to nejvhodnější den. Obzvláště pak vhodná je 12. hodina.

Buďte na místě startu včas

Máte-li to na místo startu trošku dále, tak si vše zařiďte tak, abyste byli na místě v dostatečném předstihu před startem a mohli si ještě trošku odpočinout a nehonili vše na poslední chvíli. Nebuďte jako jeden ultramoulaman.

Dostatečně se nasnídejte, případně nasvačte, hlavně však zavodněte

Start je ve 12 hodin, takže si můžete přispat, tedy pokud nejedete do Prahy z větší dálky. Každopádně se dobře nasnídejte. Pokud budete snídat časně ráno, určitě bude vhodné si dát i lehkou dopolední svačinu. Ono být bez potřebného přísunu energie až do půl 2 – ti rychlejší, či do 3 odpoledne – ti pomalejší, a absolvovat při tom v závodním tempu 21 kilometrů, může jednoho pěkně zdrchat. V žádném případě nezapomeňte na potřebný přísun tekutin. Pijte po malých dávkách (0.1 – 0,15 l) průběžně celé dopoledne. Intervaly mezi pitím by neměly být delší než půl hodiny. Nečeká se sice nijak velké teplo (předpověď zatím hlásí 8 stupňů), ale nervozita vykoná také své, a může mít za následek, že se budete potit, i když budete sedět, navíc nervozita vás bude možná lehce honit na malou či na velkou, což může pak mít za následek taky slušné odvodnění.

Buďte na startu včas

Buďte včas na startu, zařaďte se do svého koridoru a ve startovním poli jen tak nestůjte, ale poskakujte, lehce se protáhněte, abyste se zahřáli a uvolnili svalové i nervové napětí. Ve startovním poli budou i vodiči, a to na časy 1:30, 1:40, 1:50, 2:00, 2:10 a 2:30. Pokud se rozhodnete běžet s nimi (poběží na reálné časy – kdo vás letos povede se dozvíte ve čtvrtek), tak se s nimi můžete setkat v 11:15 před právnickou fakultou.

Soustřeďte se na sebe

Ve chvíli, kdy se vklíníte do startovního pole, už se soustřeďte jen na sebe. Zhluboka dýchejte, okolí nechte odplout daleko od vás. Až zazní tóny Vltavy – povel ke startu, nadechněte se zhluboka ještě jednou, 2x, 3x, protřepejte ruce a zůstaňte plně soustředění dovnitř sebe. Snažte se oddělit duchem od okolí, které bude v tu chvíli spěchat k cíli. Zůstaňte sám sebou – nesplyňte se stádem, protože to by vás mohlo stát velmi drahocenné síly, které budete potřebovat v posledních 5 kilometrech závodu. Věřte, že není nic lepšího než od 10. kilometru předbíhat ostatní, je to o 1000% lepší, než když ostatní předbíhají vás.

Neděste se pro pár vteřin nebo sekund

Pokud patříte k těm, že musí mít vše přesně na vteřinu a ty vteřiny se vám v průběhu závodu trošku rozsypou, tak věřte, že půlmaraton není o plnění předem stanoveného časového plánu, ale spíše o tom, abyste jej odběhli nejlíp, jak v daný den můžete. Proto se spíše soustřeďte na svůj tep, držte jej pod kontrolou, rozhodně neběžte rychleji, alespoň do 19. kilometru, než na 85% TF max. Na občerstvovačkách klidně přejděte do chůze, uvolníte tak v těle celkové napětí, v klidu se napijte, případně doplňte energii (jak to dělat vám předvede Karolína ve 4. díle TEMPA dnes ve 21:25 na ČT Sport). Těch pár vteřin, o něž takto přijdete, hravě během 200 – 300 metrů doběhnete.

Těšnovský tunel a metry za ním bývají nejtěžší

Nejtěžší úsek většinou prožívají ať zkušení běžci či začátečníci poté, co seběhnou z Libeňského mostu a zamíří k Těšnovskému tunelu. Dost často tenhle úsek znepříjemňuje i vítr. Mějte tedy na paměti, že Hervis 1/2Maraton většinou začíná opravdu až tady a snažte se ty předcházející kilometry odběhnout s co nejmenším výdejem energie. Teprve tady se rozhoduje o úspěchu či neúspěchu, vše před tím byla jen příprava. Kdo až sem ohlídá své emoce, svou hlavu, své ego, bude vesel a v cílem proběhne jako vítr.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Honza | 3. 4. 2013 14.14 hod. | 88.208.95.x
Ahoj, chtěl bych se zeptat v jakém koridoru bude vodič na 2:30? Koridor K nebo koridor J? A jak vodič poběží – celý závod stejným tempem nebo bude pomalu tempo zvyšovat – resp. jak se vyrovná s počáteční ztrátou (chůzí)?

A2da | 3. 4. 2013 9.37 hod. | 188.92.13.xx
Dobrý den,
nikde nemůžu najít jména vodičů a časy na které poběží??
Děkuji,
Adéla

fotoMiloš Škorpil: Adélo, jména vodičů budou zveřejněna na Běžecké škole v pátek, jinak poběží na časy 1:30, 1:40, 1:50, 2:00, 2:10 a 2:30. Na každý čas poběží dva vodiči.

Kačka | 2. 4. 2013 22.03 hod. | 88.103.7.xxx
Ahoj, já jsem kvůli mému a přítelovu číslu volala na infolinku (přihlašovali jsme se přes charitu) a mě řekli, že běžím v koridoru na 2:00, jak jsem chtěla, a přítel že je někde víc vzadu, protože se do stejného koridoru už nevešel. A že to prý nejde žádným způsobem změnit, tak tedy nevím :-(

fotoMiloš Škorpil: Katko, ber to tak, že pořadatel ti ani jinak odpovědět nemůže, to by pak koridory ztratily význam.

Katka | 2. 4. 2013 14.14 hod. | 194.228.194.xxx
2 Miloš: Díky, v tom případě budu v 11:15 u Právnické:o)
2 Hulk: Chlapi mají jiná čísla než my:o) Tudíž mé číslo a tvé číslo spolu nijak nesouvisí, je to separátní řada – to už jsem vypozorovala:o)

hulk | 2. 4. 2013 14.08 hod. | 193.108.106.xx
Pěkný den. Jak je to a číslem a koridorem? Odhadovaný čas mam 1:55 a dostal jsem čislo skoro 6000 – znamena to neco? Vzhledem k tomu, ze tu Katka pise, ze ma 3000 a mysli si, ze nebude u vodice na 2:10. ja bych rad bezel bud s vodicem na 1:50 ci 2:00.... A ti vasi vodici jsou ti sami s tema balonkama? Nebo jini? Bezim letos poprve a uplne se v tom neorientuju... Díky za odpoved.

Katka | 2. 4. 2013 13.48 hod. | 194.228.194.xxx
Ahoj, bude se možné po schůzce zařadit s vodičem do jeho koridoru? Chtěla bych běžet s vodičem na 2:10, ale dostala jsem číslo skoro těsně pod 3000, takže se bojím, že budu ve vzdálenějším koridoru a vodiče ani neuvidím...

fotoMiloš Škorpil: Katko neboj, my si to na místě ošéfujeme a dostaneme vás do svých koridorů.

"Titánka" Dana | 2. 4. 2013 12.51 hod. | 88.146.152.xxx
Překlep to je, už jsem opravila – sraz je v 11:15.

Jirka | 2. 4. 2013 12.38 hod. | 194.228.113.xxx
Ahoj Miloši, předpokládám že ten avizovaný sraz s vodiči až v 11:50 před Právnickou fakultou je překlep a správně je v 10:50?
Díky, Jirka

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice97
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků