logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

5 dní do startu Hervis 1/2Maratonu Praha – pět rad, abyste si ho užili

5 dní do startu Hervis 1/2Maratonu Praha – pět rad, abyste si ho užili

Včera zbývalo do startu Hervis 1/2Maratonu Praha 6 dní, takže byl ještě čas na šest rad na šťastnou cestu k cíli. Dnes už zbývá do jeho startu dní pouhých 5. Jste stále více nervózní, takže dnes vám dáme již jen 5 rad, a to ve věcech, které se zdají být naprosto jasné, přesto v nich i zkušení běžci dělají stále chyby, neboť mají za to, že v tomhle už rozhodně žádnou chybu udělat nemůžou a pak se diví, jak mohli být tak pošetilí.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Odpočinek a regenerace
  2. Co si obléci
  3. Co si obout
  4. Co si vzít na cestu k snědku
  5. Třídní schůzky Běžecké školy

Odpočinek a regenerace

Vše, co mělo být naběháno, naposilováno, naprotahováno... je hotovo. Teď nastává asi to „nejtěžší“ období před půlmaratonem – čekání na formu. Nejtěžší proto, že čekat a odpočívat – když je třeba – neumíme.

V těchto posledních 5 dnech byste si měli zařídit všechno tak, abyste spali 8 hodin a chodili pokud možno spát nejpozději okolo 22. hodiny. Že na to nemáte čas? Že musíte ještě tohle a támhleto… Ale běžte – třeba do Paďous, čas na trénink, kdybych vám řekl, že si máte dát teď každý den aspoň hodinu běhu, byste našli, co? Tak si v tom čase, který byste byli ochotni věnovat běhání, vyřiďte všechno to, co vám brání, abyste šli dříve spát. Spánek je totiž ta nejlepší regenerace, jakou můžete tělu poskytnout. Ve spánku má tělo čas a prostor opravit všechno, co je třeba opravit, aby fungovalo při půlmaratonu jako dobře seštelované švýcarské hodinky. Pokud si neuděláte čas na vydatný spánek v těchto posledních 5 dnech, tak si ho udělejte alespoň ze čtvrtka na pátek, to je z hlediska odpočinku a důkladného načerpání sil ta nejdůležitější noc před sobotním závodem.

Rozhodně neuškodí, když si v těchto 5 dnech dojdete na masáž či za fyzioterapeutem. Na masáž proto, aby vám masér pomohl uvolnit veškeré napětí, které pociťujete – a to nejen ve svalech, ale i obecně. Fyzioterapeut vám pomůže odstranit dysbalance, abyste pak mohli veškerou energii běhu směřovat dopředu a neházeli při tom sebou jak hadrový panák.

Co si obléci

Až si budete připravovat oblečení na půlmaraton, vyberete si z hromádky toho, které se vám osvědčilo v tréninku, v němž víte, že se cítíte dobře. Nepřipravujte si nějaké fungl nové, v němž byste chtěli oslnit své soupeřky – to platí hlavně pro dámy, i když pánové v tomto směru jsou také velmi vynalézaví. Zvláštní pozornost věnujte prádlu, ponožkám a první vrstvě – tedy tomu, co přijde do přímého kontaktu s tělem. Jde o to, abyste měli jistotu, že vám toto oblečení nezpůsobí žádné odřeniny, v případě ponožek pak puchýře.

Pokud jde o ponožky, tak zapomeňte a předem vyřaďte takové, které mají na sobě různé výšivky, a to včetně těch, které vám prodají jako sportovní, neřku-li běžecké. Ta bavlnka, co vám bude z nich přiléhat přímo na nohu, a je zcela jedno, zda na chodidlo či jinou její část, dokáže běžci pěkně znepříjemnit každý krok a rozhodně vás v té chvíli přestane zajímat, jak jsou pěkné.

Pokud jde o to, kolik toho máte na sebe obléci, abyste se příliš při závodě nepotili, či vám nebylo chladno, tak předpověď říká, že bude 8 stupňů nad nulou, tedy skoro ideální počasí na běh. Bohužel teplotu, jak ji může člověk pociťovat, může ovlivnit vítr, vlhkost vzduchu a také jak dlouho budete na trati, ale také to, jestli poběžíte celou dobu nebo to přepálíte a druhou půlku absolvujete jako indián či spíše chodec. Takže kromě toho, že vám doporučím obléci se podle toho, jak se znáte, jak jste zimomřiví či naopak horkokrevní, tak, aby až budete vybíhat jste pociťovali mírný chlad. K tomu bych si však vzal ještě lehkou, opravdu lehkou bundu, kterou si sundáte ve chvíli startu, ovážete kolem pasu a v případě, že pak budete muset na trati z jakéhokoliv důvodu zvolnit, si ji zase obléknete. Ta bunda váš běh nezpomalí, naopak v kritické době vám pomůže ušetřit poslední zbytky energie, kterou budete mít, abyste celý půlmaraton zdárně dokončili.

Co si obout

Je sice pravda, že běžecké boty, které se dnes prodávají, si člověk může obout a hned v nich běžet závod, neboť perfektně padnou na nohu a nepůsobí otlaky, ale i tak bych vám doporučoval v nich odběhnout alespoň 100 km, abyste měli jistotu, že vás nezradí. Rozhodně si neberte na závod fungl nové boty, které vůbec neznáte (nemáte vyzkoušené při běhu) – teď mám na mysli jak značku, tak typ. Jestli máte běžet v klasických technických (odpružených botách, s velkým rozdílem mezi výškou paty a špičky), v závodních botách, či minimalistických botách, vám neřeknu. U všech platí to, co jsem napsal na začátku – měli byste mít ten typ značky vyzkoušený v tréninku a nedat na to, že jsou lehké. Minimalistické či závodní běžecké boty nejspíš velmi lehké budou, ale pokud v nich nejsou vaše nohy zvyklé běhat, tak mohou váš běh pěkně ztížit, třeba jen tím, že najednou začnete pociťovat, že na noze máte spoustu svalů, o nichž jste dosud neměli ani ponětí. Takže žádné experimenty!

Co si vzít na cestu k snědku

Pokud se chystáte a máte na to běžet za 1:30 a méně, pak si nemusíte sebou na cestu brát nic, snad kromě sporttesteru, který bude hlídat váš tep, abyste to zejména v počátku závodu nepřepálili. Pokud však víte, že poběžíte déle, tak si vezměte s sebou buď datle, hroznový cukr, carbonex nebo cokoliv máte vyzkoušené. Chystáte-li se běžet více jak 2 hodiny, tak doporučuji i nějaký energetický gel, ovšem také vyzkoušený v tréninku. Pití by mělo být na občerstvovačkách dost pro všechny. Ovšem doporučuji, abyste pili od první, i když tam bude třeba fronta a budete mít pocit, že ještě nemáte žízeň. Až vás žízeň doběhne, bude pozdě ji odhánět, navíc ji nevyženete ani v případě, že na další občerstvovačce do sebe vpravíte litr vody. Jediné, co to s vámi udělá, bude to, že vás vyžene z tratě hledat nějaké vhodné odkladiště svých metabolických procesů. Věřte nebo nevěřte, nejvíce problémů se žaludkem způsobí běžci dehydratace. Prostě jak se říká: „Hlad je převlečená žízeň“. Takže nezapomeňte pít od první občerstvovačky, pak vám bude stačit vypít na každé 0,15 – 0,2 litry vody nebo ionťáku!

Třídní schůzky Běžecké školy

Třídní schůzky Běžecké školy po Hervis 1/2Maratonu Praha v pivnici U Rudolfina. Na třídních schůzkách se můžete sejít s pravou běžeckou lamou, alias s 12Honzade34Honza běží, ing. Kralikem, s nímž si budete moci na místě vyřídit jeho Aprílový vtípek v podobě zavření Běžecké školyMichalem Vítů, který byl v TEMPU překřtěn na Vydru – holt herecké kořeny se v něm nezapřou. Možná přiběhne i unavený pan řídící – až si odběhne svůj 2 a půlhodinový půlmaraton, ale každopádně se tam budete moci setkat s Titánkou Danou.

Tak nashle zase zítra.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Hanka Vlčkova | 3. 4. 2013 22.50 hod. | 217.210.126.xxx
Já na vás budu myslet z dálek a budu vám fandit a tiše závidět nejen půlmaraton, ale i setkáni běžecké školy, té super party. Všechny za mě pozdravujte......
Hanka

Michal Vítů | 3. 4. 2013 16.46 hod. | 37.188.224.xxx
Přijdeme oba. Já i můj o dost ošklivější brácha Vydra. Aspoň v to pevně věřím.

zuzu | 3. 4. 2013 13.41 hod. | 85.70.131.xxx
Díky Vám všem za podporu a v sobotu čau ať už na trati nebo na třídních schůzkách. Tam musím být!!!
P.S.: Vypila jsem už hektolitry a teď trénuji běh na záchod :-))
Myslím, že se dostatečně zavodňuji :-)

Ivana | 3. 4. 2013 13.41 hod. | 85.71.109.xxx
ahoj do půlmaratonu mám ještě daleko, ale hrozně Vám to přeju a´t je dobře, jste Vy zkušení pro mě obrovskou motivací. Držte se.

"Titánka" Dana | 3. 4. 2013 13.09 hod. | 88.146.152.xxx
Zuzko, Romane – jak už psal Miloš, zázvorový čaj na litry a citrony na kila – a MUSÍ to jít!!! Moc držím palce a těším se na třídních schůzkách!

Roman M. | 3. 4. 2013 11.03 hod. | 94.112.60.xxx
Jsem na tom přesně jako Zuzka. V neděli jsem se probudil, bolest krku, rýma, bolest hlavy.. v pondělí a uterý po 13hodinách v práci, teď středa, čtvrtek volno (v pátek ještě jednou na celý den do práce) tak doufám, že to za ty 2 dny absolutně překonám. Nechci si připustit, že jsem dal 4 měsíce připravy proto abych týden před závodem onemocněl, navíc když mi všichni fandí :-). Poběžím ať to stojí co to stojí.. momentálně mě to trápí více než to bolavé koleno, které řeším více než 14 dní..

zuzu | 3. 4. 2013 8.37 hod. | 85.71.35.xxx
Jak už to občas bývá, skočil na mně nějakej bacil, vir, či co...takže buď se dám do soboty do kupy a poběžím, ale pak mám obavu, až dorazím na třídní schůzku, už tam nikdo nebude, neb poběžím, abych se moc neuštvala...varianta 2: vyběhnu a nepůjde to...balím a jdu na třídní schůzku – to bych tam mohla být mezi prvními...varianta 3: nejhorší – budu v posteli a vzteky a smutkem kousat peřinu :-(
Držte mi palce !!!

fotoMiloš Škorpil: Zuzko, varianta 3 se nepřipouští, per do sebe citróny a zázvor, a to by bylo, aby jsi se z toho nedostala.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků