logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Do startu Hervis 1/2Maratonu Praha zbývají 3 dny – 3 + 3 + 1 = 7 dvoumílových kroků do jeho cíle

Do startu Hervis 1/2Maratonu Praha zbývají 3 dny – 3 + 3 + 1 = 7 dvoumílových kroků do jeho cíle

Zdá se vám ten název nějaký divný v kontextu, že jsme vám nejdříve přinesli šest rad na šťastnou cestu k cíli, včera pět rad, abyste si ho užili, a najednou je tu 7 dvoumílových kroků, z nichž každý v sobě skrývá další jednu radu na cestu k cíli? Je to prostě proto, že jak jsem se usilovně připravoval a soustředil se hlavně na dobrý spánek, tak jsem jeden den zaspal, tudíž jsem zůstal v počítání dnů, které zbývají do Hervis 1/2Maratonu Praha, o den pozadu. Prostě pan řídící si schrupnul a tak teď musí nasadit k finiši-:).

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Co s tím, když mé tělo navštíví před závodem bacil, nebo mě začne něco bolet
  2. Existuje něco jako prototyp půlmaratonského běžce, jakou mám šanci, že půlmaraton zvládnu
  3. Zasolte se
    1. Křeče
    2. Pauzy na chůzi
  4. Pijte, pijte, pijte
  5. Kolik toho při půlmaratonu vypotíte
  6. Proč je tak důležité doplňovat tekutiny
  7. Runner´s high

Co s tím, když mé tělo navštíví před závodem bacil, nebo mě začne něco bolet

Tomuhle já říkám: „Hlava má strach a dělá vše pro to, aby nás odradila od našeho úmyslu!" Pravdou je, že nějaké obtíže navštíví těsně před startem většinu běžců a nejen běžců, znají to lidé věnující se jakémukoliv sportu. Týdny, měsíce se připravují, a najednou týden před závodem to vypadá, že vše je v háji. Na startu pak většinou postižení hlásí: „Dneska to jdu jen zkusit, nějak se necítím" a pak kopnou do vrtule a jsou pryč.

V mnoha případech – hlavně v těch, kdy nás začne někde táhnout, to je způsobené psychikou a také tím, že tělo už ví, s kým má co do činění a řekne si: „Raději ho trošku vystraším, než si dá zase nějakou kontrolku a pak bude bulet, jak je blbej!" Postižený dostane strach – dá si pár dní klid, doplní síly a v den závodu je správně nažhavený a navíc uvolněný, protože přeci: „Dneska od sebe nic nemůžu čekat, když…" A světe div se, ono to běží a běží to dobře – moc dobře.

Jiná situace je, když naše tělo postihne nachlazení nebo nějaká viróza, pak je třeba být opatrnější, a pokud se pak postižený našinec postaví na start, měl by volit opravdu volné tempo, vzít to jako trénink, jako vypocení, jako možnost být alespoň při tom – každopádně výkon by v tento den neměl být prioritou, v opačném případě by to jeho srdce a imunitní systém nemusely rozdýchat a ještě dlouho po závodě by se pak mohl divit: „Sakra, já mám pořád tak těžký nohy a jsem celej nějakej unavenej, kdy už to přejde!“

Existuje něco jako prototyp půlmaratonského běžce, jakou mám šanci, že půlmaraton zvládnu

Popravdě, pokládáte-li si tuto otázku až dnes, kdy do startu zbývají necelé 3 dny, tak je ta otázka už „trošku" mimo mísu. Tu jste si měli položit ve chvíli, kdy jste vyplňovali přihlášku. A protože startovní listina na Hervis 1/2Maraton Praha je již poměrně dlouhou dobu naplněna, předpokládám, že všichni, co tak učinili, už se minimálně po dobu, co se přihlásili, alespoň nějak připravují – myslím tím, že běhají, ne že se připravují teoreticky tím, že si o běhání čtou. Ale abych se vrátil k původní otázce. Je třeba rozlišovat mezi běžcem, který jde po výkonu – závodníkem, a běžcem, který se postaví na start půlmaratonu hlavně pro ten zážitek z účasti, z absolvování. V prvním případě se stačí podívat na kluky a holky z Afriky a máte jasno, jak takový prototyp půlmaratonce vypadá. V druhém případě žádný prototyp není, vlastně je – je to člověk, který propadl běhání a chce se o svou vášeň podělit s tisícovkami dalších běžců. Chce se zúčastnit, chce si to užít, chce být součástí stále větší a větší komunity lidí, kteří si říkají „běžci“.

Zasolte se

Křeče

Tito nepříjemní průvodci běžců se objevují zčistajasna a nezváni. Jejich příčiny mohou být různé: nedostatek solí (tady velmi rychle a účinně pomůže Magneslife, ale i přepálené počáteční tempo – tady toho už moc nepomůže, ale Magneslife pomůže i zde, a pak zvolnění až po zařazení indiánského běhu, rozhodně se to nesnažte řešit rozběháním! Máte-li obecně problémy s křečemi během výkonů, pak vám určitě chybí potřebné minerály, kromě magnesia – horčíku i draslík, vápník, sodík a další důležité složky výživy, ty můžete tělu pravidelně dodávat pomocí Anticrampu.

Pauzy na chůzi

Už jsem o tom psal u občerstvování a také u křečí, když vám tělo a hlava říká: „Přejdi chvilku do chůze“, tak poslechněte a udělejte to. Není to ostuda. Naopak, když to budete dělat cíleně a včas, tak se nezařadíte mezi ty, co to pak dojdou, pokud tedy vůbec dojdou.

Pijte, pijte, pijte

Poslední dny před závodem se snažte hodně pít a to i přesto, že nebudete mít zrovna pocit žízně. Dostatek vody v těle znamená, že vám všechny tělesné tekutiny dobře proudí, krev může roznášet po těle živiny a kyslík tam, kde je jich třeba, lymfa odvádí z těla vše, čeho je třeba se zbavit. Pokud tento tok omezíte nedostatečným přísunem tekutin, znamená to jediné, všechny procesy ve vašem těle se zpomalí a tím pádem se zpomalí ve vlastním závodě i náš krok. Proto je také důležité doplňovat tekutiny průběžně jak v běžném životě, tak při běhu.

Kolik toho při půlmaratonu vypotíte

Množství potu se řídí vaším tempem, vaší hmotností a v neposlední řadě tím, jak jste oblečeni a teplotou vzduchu, prouděním větru. V průměru každý na těch 21 kilometrech, co vás čekají, vypotí něco mezi 0,5 – 0,8 litry tekutin, minimálně 0,4 – 0,6 litru byste měli vypít v závodě, zbytek pak po doběhu.

Proč je tak důležité doplňovat tekutiny

Důležitost doplňování tekutin, jak již výše uvedeno, spočívá v zajištění proudění tekutin v těle. Je třeba si uvědomit, že pokud nemá tělo dostatek tekutin, tak se zahustí krev, to má za následek, že se nedostane tam, kde je třeba kyslík, energie, minerály, ale i vlastní tekutina. Nedostatek tekutin v těle je častou příčinou zranění šlach a úponů, potažmo svalů. Nedostatek tekutin také způsobí, že nebudete moci pozřít jídlo, a to jak během závodu, tak po doběhu. Tím pádem se pak prodlouží doba, kdy vaše tělo započne proces regenerace a obnovy toho, co se během závodu ve vašem těle poškodilo. Neznamená to, že běh – vytrvalostní běh je nezdravý, když si jím člověk může způsobit zdravotní potíže či zranění, znamená to jedině to, že je nutné ctít přírodní zákony a ty jasně říkají – dostatek tekutin v těle je velmi důležitý!

Runner´s high

Tento stav přichází nejčastěji při půlmaratonu po proběhnutí mety 10 kilometrů, obzvlášť v Praze, neboť probíháte v blízkosti cíle, všude okolo spousta povzbuzujících a vaše křídla (– nohy) jako by chytila nový vítr. Bohužel křídla splasknou – nohy ztěžknou nejpozději na 11. kilometru a do cíle vám jich bude zbývat ještě stále 10. Pokud u Rudolfína na 10. kilometru budete cítit cukání v nohou, zkuste se opanovat a vydržte běžet v tempu, v jakém jste doběhli až sem. Budete-li se cítit stejně dobře na 18. kilometru, pak kopněte do vrtule a vypusťte svého draka, zde už by vás měl donést bezpečně do cíle. Do toho 18. kilometru se raději držte stále pěkně při zemi!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Marek | 4. 4. 2013 20.47 hod. | 89.235.62.xxx
S tím desátým kilometrem to sedí. Povzbuzování diváků vás žene, že úplně zapomenete na své tempo. To zrychlené ještě chvíli udržíte za Klárovem a po jedenáctém km se divíte, proč to neběží. ;)

Karel | 4. 4. 2013 8.24 hod. | 193.245.34.xx
Před horčíkem "na poslední chvíli" bych varoval. Kdo chtěl doplňovat, měl začít před 14 dny a cca v úterý přestat, jinak si zadělává akorát na zažívací problémy!

fotoMiloš Škorpil: Karle, při větším dávkování může mít podávání horčíku, ty negativní vlivy o nichž hovoříš, to s eostatně týká všeho, čeho si člověk bere neúměrně moc, ale v dávce kterou obsahuje Magneslife, či jiné minerální doplňky stravy tyto problémy nehrozí.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas90
Asics126
Brooks18
Inov-852
Icebug5
Hoka One22
Mizuno53
Newton5
NB21
Nike56
Salming352
Salomon40
Scott2
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce46
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků