logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Postižení Achillovy šlachy

Postižení Achillovy šlachy

Achillova šlacha je silná šlacha připojující lýtkový sval na patní kost. Její funkcí je propnutí špičky a umožňuje funkci lýtkového svalu při pohybu (výpon na špičky, při chůzi, běhu či výskoku). Při špatné svalové souhře, svalové dysbalanci a dalších funkčních patologiích v oblasti nohy, celé dolní končetiny, ale také přeneseně celého pohybového systému je snadné tuto šlachu přetížit, s rozvojem chronického zánětu a následné např. ruptury.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Příznaky
  2. Příčiny z hlediska svalových dysbalancí
  3. Další příčiny
  4. Léčba
  5. Prevence
  6. Postup

Bolesti Achillovy šlachy s chronickým zánětem a vazivovou přestavbou jsou často vleklým problémem běžců, který brání plnému tréninku. Obtíže se mohou vyvíjet postupně nebo se objeví náhle po větší zátěži nebo nevhodném prudkém pohybu, většinou na podkladě dalších zevních vlivů (prochladnutí, nedostatečně rozcvičení, ale i probíhající virosa, bakteriální infekce…) Patologie Achillovy šlachy se často vyvíjí dlouhodobě, dlouho před objevením prvých bolestí.

Celá řada studií prokázala, že např. ruptury Achillovy šlachy vznikají převážně na podkladě pokročilých degenerativních změn šlachy. Při chronických bolestech Achillovy šlachy se jedná především o poškození degenerativními změnami, ne, jak je často uváděno, o chronický zánět. Tzv. sterilní zánět může provázet degenerativní změny při akutní mikrotraumatizaci vláken šlachy nebo při přetížení obalů šlachy. V těchto případech se okolo Achillovy šlachy objevuje otok, případně zčervenání a lokální zvýšení teploty.

V celé řadě případů Achillova šlacha bolí, ale tato bolest nevychází ze samotné šlachy, ale jedná se o bolest vycházející z okolních struktur, například z měkkých tkání mezi vlastní Achillovou šlachou a bércovými kostmi, které jsou ve zvýšeném napětí. Bolestivá burza u úponu šlachy a kostní výčnělek na patní kosti označovaný jako Haglundova pata se mohou projevovat bolestí šlachy, často se ale vyskytují společně s postižením Achillovy šlachy. Bolest může být přenesena i ze samotného lýtkového svalu, kde se nachází zvýšené svalové napětí.

Příznaky

  • bolest šlachy, která se nejdříve objevuje po ránu a v úvodu zátěže, v dalším stadiu se objevuje i po zátěži a v nejtěžším případě přetrvává při běžných denních aktivitách, případně i v klidu
  • pocit ztuhlé šlachy, nejčastěji po ránu a v počátku tréninku
  • zduření šlachy, nejčastěji v její střední třetině, nebo hrubý povrch šlachy
  • při stisku šlachy pociťujeme palčivou bolest, lokalizovanou většinou do oblasti šlacho-svalového přechodu, ve střední části šlachy, tak i těsně při úponu na patní kosti

Příčiny z hlediska svalových dysbalancí

  • nesprávná svalová koordinace projevující se zvýšeným svalovým napětím u svalů, které mají převahu a sníženým svalovým napětím svalů v útlumu – to pak zapříčiní nesprávné postavení kloubu a přetížení nadměrně zatěžovaných struktur (úpony – v tomto případě Achillova šlacha). K poruše svalové koordinace může dojít při působení zevních i vnitřních vlivů. Např. následkem úrazu v oblasti DK, ale i pánve, jednostranné zvýšené zátěže, nesprávném vývoji v dětství,
  • nesprávná svalová funkce zajišťující klenbu nohy s důsledkem na patologické postavení nohy (většinou valgozita), kolena, kyčle a kloubů páteře
  • Na přetížení Achillovy šlachy se také podílí anteverze pánve (sklopení pánve dopředu) a následná vnitřní rotace kyčelního kloubu, valgozní postavení kolen (do X), s tímto souvisí vyšší zatížení vnitřní strany nohy
  • Dále se na přetížení a postižení Achillovy šlachy podílejí další funkční poruchy pohybového aparátu (porucha odrazové funkce prstů většinou při obrazu vbočeného palce

Další příčiny

  • Nevhodná obuv, příliš jednostranné zatěžování, příliš velký nárůst tréninkové dávky
  • změna povrchu pro trénink v kombinaci s nevhodnou obuví
  • ztuhlé lýtkové svalstvo
  • snížení rozsahu pohybu v kotníku

Léčba

  • při akutním postižením, který provází otok, je nutné chlazení (led, kryoterapie) a včasná diagnostika s případným zákrokem
  • při chronickém postižení zvýšení prokrvení (hřejivá bandáž), speciální bandáž Achillovy šlachy s gelovými polštářky,
  • aplikace laseru, elektroterapie mikroproudy ideálně na podkladě BCR (biologické regulace buněk)
  • speciální ortopedické vložky s vyvýšením paty, gelové podpatěnky

Prevence

  • zabezpečení správné funkce nohy, svalová balance celého těla a osy kotník – koleno – pánev se správnou funkcí hlubokého stabilizačního systému páteře (fyzioterapeutický přístup)
  • po aktivaci plosky nohy a centraci kloubů podpora nohy speciálními ortopedickými vložkami
  • řádné uchování Achillovy šlachy v teple,
  • řádné zahřátí a rozcvičení před výkonem
  • po výkonu vyklusání, vyplavení a zbavení se laktátu – především ve svalech lýtka a stehenních svalech (po vyrovnání svalového PH při snížení laktátu bude i nižší napětí ve svalu)
  • zabezpečit hydrataci svalů adekvátním pitným režimem

Tuto terapii jsme schopni zabezpečit.

Postup

  • klinické vyšetření lékařem
  • kineziologický rozbor pohybového systému
  • aplikace laseru a mikroproudů
  • individuální LTV řešící svalové dysbalance, svalové spasmy metodikami na NF podkladě, měkkými technikami, technikami postisometrické relaxace…
  • instruktáž fyzioterapeuta do autoterapie (edukace domácích cvičení, technik)
MUDr. Miloš Matouš foto
  • přečteno: 37828/35529×, 5 komentářů

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (28 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Zdeněk | 15. 10. 2015 9.08 hod. | 95.85.211.xx
achillova šlacha je především hlavním přispěvovatelem při využití kineticcké energie při pohybu proto je také nezbytné její uvolnění a jak jsem již uvedl důležitý je i ohyb v koleni. Co se týče kolenního kloubu, šlachy a svaly obklopující tento kloub přijímají zatížení v důsledku působení vaší tělesné hmotnosti kdy poskytnou pád těla vpřed za předpokladu pohybu vpřed a poté se ohnou aby přesun podpory těla byl jednodušší, ale zde už sehrají významnou roli stabilizační svaly nohou kotníku a pod.
Pokud tedy nevydrží v rovnovážném stavu začněte se posilováním stabilizačních svalů jde o jakékoli cviky zaměřené na narušení rovnováhy a návrat k rovonováze. Začněte postojem s mírně pokrčenými koleny na obou nohou do tohoto postoje zapojujte například zvednutí míče nebo knihy v rukou před sebe, možete zavřít i oči stabilizační svaly zapojíte více, roůzné kombinace kdy provlékáte míč pod nohou, postoj na jedné noze a pod, je však nutné aby cvičící cítil tlak stále v jednom místě např. na bříškách chodidel, vyzkoušejte i skákání střídavě na jedné noze výskoky nemusí být vysoké.
Pokud budou slabé stabilizační svaly budou více zapojovány i další svalové partie nohou, kterých role je při pohybu jiná, v důsledku lýtkový sval musí přebírat roli kterou skutečně při pohybu nemá. V nápravě jde o časovou záležitost.
Protahovat lýtkový sval určitě, ale pouze v rozsahu jeho nutného pohybového rozsahu nikoli nad rámec to opravdu tento sval nepotřebuje, jeho funkcí je mimo jiné i přitažení – zvednutí paty.
Na závěr: slabé stab.svaly při tomto problému mohou hrát velmi významnou roli. Vemte si ženy, které chodí na vysokém potpatku. Jde o podobný problém, nejde o nemoc ale o špatný zvyk který odstraníme opět zařazením správného zvyku – pohybu i když to není pro nás komfortní, ale kdo by se vzdával komfortu, když nemusí.

Klára Maláčová | 14. 10. 2015 22.22 hod. | 185.112.167.xx
Dobrý večer,
prosím o radu. Náš pětiletý syn velice často chodí po špičkách (obzvlášť když je bosý). Dle ortopeda se jedná o zkrácené achillovy šlachy a doporučil cvik na protažení. Cvik spočívá v tom, že chodidla nohou jsou rozkročena za sebou a přední koleno se ohýbá, zatímco zadní musí zůstat natažené. Problém máme v tom, že v tomto postoji syn vůbec neudrží rovnováhu, natož aby ještě cvičil. Neměl byste prosím tip, radu, jak jinak šlachy u dítěte protahovat? Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Maláčová

zdeněk | 26. 3. 2014 13.05 hod. | 194.50.64.xxx
Ahoj,
pokud má achillova šlacha v našem těle fungovat tak jak má, pak to musí zvládnout celý náš život. Ve srovnání se svaly, může být tato šlacha větší nebo silnější. Prostě tam ta šlacha je. Je tam z funkce, provedení spojení svalů ke kostem, pomáhá zvedat vaši patu při chůzi, pomáhá také při tlačení prstů nahoru a při zvedání paty. Jak největší šlacha v těle dělá skvělou práci , ale jen tehdy, pokud není zneužívána, to je podstatný problém řady běžců. Takže logickým krokem asi bude naučit se, jak tuto šlachu nezneužívat.
Takže, Achillova šlacha se většinou poraní při dopadu na zem s narovnaným kolenem a samozřejmě vytlačením nohy před tělo, držením paty příliš vysoko nad zemí v pevné fixované poloze a v pevném úhlu, toto vše klade na vaši šlachu obrovskou zátěž. Jednoduše je zneužita k činnosti, kterou by dělat neměla.
Pokud jste natrénoval techniku pana Škorpila tak jistě nedopadáte na paty, na špišky,ane na bříška chodidel, kde je nutné také udržovat vaši tělesnou hmotnost, k tomu vám doporučuji ohnout se v kolenou a nohu z podpory zvedat pod kyčel, zaměřte se na přizvednut kotníku jen lehce, zbytek vykonají zadní hamstringy (pozor: přední stehenní svaly mají pouze stabilizační funkce při dopadu na zem). Měl by ste dopadnout na bříška, patou se lzer dotkout země tak, aby na patu nebyla při dopadu přesunuta vaše tělesná hmotnost. Nohy uvolněte, kotníky také. NEjlépe to nacvičíte skákáním přes švihadlo nebo zvedáním nohy na místě pod kyčle. Achylova šlacha ptakto při běhu distribuuje zatížení a to rovnoměrně mezi partie dalších kloubů kyčle, kotníku a kolena. Podívejte se na stránky posemethod.com jak takový postoj vypadá a jak se to trénuje. Snížíte také excentrické zatížení kolene, ale na to existuje studie a biomechanická vysvětlení, a rovněž snížíte vertikální nárazové síly. Ale to by bylo ještě na dlouhé povídání.
Přeji hodně zdaru a radost z běhu.

marta cervena | 26. 3. 2014 7.49 hod. | 5.146.130.xxx
Dobry den muj muzskej taky ma problem s achylovkama.Tento cvik taky delala ale bohuzel bylo to jeste horsi nebo lepe receno jeste vic se to zhorsilo.uz 7 mnesicu skoro nemuze chodit.byly jsme vsude nic nepomaha pokud nekdo zna jak na to napiste.dekju

fotoMiloš Škorpil: Marto, v Chebu máme velmi šikovnou paní masérku, tedy masérka je asi špatné označení, ale pravdou je, že umí zázraky. Už jsme její služby nabídli při únorovém soustředění ve Františkových Lázních a včera jsme se domluvili na spolupráci i při soustředění v červenci. Pokud byste měli s manželem zájem, pošleme vám na ní na e-mail kontakt.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecká zranění

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví40
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice109
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou37

kde se diskutuje

  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Je to malichernost, ale jak dobře Vám rozumím ... :-) »
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků