logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Proč jsem znovu začal běhat, aneb kolik musím udělat chyb, abych se poučil

Proč jsem znovu začal běhat, aneb kolik musím udělat chyb, abych se poučil

Velmi mne zaujala série článků na téma: „Proč jsem začal běhat" a rozhodl jsem se taky podělit o své zážitky a zkušenosti. Poprvé jsem začal běhat nedlouho po prvních krůčcích a jako každé dítě jsem pohyb miloval. Nevím proč, ale většina lidí od určitého věku pohyb výrazně omezí a považují ho za něco nedůstojného a neslušného. Přestože já jsem měl sport vždycky rád a do určitého věku vyplňoval značnou část mého volného času, tak běh jsem nikdy rád neměl. S věkem a pracovní vytížeností nakonec pravidelnost mých pohybových aktivit ubývala a tělo chřadlo.

Asi před rokem a půl jsem se rozhodl, že se dostanu zpět do formy. Vždy jsem měl rád cyklistiku, jenže na kole je potřeba strávit delší čas, aby se dostavily výsledky. Taky jsem jezdil na in-linech, to jde zase pouze za sucha a je potřeba dojíždět k vhodné stezce. Navíc docela trpí záda. Nakonec jsem se tedy rozhodl vyzkoušet běh. Les mám kousek od domu a nic specifického nebylo potřeba. Navíc kolegové z práce si pravidelně vyměňovali zážitky z půlmaratónů a maratonů tak jsem si říkal, že to musím dokázat taky. Vytyčil jsem si v přilehlém lesíku asi pětikilometrový okruh a snažil se ho několikrát do týdne uběhnout. Netušil jsem nic o běžeckém tréninku a proto jsem po večerech surfoval na internetu a snažil se trochu poučit. Narazil jsem i na tříměsíční tréninkový plán pro půlmaratón. Již asi měsíc jsem trénoval, pětikilometrový okruh jsem již uběhl a do pražského půlmaratónu zbývaly měsíce čtyři. Tak jsem se přihlásil.

Dle rozpisu na internetu jsem si připravil tréninkový plán a 12 týdnů před závodem jsem se začal intenzivně připravovat. A s nadšením začátečníka jsem intenzitu samozřejmě přeháněl. Rychlost jednotlivých běhů jsem bral jako minimální a většinou jsem se snažil běžet aspoň o trochu rychleji. Tedy pokud jsem na to u kratších běhů měl. Ty delší jsem byl rád, že je vůbec uběhnu. Navíc běhy zmeškané kvůli týdnu na lyžích jsem se snažil alespoň částečně dohnat. Nakonec si tělo řeklo dost a asi dva týdny před startem jsem musel úplně přestat běhat. Naštěstí se to srovnalo a já se snažil těsně před závodem aspoň trošku rozběhat.

V den závodu jsem se cítil vcelku dobře a po snídani a protažení jsem vyrazil na start. Vše proběhlo docela dobře, až na 20 minut před startem, kdy všichni stojí již připraveni a přitom je velmi zima. Při tréninku jsem byl zvyklý vyběhnout z tepla domova, rozklusat se, proběhnout se a po doběhnutí se zase rychle schovat do tepla. Zde nejdřív hezky prochladnout a pak rychle vyrazit. Naštěstí jsem hodně vzadu a tak se dav rozbíhá vcelku snesitelnou rychlostí. První kilometry jsem ztuhlý, a když mám pocit, že by to mohlo jít, tak mne začnou asi od pátého kilometru bolet nohy. Časem si na to docela zvyknu a poslední dva kilometry se mi podaří dokonce i trochu zrychlit. Celý závod byl docela v klidu a dobíhám ve výborném čase (dle mých možností) šťastně do cíle. Musím říct, že jsem byl překvapen, jak to šlo dobře. Z celého dne je pro mne nejtěžší sejít schody do vestibulu metra. Ale když jsem se rozhlédnul kolem tak na tom ostatní byli skoro stejně. Druhý den nic výrazně nebolí a tak se časem rozhlížím, kdy a kde můžu vylepšit svůj čas. Většina běhů je pro mne moc brzo a tak se ještě v euforii hlásím na zářijové Ústí nad Labem.

Po krátkém odpočinku se pomalu pouštím zase do tréninku. Do září je času dost a tak první měsíc běhám jen tak pro radost. Ještě před půl rokem něco nepředstavitelného. Pak se zase pouštím do tréninku dle připraveného plánu. Bohužel chyby, které vidím dnes, jsem si stále neuvědomoval. Vše probíhalo dobře do dovolené na horách. Celodenní horské túry ještě večer doplňuji během dle mého plánu a po týdnu začíná tělo opět mírně stávkovat. Naštěstí je do závodu ještě daleko, takže mne to donutí hlavně zpomalit a trochu si odpočinout. Jenže tím mám více času číst si o běhu a tak se inspiruji k úpravě běžeckého stylu. Běhá se mi lépe, ale při odjezdu do Ústí mne bolí svaly, o kterých jsem dřív ani nevěděl, případně s nimi nikdy problémy nebyly. Zároveň snídám výrazně dříve, než jsem zvyklý a do poledního startu si již dávám jen nějakou tyčinku. Je dost teplo a tak se soustředím hlavně na pití. Pečlivě si zavazuji boty a připravuji se na start. Jelikož je v Ústí méně lidí, je možné již od začátku běžet rychleji. Běží se mi velmi dobře a tomu odpovídá i nasazené tempo. Časem mi však začíná docházet energie a na patnáctém kilometru se musím úplně zastavit a sníst aspoň půlku banánu. Poslední část dobíhám s vypětím všech sil. Oproti Praze výrazně horší zážitek, ale mírně jsem se zlepšil, tak jsem nakonec spokojený. Doufám, že když se naučím víc přemýšlet, tak už se nebudu nikdy tak trápit. Aspoň mne to odradilo jít v brzké době maratón.

Zpočátku jsem si chtěl jen zlepšit svojí kondici a dokázat si, že na tom ještě nejsem tak špatně. Dnes si bez běhu již nedokážu svůj týdenní program představit. Při běhu si mohu na jedné straně úžasně odpočinout a na druhé straně mám při delších výbězích spoustu času přemýšlet. Nyní se opět připravuji na pražský půlmaratón a jsem zvědavý, jakou blbost udělám tentokrát. Na trénink jsem si už dával pozor a rozmyšlený mám i jídlo před a v průběhu běhu. Styl jsem také neměnil a tak mám největší strach z přepálení tempa. Jenže se svými stále minimálními běžeckými zkušenostmi můžu určitě udělat i mnoho dalších chyb. No, ono je jedna věc si o tom číst a druhá zažít na vlastní kůži. Jelikož běhat snad budu ještě dlouho, tak se to časem i naučím. Nakonec nejdůležitější je pro mne trénink a pravidelné výběhy. Závody jsou pro mne jen taková perlička navíc a zároveň mi pomohou donutit se vyběhnout, i když zrovna nesvítí sluníčko.

Ivan Kunc foto
  • přečteno: 7939/7722×, 1 komentář

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (21 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

1bubobubo | 16. 4. 2013 10.24 hod. | 194.50.64.xxx
Ivane budu ti držet pěsti, abysi chyb před maratonem udělal co nejméně :-) Mě hodně před prvním maratonem pomohl tento článek – bylo to něco jako mantra :-))
www.runnersworld.com/race-training/your-best-marathon-ever?page=single

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Jak jsem začal – začala běhat

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků