logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Myslím jen na jedno

Myslím jen na jedno

V Běžecké škole máme obvykle domácí úkoly z tělocviku. Občas dostáváme za úkol navíc i slohová cvičení. Tentokrát téma zní „Zážitky z půlmaratonu“. Pouštím se do toho až s týdenním odstupem. Abych za to nebyla po škole, tak si téma rozšířím. Však uvidíte.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Zase ty ambice
  2. Přípravy před startem
  3. Běžím závod, ve kterém má padnout světový rekord
  4. Jaké to bylo po závodu
  5. Další poučení z půlky

Zase ty ambice

Týden před půlkou se na gazelčím facebooku objevil odklik na článek s tabulku, podle které lze z výkonu na půlce předpovídat výkon na celém maratonu. Dozvěděla jsem se, že pokud chce někdo zaběhnout celý za čtyři hodiny, což je můj případ, tak by měl běžet půlku za hodinu a tři čtvrtě. Úplně mě to rozhodilo. Zázraky se nedějí. Sice trénuju usilovně, ale nemám šanci se zlepšit skoro o patnáct minut. Nezbývá než pelášit, co to dá. Jenže se cítím pod psa. Přesuny z jednoho světadílu na druhý a z třiceti stupňů do mrazu mě vysílily. Miloš radí nehlídat čas, ale tepy. Nepřepálit začátek a zrychlit od patnáctého kilometru.

Přípravy před startem

Ještě v pátek na poslední chvíli vylepšuji svůj běžecký outfit. Pořídila jsem adidasové trenýrky barevně korespondující s maratonkami a ke žlutému tričku mám dokonce žluté gumičky do culíků. Vše musí ladit. Pokud to běžkyni sluší, cítí se dobře a hned se jí i lépe běží. Po focení s gazelkami s některými odcházíme užívat pohostinnosti VIP zóny. Najednou je patnáct minut do startu. Mám u sebe batoh s věcmi. Kde si je mám vlastně odložit? Začínám panikařit. Naštěstí je vše skvěle zorganizováno, nikde nejsou fronty. Ve své přidělené zóně H jsem na poslední chvíli, pět minut před startem. Aspoň nebudu mrznout, utěšuju se. Věděla jsem, že je to největší závod celého seriálu. Tušila jsem, že na startu bude opravdu hodně lidí, ale nějak jsem si to nedokázala představit. Víťa Drtinová to nazvala kobercem těl. Dodávám, že hodně hustě utkaným kobercem. Sice se škorpím se Škorpilem a bezostyšně pojídám gazely, ale obvykle neporušuji pravidla. Nikdy bych si nedovolila jít dopředu. Kdyby to tak udělal každý, to by byl chaos.

Běžím závod, ve kterém má padnout světový rekord

První tři kilometry jsem se velmi usilovně snažila doběhnout alespoň vodiče na dvě hodiny. Předbíhat se nedalo. Cítila jsem, že bych mohla běžet rychleji, že tohle není moje tempo, ale dav mi nedovolil zrychlit. Navíc ulice v Praze jsou opravdu úzké. Zjistila jsem, že partnery při běhu, pokud se mám vyhecovat k rychlejšímu tempu, potřebuji, ale na půmaratonu jich bylo opravdu až moc. Chvílemi jsem běžela i po obrubníku, tam bylo místo. Na smyčku u Rudolfina jsem doběhla přesně v době, kdy vítěz doběhl do cíle. Na patnáctém kilometru jsem zaznamenala v zorném poli kočárek. Opravdu mě předbíhá nějaká maminka? Simča přece dnes s kočárkem neběží. Byl to dlouhonohý, urostlý tatínek. Bezva. To se hodí. Podle instrukce trenéra mám zkusit zrychlovat. Zařadím se za tatínka a plánuji, jak mi bude rozrážet dav. Jenže mu nestačím. Ležérně měnil ruce při tlačení kočárku a elegantně se vzdaloval v davu běžců. Vzápětí mě začalo výrazně bolet pravé lýtko. Před sedmi lety jsem měla natrženou achilovku a od té doby mám každou nohu jinou. Stačila sádra na čtrnáct dnů a svaly na lýtku byly pryč. Dodnes s tím zápolím. Tuším, že by to mohlo přejít do křeče, ale překonávám to. Nenechala jsem se rozhodit jako v Olomouci. Nedbám na bolest a zrychluju. Všechno je v hlavě, říkají, tak se uvidí. Nakonec jsem si i po těch počátečních potížích zaběhla osobák a zlepšila jsem se o dvě minuty. Navíc jsem celou dobu zrychlovala a cítila jsem se, až na to lýtko, dobře. Neopouštím ambiciózní plán běžet celý kolem čtyř hodin.

Jaké to bylo po závodu

V neděli po závodu jsem byla totálně vyčerpaná. Vyklusávám stylem malá mořská víla. Každý krok mě nesnesitelně bolí. Stehna, lýtko. V pondělí usínám u pracovního stolu. Proklínám půlmaraton, že je upír, který mě vysál. V úterý už vyklusání tolik nebolí. Ve středu se bezvadně protáhnu v tajči a běžím jako zamlada. Ve čtvrtek bych šla znovu na start. Nejdůležitější ponaučení z půlmaratonu tedy zní: nejsem tak opotřebovaná, jak jsem si o sobě myslela. Jupííí!!!

Další poučení z půlky

  1. Na start jdi včas, rozcvič se, nerozptyluj se ve VIP zóně a koncentruj se na závod.
  2. Zjisti si, jak to udělat, abys mohla běžet s vodičem. Najdi si ho včas a vystartuj s běžci, kteří mají stejné cíle.
  3. Udrž svou motivaci na přiměřené hladině. Pamatuj, že motivace sice zvyšuje výkon, ale pokud je přemotivováno, tak se budeš jen křečovitě snažit a výkon se stejně nezlepší. Běž, jak nejlépe umíš, ale když to nepůjde, tak to nepůjde…
  4. Tepy ti sice po startu vyskočí na maximální hodnoty, to ale neumíráš. Je to tím, že závodíš. Hlídej si tepy na 150-153, je to 85% tvé maximální tepové frekvence. Po určité době ti tepy poklesnou. Neboj se, tempo se nemusí změnit. Srdce se adaptovalo na zátěž.
  5. Užívej magnézium, které se rychle vstřebává. Vymysli, kam uložíš gely a připrav si dlouhý s pomalými cukry před startem, dva krátké s rychlými na trasu a na obávaném 38. kilometru nasaď turbogel od Nutrendu.
  6. Konzultuj s fyzioterapeutkou, jak připravit na zátěž oslabené lýtko. Zjisti si, co dělat, když do něj dostaneš křeč.
  7. Absolvuj test, který ti doporučil Miloš. Uběhni pět kilometrů v maratonském tempu 5:40 na kilometr a sleduj své tepové frekvence. Pouč se o tom, co to s tebou dělá. Zapamatuj si tempo a v závodě se ho snaž udržovat.
  8. Neboj se. Zvládneš to. Těš se na maraton.
Martina Hřebíčková foto
  • přečteno: 7232/7082×, 1 komentář

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Ilona | 19. 4. 2013 20.09 hod. | 88.101.3.xxx
Mila Martino, pekne jsi to sesumirovala. Moje telo sice porad jeste protestuje a kaslu a kaslu, ale dobre cist, ze jine padesatilete telo se vyrovnava s prelety mezi svetadily i prebehy Prahou pekne! Obdivuji motivaci k rychlosti.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

PIM Women´s Challenge 2013

všechny články PIM Women´s Challenge 2013

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků