logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Ženy objevují tajemství a krásu běhu

Ženy objevují tajemství a krásu běhu

Není to tak dávno, kdy se dívalo na běhání žen jako na činnost, jíž by se měly zdaleka vyhnout. Soudilo se, že běh má na zdraví ženy toliko nepříznivý vliv, soudili tak samozřejmě zejména muži a puritáni, jimž se příčilo, že by ženy mohly pobíhat městskými ulicemi a parky, či po lesních či horských stezkách oděny do velmi přiléhavých a tím pádem i svůdných běžeckých oblečků. Naštěstí pokrok nezastavíš – v tomto ohledu přinesl veskrze pozitivní jev, který stále více zaplavuje planetu Zemi a snad bude mít natolik ozdravný účinek, že pomůže zachovat člověka jako druh.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Důvody, proč by žena měla běhat
    1. Pro zdraví
    2. Pro krásu
  2. První běžecký týden ženy
    1. Trénink pro naprosté začátečnice
    2. Trénink pro pokročilejší běžkyně
    3. Trénink pro těhotné ženy, co nestačily vyběhnout, než otěhotněly

Důvody, proč by žena měla běhat

Pro zdraví

  • Běhání je dobré pro její srdce – snižuje podíl tělesného tuku, krevní tlak a riziko diabetu. Mimo to zvyšuje hodnoty dobrého cholesterolu a posiluje srdeční sval. Z dlouhodobého hlediska dokonce zvyšuje množství krve o 10 – 15% (kapilarizace), což ve svém důsledku snižuje zatěžování srdce.
  • Běh posiluje a chrání její klouby a kosti – ačkoliv se to možná nezdá, neboť nejde o žádné vzpírání, přesto je běh slušné posilovací cvičení – posiluje klouby a kosti, a to jak u mladých dívek, tak starších žen. Tím je chrání před artrózou a osteoporózou.
  • Běh snižuje nebezpečí rakoviny prsou – dlouhodobá studie, kterou prováděla norská univerzita přes 10 let s 25000 ženami, prokázala, že ženy, které běhaly nebo se věnovaly obdobným aerobním aktivitám minimálně 4 hodiny týdně, onemocněly o 37% méně často rakovinou prsu, než ženy se sedavým zaměstnáním a pohodlným životním stylem bez pohybu.
  • Běh udržuje ženu věčně mladou – všude se mluví o anti-aging medicíně a kosmetice a přitom úplně stačí pravidelně běhat, nejlépe venku a nechat své tělo promývat kyslíkem.
    Efekty:
    Zářící pleť.
    Zářící oči.
    Tělo jak proutek.
    Podle provedených dlouholetých studií, jichž se zúčastnily desítky tisíc lidí, zůstávají běžci aktivní do velmi vysokého věku a běh snižuje na polovinu riziko předčasné smrti.
  • Běhání bystří její smysly a mozek – rychleji dokáže reagovat na vzniklou situaci a řešit problémy. To je ovlivněno lepším zásobováním mozku krví a kyslíkem, tím se zlepšuje její paměť i schopnost rychle a správně se rozhodovat.
  • Běhání zvyšuje chuť na sex – stejně jako jiné formy aerobního cvičení zvyšuje běhání přísun krve k reprodukčním orgánům a tím zvyšuje schopnost dosáhnout orgasmu. Mimo to se zvyšuje i její sebevědomí a v důsledku toho i její libido.
  • Běhání zlepšuje náladu – rytmická povaha běhu zbavuje stresu. Je to obdobné, jako když posloucháte hudbu a vlníte se v jejím rytmu. Běhání nás též napájí endorfiny, což je droga, kterou můžete užívat v jakémkoliv, tedy i větším než malém, množství a to bez nebezpečí postihu. Navíc i když se stane na endorfinu závislá, nehrozí ženě nebezpečí, že se zadluží.
  • Běh pomáhá ke zdravějšímu těhotenství a lehčímu porodu – ženy, které se v průběhu těhotenství věnují běhu, samy vnímají, že mají více energie a lépe spí. Méně se u nich projevuje těhotenská cukrovka, křečové žíly, zácpy a problémy se zažíváním. Navíc je dokázáno, že ženy, které sportují, přivádějí na svět těžší a zdravější děti. Rozhodně však těhotenství není správnou dobou, kdy by žena měla s během začínat. Prostě nečekej, až otěhotníš a začni běhat hned teď! Neznamená to však, že pokud žena až do těhotenství neběhala, že ji těhotenství odsoudilo k tomu, aby dál seděla na pozadí, tak to vůbec. Může začít chodit, a možná pak zjistí, že těhotenství ji uchránilo od spousty problémů, které postihnout ty, kteří zničehonic objeví krásy běhu a nemají sílu se jej pak vzdát a tak běhají a běhají a běhají, až své netrénované a na pohyb nezvyklé tělo přetíží a odsoudí jej tak opět k nečinnosti. Když začnete v těhotenství chodit, vaše tělo zpevní. Zpevní vaše svaly, kosti, šlachy. Zlepší se prokrvování – zásobení těla krví, tím se zlepší i transport kyslíku a živin. Zlepší se čištění těla – od produktů metabolismu i prosté obnovy. Posílí se celkově vaše imunita. To vše samozřejmě bude mít pozitivní vliv i na vývoj vašeho dítěte.
  • Běhání vyrovnává hormonální výkyvy – jedna ze studií věnující se této problematice prokázala, že ženy, které 6 měsíců běhaly v průměru 20 kilometrů týdně, méně často trpěly příznaky premenstruačního syndromu, jako například pocit napětí v prsou, nadýmání a podobně. Zrovna tak pozitivně může běhání působit na stres, obavy a deprese u žen po menopauze.
  • Běhání udržuje ženu ve fyzické kondici – běhání neformuje jenom její svaly, ale také jí pomáhá pálit více kalorií než jiné druhy sportů. Například žena vážící 60 kilo spálí za půl hodiny volného běhu cca 300 kalorií.

Pokud vás k tomu, abyste začaly běhat, nepřesvědčily zdravotní důvody, co byste takhle řekly důvodům majícím vliv na vaši krásu a přitažlivost?

Běhání je jedním z nejrychlejších způsobů, jak se dostat do formy a být štíhlá:

Pro krásu

  • Dlouhé, štíhlé nohy – samozřejmě si to nelze vyložit tak, že běhání nohy natáhne, když jsou krátké, ale běhání formuje a posiluje kvadriceps, svaly zadní strany stehen, lýtka a svaly boků. Na rozdíl od tvrdého posilovacího tréninku, který svaly zkracuje, běh pomůže vytvarovat dlouhé a štíhlé svaly. Ovšem chce to k běhání přidat i strečink.
  • Zadek k nakousnutí – určitě i k vám dolehly historky mužů, jak jim pomohlo při maratonu běžet za pěkným zadečkem. Běhání formuje gluteus maximus – velký sval hýžďový (což nejen zajímavě zní, ale i dobře vypadá). Formování velkého hýžďového svalu podpoříte, když do svého tréninku zařadíte pár sprintů a nějaký ten kopeček (teď už víte, proč máte běhat „běhavej" a krátkej „zalamovák“).
  • Ploché bříško – jako i ostatní aerobní cvičení redukuje i běhání prokazatelně pneumatiky na břiše a formuje pas. To umocníte i správným běžeckým stylem respektive posilováním core – středu těla.
  • Pěkně formovaná horní polovina těla – když se při běhu naučíte správně používat ruce, tak vám to pomůže formovat bicepsy a bojovat s povislými (plandavými) tricepsy.

Takže si to pro dnešek shrňme:
Když žena bude běhat, budou jí zářit oči, bude mít zářivou pleť, pevný zadeček, pevná prsa a všichni chlapi budou běhat jen za ní a to i proto, že lesknoucí se krůpěje potu, v nichž se odráží sluneční parsky, jsou neskonale sexy!

První běžecký týden ženy

Trénink pro naprosté začátečnice

pondělí, středa, pátek, neděle – volno. úterý, čtvrtek, sobota – 5 min volné chůze – 10x [2 min pomalý běh – 2 min rychlé chůze] – 5 min volné chůze.

Vysvětlivky:

Na začátku jděte a postupně svou chůzi zrychlujte, přičemž nezapomeňte zhluboka dýchat (do břicha). Po úvodních 5 minutách, v nichž zahřejete své svaly a okysličíte své tělo se pomalu rozeběhněte tak, abyste i za běhu byly schopné plynně mluvit, v běhu setrvejte 2 minuty, pak zase na 2 minuty přejděte do chůze, to celé zopakujte 10x. Na konci tréninku si 5 minut vyjděte a protáhněte se.

Trénink pro pokročilejší běžkyně

Pondělí volno. Úterý – 40 min (65 – 75% TF max). Nevíte-li, jak si spočítat svou tepovou frekvenci, tak zde je návod. Středa – 15 min rozklus (velmi volný běh na úrovni 50 – 65% TF max); protažení; běžecká abeceda; 6x [(20 vt do kopce nebo 20 vt sprint) – volný seběh nebo 40 vt výklus]; 10 min vyklus – volný běh na úrovni (65 – 50% TF max). Čtvrtek – 30 min (65 – 75% TF max). Pátek – volno. Sobota 10 min (50 – 65% TF max) – 20 min (75 – 85% TF max) – 10 min (65 – 50% TF max); protažení. Neděle 40 min (65 – 75% TF max).

Trénink pro těhotné ženy, co nestačily vyběhnout, než otěhotněly

Pondělí, středa, pátek, neděle – volná procházka 30 minut (není nutné absolvovat všechny, ale je dobré být na vzduchu a venku co nejčastěji), úterý, čtvrtek, sobota – 7x (2 min chůze – 2 min rychlá chůze) + 2 chůze.

Dana a Miloš foto
  • přečteno: 12042/11350×

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (31 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

kde se diskutuje

  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků