logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Pět zásad bezpečného běhu

Pět zásad bezpečného běhu

Miloš Škorpil je profesí bezpečnostním technikem. To je nepochybně důvodem, proč se snaží skloubit obecné zásady bezpečnosti s bezpečností při běhání.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. 1. Striktně dodržujte bezpečnou vzdálenost!
  2. 2. Používejte zásadně bezpečnostní vázání!
  3. 3. Nikdy neporušujte pravidla BESIP!
  4. 4. Řiďte se pravidly požární bezpečnosti!
  5. 5. Vždy využívejte bezpečnostních kamer!

Tato snaha je jistě bohulibá, jenže všechno má své hranice. Poté, co se mi do rukou krátce dostala nová Milošova brožurka s názvem „Zásady bezpečného běhu“, si tou bohulibostí už nejsem tak jist. Stihl jsem si poznamenat – než mi ji vzal – pouze prvních pět z 329 zásad, které brožura obsahuje, ale i na základě nich můžete sami posoudit, zda bezpečákovo úsilí není trochu přehnané. (Protože zásady jsou velmi strohé, dovolím se k nim vždy krátce vyjádřit; vás pak vyzývám k témuž v komentářích pod článkem).

1. Striktně dodržujte bezpečnou vzdálenost!

Těžko říct, jak to přesně autor myslí, v každém případě on sám tuto zásadu vůbec nedodržuje. Pokud se jedná o naplánování si a uběhnutí bezpečné vzdálenosti, vždy zabloudí, čímž nebezpečně protáhne původní vzdálenost na trojnásobek. O jeho ultrabězích typu Spartathlon či oběh republiky ani nemluvě; tam jde pouze o vzdálenost, nemající s bezpečím nic společného. No a je-li to myšleno jako bezpečná vzdálenost mezi běžci navzájem, stačí se podívat, jak nebezpečně blízko se Miloš pohybuje od běžkyň, které učí správnému stylu...

2. Používejte zásadně bezpečnostní vázání!

Že by pan Škorpil pojal běžecký crosstraining takto ze široka a vysvětloval v jeho rámci i správné sjezdové vybavení? Nějak jsem si nevšiml, že by byl každý týden v zimě na lyžích... Ne, bude to jinak. Určitě myslel tkaničky. Na ty si potrpí. Z některých jeho článků a rozhovorů by dokonce člověk nabyl dojmu, že bezpečně zavázaná klička je důležitější než celý zbytek maratonu.

3. Nikdy neporušujte pravidla BESIP!

Svatá pravda, bezpečnost silničního provozu především. Třeba když za městem předbíháte auto, jedoucí pomaleji než vy běžíte, nezapomeňte změnu směru včas naznačit příslušnou propnutou paží (místo blinkru). Před obcí, na jejímž okraji je umístěn měřící radar, při rychlostním tréninku včas zpomalte, ať nevyfasujete pokutu. A tak dále.

4. Řiďte se pravidly požární bezpečnosti!

Další zásada, kterou autor zmíněné publikace sám hrubě porušuje. Je totiž zapáleným běžcem, a i když se občas snaží působit opačně pomocí nasazené hasičské helmy, šíří běžecký požár všemi směry. Patříte-li kvůli němu mezi zapálené běžce i vy, chovejte se prosím maximálně zodpovědně. Běhejte pouze podél řeky, či okolo přehrady, nebo si aspoň na trénink berte místo lahve s vodou pořádný kanystr.

5. Vždy využívejte bezpečnostních kamer!

Z důvodu bezpečnosti nikdy neběhejte v přírodě, ale zásadně jen tam, kde jsou instalovány bezpečnostní kamery. Druhý den pak zajděte na Policii ČR a vyžádejte si záběry z předchozího dne. Pánové si na základě nich mohou nejen ověřit svoji průměrnou rychlost v daném úseku, ale taky zjistit, jestli tam náhodou předtím či potom neběžel někdo ze soupeřů. Dámy na záběru nejprve sebekriticky zkouknou svůj styl a zpomaleně si přehrají pohyb některých tělesných partií. Poté je uklidní zjištění, že ty elasťáky s novými běžeckými botkami opravdu ladí...

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 12816/12521×

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (24 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : zdravím poslední dobou mám skoro po každém běhu problém s koleny,prostě mě začnou bolet.nevíte co s…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Doporučuji při potížích klid a počkat. Běhala jsem dlouho přes bolesti a nedopřála při občasném…»
  • 7 tipů pro běhání na pásu : vopruz :-( »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků