logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Dámský běžecký klub inspiruje ženy prostřednictvím běhu k aktivnímu životu

Dámský běžecký klub inspiruje ženy prostřednictvím běhu k aktivnímu životu

Běh je fenomén doby, píše se zhusta v komentářích, které se čím dál víc objevují v různých periodikách. Pokud jde o běhání žen, tak i této problematice je zejména v časopisech pro ženy věnován čím dál tím větší prostor. Máme tady závody RunCzech, Run Tour, které mají celorepublikový dosah, v případě RunCzech dokonce i mezinárodní, neboť do jeho rodiny bude letos patřit i 90. ročník MMM v Košicích.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Čím si tuto popularitu běh zasloužil a je vůbec ještě potřeba jej dále popularizovat, když se šíří jak lavina celou zemí?
  2. Běh učí lidi, že nic není zadarmo, přesto počet běhajících roste
  3. Proč lidé běh nevzdají, co jim přináší jako nadhodnotu
  4. Co si za to běh bere
  5. Běh je nejlevnějším sportem
  6. Třetí běžecký týden Dámy
    1. Trénink pro naprosté začátečnice
    2. Trénink pro pokročilejší běžkyně
    3. Trénink pro těhotné Dámy, co nestačily vyběhnout, než otěhotněly
  7. Dosud v tomto seriálu vyšly tyto články

Čím si tuto popularitu běh zasloužil a je vůbec ještě potřeba jej dále popularizovat, když se šíří jak lavina celou zemí?

Osobně jsem přesvědčen, že je. Pokud jde pak o běhání žen, tak obzvlášť, neboť na běhající ženy, i když běžci je vidí na trati velmi rádi, se lidé obecně dívají stále ještě jako na něco, co se nesluší, protože žena by se měla věnovat především rodině – dětem, a ne si běhat bůh ví kde.

A to je právě velký omyl. Běhající žena – matka nejenže chápe, že její děcko by nemělo sedět doma u počítače, ale mělo by běhat někde venku, protože sama na svém těle poznává, jak jí pohyb svědčí, jak ji nabíjí, jak ji čistí.

Četl jsem jeden velmi zajímavý názor, který naprosto sdílím a sice že „Rodina má vychovávat, ne škola!" A o to jde. Rodič, jedno zda matka či otec, nejlépe oba v jednom šiku, jsou ti, kteří mají jít dětem příkladem. Když se doma ládují chipsy, při tom zírají na telku, když jim dojdou zásoby, vyrazí svým přibližovadlem do nejbližšího supermarketu, aby doplnili spíže a ledničky, k čemu asi své ratolesti vychovají? Jedině ke „konzumu“. Naučí své děti jen přijímat, bez toho, aby pochopily, že musí i dávat.

Běh učí lidi, že nic není zadarmo, přesto počet běhajících roste

Je velmi zajímavé pozorovat z nadhledu, jak většina lidí, kteří s během začínají, k běhu přistupují. Běh je obecně mezi lidmi pojímán jako sport, který vyžaduje velké úsilí. Tomu je naučila škola. Tedy naučila je silné slovo. Ani mě nikdo běhat neučil. Vždy to bylo tak, a je tomu tak i dnes, že jednoho dne přišel tělocvikář s informací: „Dnes se bude běhat 1000, 1500 m, Cooperův test“. Zavelel svlékat, zmáčknul stopky a velel vyrazit, co to jde, směrem k cíli. Krutý zážitek z této zkušenosti si většina „šťastlivců“, kteří tímto martýriem proběhli, nese dodnes. Přesto, když začnou s běháním, jej tvrdošíjně opakují. Přesto s během začíná stále větší procento lidí. Přesto stále více lidí u běhu vytrvá i dále.

Proč lidé běh nevzdají, co jim přináší jako nadhodnotu

Běh lidé nevzdávají, neboť po prvních nezdarech začnou hledat informace, jak běhat, aby je běhání nebolelo, aby jim přinášel ty bonusy, o nichž se tolik píše:

  • odreagování od běžných životních stresů
  • vyčištění hlavy
  • mít konečně čas jen pro sebe
  • zlepšení zdraví
  • útěk hrobníkovi z lopaty
  • zlepšení fyzické kondice
  • snížení váhy
  • moci se pořádně a bez výčitek svědomí najíst
  • ukázat tomu hlupákovi odnaproti, že nejsem takový dřevo
  • ukázat rodině, že nejsem takový dřevo

Co si za to běh bere

Maximálně trošku z vašeho času, ale i to je sporné. Během běhu si většina lidí dokáže vyřídit tolik věcí, že nakonec zjistí, že běh jim naopak ještě nějaký čas ušetřil. Co je však nejdůležitější – tím, že vás běh nabije do dalšího života, že se při něm odreagujete, zvládnete vše mnohem rychleji a s větším přehledem, také s méně chybami – a tady už je úspora času neoddiskutovatelná.

Já si myslím, že argumentace svědčící pro běh, pro to, proč je běh mezi lidmi stále populárnější, by mohla stačit. Ale to není všechno.

Běh je nejlevnějším sportem

Abych byl úplně přesný, tak ještě společně s chůzí, protože na tu potřebuje člověk stejné vybavení a stejné prostředí jako na běh. Navíc je dobré, převážně v začátcích, běh a chůzi střídat – indiánský běh.

Třetí běžecký týden Dámy

Trénink pro naprosté začátečnice

pondělí, středa, pátek, neděle – volno.

úterý, čtvrtek, sobota – 5 min volné chůze – 12x [2 min pomalý běh – 2 min rychlé chůze] – 5 min volné chůze.

Vysvětlivky:

Na začátku jděte a postupně svou chůzi zrychlujte, přičemž nezapomeňte zhluboka dýchat (do břicha). Po úvodních 5 minutách, v nichž zahřejete své svaly a okysličíte své tělo, se pomalu rozeběhněte tak, abyste i za běhu byly schopné plynně mluvit, v běhu setrvejte 2 minuty, pak zase na 2 minuty přejděte do chůze, to celé zopakujte 10x. Na konci tréninku si 5 minut vyjděte a protáhněte se.

Trénink pro pokročilejší běžkyně

Pondělí volno. Úterý – 40 min (65 – 75% TF max). Středa – 15 min rozklus (velmi volný běh na úrovni 50 – 65% TF max); protažení; běžecká abeceda; 5x (30-20-10); 2 min pauza; 5x (30-20-10); (30 vteřin úplně volně, 20 vteřin v tempu závodu na 10 km, 10 vteřin sprint, po sprintu zase 30 vteřin zcela volně – to celé 5x); 10 min vyklus – volný běh na úrovni (65 – 50% TF max). Čtvrtek – 30 min (65 – 75% TF max). Pátek – volno. Sobota 10 min (50 – 65% TF max) – 30 min (75 – 85% TF max) – 10 min (65 – 50% TF max); protažení. Neděle 40 min (65 – 75% TF max).

Trénink pro těhotné Dámy, co nestačily vyběhnout, než otěhotněly

Pondělí, středa, pátek, neděle – volná procházka 30 minut (není nutné absolvovat všechny, ale je dobré být na vzduchu a venku co nejčastěji), úterý, čtvrtek, sobota – 9x (2 min chůze – 2 min rychlá chůze) + 2 min chůze.

Trénink je směřován k ryze ženskému běhu Neseď za pecí… a Běž

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (13 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12honzade | 6. 5. 2013 0.05 hod. | 77.48.73.xxx
Nojo, to by nebyl Dav, aby nemel mensi protekci:)...
.. a co my lamy s dusi zeny??? :)..
Ne vazne, uvedomil jsem si, ze potkavamcim dal vic zen, devcat, dam, slecen, holek.. behat v parku.. a fandim nam vsem. 12:)

dav | 5. 5. 2013 9.49 hod. | 89.176.226.xxx
...jak koukám na úvodní fotku, tak už jsem členem klubu :-))

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice104
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků