logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Sůl nad zlato, aneb před maratonem je každá rada drahá

Sůl nad zlato, aneb před maratonem je každá rada drahá

Závody jsou solí života běžce či běžkyně. Porovnat svůj výkon s výkonem soupeře či se svým předcházejícím výkonem je motivace, která dodává šťávu vašemu běžeckému tréninku. A je jedno, zda si říkáte, že běháte jen tak pro radost či máte soutěživost v krvi.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Připrav si věci dopředu, abys nic důležitého nezapomněl
  2. Testování nových běžeckých potřeb
  3. Přepálený start
  4. Rozcvičit se či nerozcvičit se před maratonem
  5. Co proti křečím

Přestože běžecká sezóna ve své podstatě začíná, pro mnohé vrcholí, neboť za týden budou stát na startu Volkswagen Maratonu Praha. Spousta běžců a běžkyň si již udělala své chyby při Hervis ½Maratonu Praha – nač je opakovat, že? Začtěte se do svých běžeckých deníčků a vzpomeňte si na své pocity těšně po proběhnutí jeho cílem, či pár dní poté. Zkuste si vybavit, co jste si slíbili, že již nikdy neuděláte!

Je to velmi důležité, protože lidská paměť je v těchto případech velmi krátká a znám stovky případů, kdy po závodě se ten či onen, ta či ona, dušovali: „Tuhle chybu už nikdy neudělám!“ Za pár dní však bolest pominula, jejich hlava převzala zase vládu na tělem, umlčela všechny „řeči“ těla a bylo opět vymalováno.

Problém je v tom, že tak jako půlmaraton není půlka maratonu, tak ani rány, které člověk utrží při maratonu, zapomene-li na svá dobrá předsevzetí po půlmaratonu, nejsou jen dvojnásobné!

Připrav si věci dopředu, abys nic důležitého nezapomněl

Snad nejkurióznější případ zapomenutí při běžeckých závodech je, zapomenout si přibalit do závodní tašky běžecké boty. Zdá se to velmi nepravděpodobné, přesto však k tomu dochází velmi často a to proto, že nás ani nenapadne, že by se to stát mohlo. Dalším důvodem je, že do poslední chvíle běžec zvažuje: „Které boty budou pro tento závod nejvhodnější?“, a pak nechá doma všechny.

Testování nových běžeckých potřeb

Ani tohle není jen výsadou nováčků, i zkušený běžec už to zažil. Na poslední chvíli objevil nové boty, nové ponožky, nové elasťáky, nové tričko…, prostě něco, co by mu mohlo dopomoci k lepšímu výkonu. Neváhal ani vteřinu a šel do toho. Výsledkem byly puchýře, slezlé nehty, odřeniny, omezený pohyb… I když je pravda, že současné technologie jsou na takové úrovní, že si můžete dovolit vzít na závod fungl nové boty, tak to platí jen pro již vyzkoušený typ a i u něj bych radil si jej trošku předtím „osahat“ v tréninku. Totéž platí o ostatním běžeckém vybavení.

To samé se týká i jídla a je jedno, zda jej konzumujete před, při nebo po závodě. Prostě experimenty k závodu nepatří!

Přepálený start

Napsal jsem to již mnohokrát, přesto se mohu vsadit, že se opět najde spousta těch, kteří zkrátka a dobře podlehnou pokušení, že na ně to neplatí a vyletí po zaznění startovního výstřelu jak neřízená střela a stejně tak jak ona nejspíše cíl nezasáhnou, tedy cíle možná dosáhnou, ale určitě ne v čase, který si malovali.

Hlídejte si důsledně tempo již v začátku závodu! Vyběhněte raději o 10 vteřin na kilometr pomaleji než je tempo, v němž plánujete běžet celý maraton. Nenechte se „unést“ davem. Nepodlehněte pocitu, že to dneska běží samo. Mohu vás ubezpečit, že samo to neběží nikdy, vždy musíte vynaložit energii, abyste se přesunuli z místa A do místa B. Jde především o to, abyste měli dosti síly dosáhnout místa C – cíl.

Rozcvičit se či nerozcvičit se před maratonem

Otázka, která padá často. U velkých městských maratonů, k nimž rozhodně Volkswagen Maraton Praha patří, rozcvičení moc nedoporučuji, tedy pokud nepatříte mezi elitu, co si to bude rozdávat o vítězství a nemáte zajištěna místa v předních řadách startovního pole, kam vás pustí těsně před startem.

Pro většinu startujících je rozcvičení zbytečným plýtváním energie. Protože když se rozcvičíte, pak se zařadíte do startovního koridoru, v němž budete 15 či více minut stát, tak pěkně vytuhnete. Energie spotřebovaná na rozcvičení bude fuč, účinek rozcvičení bude nulový a vy v dobré víře, že jste se přeci rozehřáli a prokysličili vyrazíte směrem k cíli v tempu, na něž jste trénovali. Bohužel účinky rozcvičení již budou fuč, tělo bude vystydlé, kyslík vyprchá, metabolismus vnitřních zdrojů energie nenaskočí a brzy vám dojde. Dojde vám i proto, že při rozcvičení jste spálili krevní cukr. Doplníte-li jej pak ještě před startem, při stání v davu, budete jej muset zapít, což vás donutí brzo po startu si odskočit na malou, tím ztratíte drahocenný čas, budete jej chtít dohonit, přepálíte tempo a budete mít problém.

Kromě toho, čím delší běh, tím větší možnost se rozcvičit bez ztráty výkonnostních ambicí v jeho průběhu, když to tedy nepřepálíte.

Co proti křečím

Většina běžců a běžkyň už přijala za své, že se mají před závodem, tím spíše před maratonem, zavodňovat. Bohužel však v důsledku doporučení správné výživy málo solí, což v kombinaci se zvýšeným příjmem tekutin způsobuje vyplavování minerálů (solí) důležitých pro činnost svalů (sodík, křemík, vápník, draslík) z těla. Nechcete-li používat speciální doplňky výživy, jako je například Magneslife, zobejte v týdnu před maratonem slané tyčinky, cracery, oříšky, brambůrky… Zvlášť to doporučuji ještě v případě, že se náhle z ničehož nic oteplí, načež vaše tělo nepřivyklé vyšším teplotám reaguje zvýšeným pocením.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (23 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

"Titánka" Dana | 6. 5. 2013 12.35 hod. | 88.146.152.xxx
No já jsem Milošovi říkala, že ty brambůrky tam nemá dávat, ale on nějak získal představu, že vlastně ani nejsou tučné! Upřímně, my je doma nemáme:-). Ale co se týče slaných tyček a krekrů, ty klukům pravidelně kupujeme na ultraběhy a "výlety" (500 km a tak) na koloběžce a patří k oblíbeným složkám sportovní výživy:-).

Radek | 6. 5. 2013 11.35 hod. | 86.49.91.xx
Z výživového hlediska budou určitě lepší ty buráky :-).

Lenka | 6. 5. 2013 9.06 hod. | 212.96.185.xxx
Ještě nikdy mi nikdo nedoporučil zobat brambůrky :-D Super, jdu na to :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běh je jen jeden a je pro všechny. Život má své zákony a ty platí na všechny. : Ahoj všem, zajímavé, ale proč neběhat Pro něco ? Pro lepší zdraví, pro zážitek, pro klid a čistou…»
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Tak všechny trasy jsou již dávno vyprodané »
  • Emoce a sport : Je někde ke shlédnutí ten zmíněný pořad? Díky předem za info. »
  • Cesta oplácané holčičky, nad kterou babička na jižní Moravě radostně jásala, jak dobře prospívá, do PIM Women´s Challenge 2012 : Karolíno, napadlo Vás někdy, že lámat věci/ osud/ lidi přes koleno, je nesmysl? Vy evidentně ńejste…»
  • Maraton změnil miliony životních příběhů : Miloš píše tak podmanivě, že být v tu chvíli někde na trati, cestě, chodníčku, kdekoliv, tak se…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků