logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běh s holemi – 1.díl: Jak vybrat ty správné

Běh s holemi – 1.díl: Jak vybrat ty správné

Běhání s holemi se začíná rychle šířit, a to nejen mezi běžci. Dobrou zprávou je, že hole přímo určené pro běh s nimi se u nás již dají sehnat.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Proč speciální hole?
  2. Správné hole pro běh – určení délky a možnosti objednání

Na Běžecké škole jste mohli číst o různých možnostech využití běhu a cvičení s holemi již několikrát, zatím však spíše informativně. Výhledově ale připravujeme s Milošem několikadílný seriál, pojednávájící o jednotlivých variantách a aspektech běhání s holemi podrobněji. První díly by mohly být už před prázdninami, zbývající potom na podzim.

Dnešní článek je proto určen vám, kdo chcete běh s holemi vyzkoušet a pak jej zařadit do své pravidelné tréninkové přípravy (zaručuju, že už s ním nepřestanete :)). Bylo by totiž dobré, abyste v době zveřejňování jednotlivých dílů ty správné hole pro běh již měli a mohli tak s nimi vše začít provádět.

Proč speciální hole?

Můžete namítnout, že běhat se dá přeci s jakýmikoliv holemi. Máte pravdu, „nějak" se dá opravdu běžet třeba i s holí houbařskou, s bambuskami z půdy (jako Miloš ve 3.díle pořadu Tempo), či s holemi zdravotnickými. Běhat „nějak" ale není naším cílem. Tím je plně využít potenciál běhu s holemi jak z hlediska jeho vysoké efektivity, tak z hlediska zdravotně-preventivního, a do třetice z hlediska správného běžeckého stylu. A těm zdravotnickým holím se tím pádem vyhnout :)

Doporučit nelze ani běžkařské, nordic-walkingové a trekové hole. Žádné z nich totiž neumožňují celoroční realizaci běhu s holemi a správné provedení jeho techniky. Hole pro běh na lyžích jsou provedením hrotu („zobec“) a talířku uzpůsobeny pouze pro sněhové podmínky. Na asfalt je nelze vzít vůbec a ani v běžném terénu příliš neobstojí. Jejich zapíchnutí není plynulé a náraz se tak „vrací" do paže; talířek je moc velký, může proto překážet a brzy se ulomit.

U nordic-walkingových holí je jejich základním omezením nedostatečná délka (většinou max.130 cm). To by u jedinců s tělesnou výškou nad 165cm, tedy téměř u všech dospělých, znamenalo „šmrdlání" holemi proklatě nízko. Pro naše účely nevhodné je také dvojdílné provedení walkingových holí, protože spoj obou částí razantnější odrážení dlouho nevydrží. Trekingové hole, které jsou teleskopické (zpravidla 3-dílné), mají navíc zesílenou a tvarovanou rukojeť, zcela znemožňující mírně klouzavý pohyb ruky během odrážení holí při běhu.

Správné hole pro běh – určení délky a možnosti objednání

Správné hole pro nordic running – jak také můžeme běh s holemi nazývat – jsou vlastně kombinací běžkařských holí (jednodílné, fixní délka, hladká rukojeť) a holí nordic-walkingových (malý talířek proti nadměrnému zaboření, delší hrot do terénu, gumové zakončení pro běh na tvrdém povrchu). Měly by být přibližně o deset centimetrů kratší než hole pro běh na lyžích klasickou technikou (ty dosahují těsně nad ramena). Pokud neběžkujete, postačí pro výpočet jejich délky odečíst od výšky ramen 5 až 7 cm (úplní začátečníci 8 až 10cm).

Na základě našeho testování začala správné hole pro běh s holemi nabízet česká firma BIRKI. Zatím je lze sehnat prostřednictvím Nordic Walking Centra Hradec Králové, a to ve třech různých variantách v závislosti na materiálu a typu úchopu.

Pokud byste s výběrem těch správných holí potřebovali poradit, nebo jejich nákup zprostředkovat, neváhejte mě kdykoliv kontaktovat na adrese kutek.milan@seznam.cz . A můžete-li, přijďte do maratonského Expa, protože prezentace běhu s holemi včetně praktických ukázek bude součástí jeho programu od 15:15 do 15:45.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 17016/15877×, 4 komentáře

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (9 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jaruška Morávková | 26. 5. 2013 18.48 hod. | 178.77.232.xxx
Běh s holemi má svá specifika jako chůze s holemi. Kdo nevyzkoušel, neuvěří. V královéhradeckém centru jsme pro ty, kteří chtějí techniku běhu s holemi vyzkoušet přichystali několik párů zkušebních holí na testování. Sama běhám s holemi každý druhý den a musím se příznat, že už si běh bez holí neumím představit. :)

Patrik Poduška | 15. 5. 2013 17.15 hod. | 93.153.19.xxx
Ten výpočet zde uváděný mi přijde dost nekonkrétní, očekával bych nějakou hodnotu jako je např. u výpočtu pro běžecký styl na běžky ( = výška postavy x 0,85 +/- 2cm)

Milan Kůtek: Ano, je možno použít výpočet 0,8 x tělesná výška , +/- 3cm podle toho, zda jste zdatný běžkař klasickou technikou nebo začátečník.
MK

ll | 7. 5. 2013 11.42 hod. | 90.180.58.xxx
Proč specialní hole ?
Specialní hole by měli splňovat ....
A Ne všechny jsou špatny, tady je spatný to a tady zase tohle . Ale urcitě potřebujete specialní a tady je nabízejí . Uff kam ten svět spěje :((

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běh s holemi

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků