logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání v požehnaném stavu

Běhání v požehnaném stavu

Mnohé těhotné ženy si v souvislosti s běháním pokládají nejčastěji tyto otázky: „Jak, rychle, jak často, jak dlouho, neublíží běh mému děťátku…? Samozřejmě se necítím žádným odborníkem na běhání žen v těhotenství, proto jsme zabrousili s Danou na stránky německého běžeckého časopisu aktiv Laufen, kde 3 odbornice na tuto problematiku přinášejí odpovědi na výše uvedené a další otázky spojené s během žen v těhotenství.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Je běhání v průběhu těhotenství zdravé?
  2. Do kterého týdne těhotenství se dá běhat a v jakém objemu?
  3. Na co si dávat pozor vzhledem k intenzitě tréninku?
  4. Má něco z toho, že maminka běhá, i její děťátko v bříšku?
  5. To, že se dítě, jehož matka v těhotenství běhá, stane špičkovým běžcem je mýtus, nebo?
  6. Šestý běžecký týden Dámy
    1. Trénink pro naprosté začátečnice
    2. Trénink pro pokročilejší běžkyně
    3. Trénink pro těhotné Dámy, co nestačily vyběhnout, než otěhotněly
  7. Dosud v tomto seriálu vyšly tyto články

Je běhání v průběhu těhotenství zdravé?

Jestliže žena běhala již před začátkem těhotenství, není žádný důvod, aby v těhotenství neběhala. Běh jí pomůže, aby se cítila dobře a měla dobrou náladu. Pro podporu běhání žen v těhotenství se vyjadřují i závěry mnoha studií, které říkají, že prostřednictvím běhání se může snížit riziko těhotenské cukrovky. Na druhou stranu se však nedoporučuje v době těhotenství s běháním začínat.

Do kterého týdne těhotenství se dá běhat a v jakém objemu?

V době těhotenství byste neměly pomýšlet na nějaké vrcholové sportovní výkony. Také byste již neměly běžet maraton. Pokud běháte již dlouho, tak můžete běhat prakticky každý den, váš trénink by však neměl trvat o moc déle než hodinu.

Na začátku těhotenství, cca do 18. týdne, by týdenní objem v žádném případě neměl překročit 7 hodin běhu, neboť při vyšším zatížení stoupá riziko potratu! Mnohé ženy se domnívají, že na začátku těhotenství mohou ještě běhat naplno, ale to je naprosto špatně.

Kdykoliv během těhotenství platí, že jakmile vás někde něco začne tlačit, měly byste zpomalit nebo úplně zastavit. Prostě břicho řídí váš běh!

V žádném případě byste neměly přeslechnout signály svého těla, v době těhotenství je to obzvláště důležité, neboť tyto signály nemusí vždy vysílat jen vaše tělo, ale i tělíčko vašeho dítěte. S tímto mají největší problém výkonnostní běžkyně, které jsou zvyklé v zájmu dosažení co nejlepších výsledků překračovat své hranice.

Na co si dávat pozor vzhledem k intenzitě tréninku?

Většina studií uvádí, že v době těhotenství by vaše tepová frekvence neměla dlouhodobě překračovat při běhu 140 tepů za minutu. Angličtí odborníci před krátkým časem zveřejnili nová doporučení ohledně tepů vztažených k věku těhotných žen. Doporučují:

  • pro ženy do 20 let maximální tepovou frekvenci 155 tepů za minutu
  • pro ženy do 29 let maximální tepovou frekvenci mezi 135 – 150 tepy za minutu
  • pro ženy do 39 let maximální tepovou frekvenci mezi 130 -145 tepy za minutu
  • pro ženy přes 40 let maximální tepovou frekvenci mezi 125 -140 tepy za minutu

V každém případě jsou chodecké pauzy dobrým nástrojem k tomu, jak dostat tepovou frekvenci dolů.

Má něco z toho, že maminka běhá, i její děťátko v bříšku?

Ne přímo, avšak tím, jak při běhu stoupá tepová frekvence matky, stoupá i tepová frekvence dítěte, takže vlastně trénují spolu.

To, že se dítě, jehož matka v těhotenství běhá, stane špičkovým běžcem je mýtus, nebo?

No, zatím byla na toto téma provedena jenom jedna studie, která prokázala, že u dětí matek, které byly v těhotenství hodně aktivní, byly daleko více vyvinuty nervové spoje než u těch, jejichž matky byly v době těhotenství pasivní. Bohužel tato studie se prováděla zatím jenom na myších. Na druhé straně, dotazy u matek, které porodily více potomků, bylo zjištěno, že děti, které porodily poté, co v době těhotenství sportovaly, se vyvíjely rozdílně podle toho, jak ony byly v těhotenství sportovně aktivní. Takže je docela možné, že si nějakého nového Emila Zátopka svým běháním v těhotenství vyběháte.

Druhou část odpovědí vám přineseme za týden

Šestý běžecký týden Dámy

Trénink pro naprosté začátečnice

pondělí, středa, pátek, neděle – volno.

úterý, čtvrtek, sobota – 5 min volné chůze – 15x [2 min pomalý běh – 2 min rychlé chůze] – 5 min volné chůze.

Trénink pro pokročilejší běžkyně

Pondělí volno. Úterý – 40 min (65 – 75% TF max). Středa – 15 min rozklus (velmi volný běh na úrovni 50 – 65% TF max); protažení; běžecká abeceda; 5x (30-20-10); 2 min pauza; 5x (30-20-10); 2 min pauza; 5x (30-20-10); (30 vteřin úplně volně, 20 vteřin v tempu závodu na 10 km, 10 vteřin sprint, po sprintu zase 30 vteřin zcela volně – to celé 5x); 10 min výklus – volný běh na úrovni (65 – 50% TF max). Čtvrtek – 35 min (65 – 75% TF max). Pátek – volno. Sobota 10 min (50 – 65% TF max) – 50 min (75 – 85% TF max) – 10 min (65 – 50% TF max); protažení. Neděle 45 min (65 – 75% TF max).

Trénink pro těhotné Dámy, co nestačily vyběhnout, než otěhotněly

Úterý, čtvrtek, sobota – volná procházka 30 minut (není nutné absolvovat všechny, ale je dobré být na vzduchu a venku co nejčastěji), pondělí, středa, pátek, neděle – 12x (2 min chůze – 2 min rychlá chůze) + 2 chůze.

Trénink začínáme směřovat k WE RUN PRAGUE 2013

Dámský běžecký klub

Připraveno ve spolupráci s Dámským běžeckým klubem

Dana a Miloš foto
  • přečteno: 15611/15149×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (9 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků