logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běh s holemi – 2.díl: Kterou variantu runningových holí zvolit?

Běh s holemi – 2.díl: Kterou variantu runningových holí zvolit?

Chcete-li vyzkoušet běh s holemi a pak se rozhodnout, zda jej zařadíte do své pravidelné tréninkové přípravy, máte nejvyšší čas vybrat hole, které by se pro vás nejvíce hodily.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. 1. Seriál a co od něj čekat
  2. 2. Určení délky holí
  3. 3. Jaké varianty holí existují a v čem se liší
  4. 4. Které hole zvolit a jak je objednat?

Peníze jsou až na prvním místě, začnu proto penězi. Běželi jste třeba některý z velkých pražských závodů, Hervis půlmaraton či Volkswagen maraton? Bylo vám líto vynaložených peněz? Určitě ne. A hole na běh, které jsou u nás dostupné, se – pokud jde o cenové relace

- dají s uvedenými závody krásně srovnávat. Je-li cenové rozmezí u zmíněných závodů určeno včasností našeho přihlášení, u runningových holí závisí hlavně na typu materiálu.

1. Seriál a co od něj čekat

V úvodním článku avizovaného seriálu o běhání s holemi jsme pojednali především o tom, proč vůbec pro nordic running – jak je nejčastěji běh s holemi označován – potřebujeme speciální hole. Krátce jsme se zmínili i o určení správné délky těchto holí a o možnostech jejich výběru; obojí dnes upřesníme podrobněji.

Seriál, pojednávájící postupně (vždy jeden díl týdně) o jednotlivých variantách a aspektech běhání s holemi, bude desetidílný. Po jeho prvním bloku, tzn. na konci června, bychom měli být schopni správně technicky běhat s holemi na rovině. Během prázdnin pak už můžeme při běhu s holemi zjišťovat, zda na sobě pozorujeme jeho zdravotní přínosy a má-li vliv na náš běžecký styl.

Pokud nás běh s holemi chytne, o čemž já vůbec nepochybuji :), zaměříme se v druhém bloku – tedy v pěti podzimních dílech – na zvýšení efektivity, náročnější formy tréninku a různá speciální cvičení s holemi. Vše uzavřeme přípravou na snow nordic running, tedy běh s holemi v zimních podmínkách.

2. Určení délky holí

Úplně nejdůležitější pro zvládnutí správné techniky běhu s holemi je dobře určená délka našich holí. Zopakujme si proto základní vymezení ještě jednou: hole pro nordic running by měly být přibližně o deset centimetrů kratší než hole pro běh na lyžích klasickou technikou (ty nám mají dosahovat těsně nad ramena).

Pro přesnější výpočet délky runningových holí lze také použít následující vzorec: tělesná výška x 0,8 +/- 3cm. Vysvětlím. Jsme-li alespoň středně zdatnými běžkaři, tj. zvládáme bez problémů klasický střídavý styl v běžecké stopě, tři centimetry si k základnímu výpočtu připočteme (naše hole budou trochu delší). Jsme-li běžkaři-začátečníci, resp. na běžkách nejezdíme vůbec, tři centimetry si od základního výpočtu odečteme (naše hole budou trochu kratší). Pak už jen zaokrouhlit, protože hole se samozřejmě vyrábějí v délkách po 5cm.

3. Jaké varianty holí existují a v čem se liší

Runningové hole se u nás (a v tom jsme opravdu jediní na světě) už dají normálně sehnat. Přesněji řečeno objednat; v běžném obchodě je zatím ještě nemají. Hole české firmy BIRKI, které jsou výsledkem našeho dlouhodobého testování, nabízí ve třech různých variantách provedení Nordic Walking Centrum Hradec Králové.

Hole pro nordic running jsou zásadně jednodílné, tj.mají fixní délku a nejsou teleskopické. Jsou zakončeny nordic walkingovým hrotem a malým kloboučkem proti nadměrnému zaboření do terénu. Pro přehlednost si nyní uvedeme odlišnosti jednotlivých variant a poté doporučíme, pro koho je která z nich nejvhodnější a proč.

Přehledná tabulka s cenami a  fotografickými ukázkami jednotlivých částí

Přehledná tabulka s cenami a  fotografickými ukázkami jednotlivých částí

4. Které hole zvolit a jak je objednat?

Hliníkové hole jsou o něco těžší (pár váží okolo 460g); využijí je především osoby s větší hmotností a běžci, kteří chtějí při běhu s holemi více posilovat svalstvo paží a ramen. Karbonové hole jsou lehčí (okolo 420g), hodí se tedy více pro ženy a osoby, které chtějí běh s holemi využít především pro účely rekonvalescence.

Podmínku, aby ruka při běhu s holemi po jejich úchopu mírně klouzala, splňují oba typy úchopu stejně. Korkový úchop lépe saje pot, u plastového úchopu to ale mohou řešit tenké rukavičky. Takže záleží hlavně na tom, kdo je „rukavičkový“ typ a kdo je naopak nemá rád.

Nastavitelné rukavičkové poutko lépe fixuje ruku a převádí sílu paže prostřednictvím zápěstí do hole. Jeho nevýhodou je nutnost upravovat suchý zip při každém upínání („nazouvání“) holí, jde ale jen o pár vteřinek. Začátečníkům bych spíše doporučil poutko jednoduché, protože budou častěji zastavovat (tzn.vyvlékat a navlékat ruku). Když mohou mít jednoduché poutko biatlonisté, můžete ho mít taky :)

Objednat hole lze prostřednictvím Nordic Walking Centra Hradec Králové. Pokud byste i po dnešním upřesňujícím dílu chtěli s výběrem runningových holí poradit (či jejich nákup zprostředkovat), neváhejte mě kdykoliv kontaktovat na adrese kutek.milan@seznam.cz. V příštích dílech už je budete potřebovat.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 9723/9391×
Běh s holemi – 2.díl: Kterou variantu runningových holí zvolit?

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běh s holemi

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice95
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků