logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běh s holemi – 3.díl: Máme hole v ruce!

Běh s holemi – 3.díl: Máme hole v ruce!

Stále vám připadá zbytečné vzít si občas s sebou na trénink v přírodě hole? Říkáte si „ještě se o ně přerazím“, „zatím jsem se obešel i bez nich“, nebo „proč bych se s nima měl tahat“?

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Úprava poutek
  2. Běh s nesením holí
    1. 1. držení v úchopu hole
    2. 2.držení v těžišti hole

Je to samozřejmě vaše věc, ale jenom pro porovnání: v zimě možná také neváháte se tahat s lyžemi a holemi (případně helmou). V létě vám také nevadí připravovat kolo nebo kolečkové brusle, pak si je někam vzít, k obojímu opět helmu...

Proti tomu jsou runningové hole úplná pírka; místo helmy vám navíc bude stačit čelenka, či šátek. A velmi brzy přijdete na to, že nošení holí na běžecký trénink v přírodě rozhodně není nošením dříví do lesa. Zapojit prostřednictvím holí do práce naše paže, ramena a prsní svaly se určitě vyplatí.

Úprava poutek

Runningové hole mají dvě varianty poutek; záleží tedy na tom, které z nich jste si při objednání vybrali (nebo teprve vyberete). První variantou je poutko jednoduché, druhou variantou poutko rukavičkové.

poutko jednoduchépoutko rukavičkové

Výhodou jednoduchého poutka je jeho snadnější navlékání (a vyvlékání) díky trvalému nastavení. To znamená, že nastavíte-li si jej jednou správně, takto vám zůstává a už na něm nemusíte nic měnit. Tuto výhodu zřejmě ocení hlavně začátečníci, protože budou častěji zastavovat a hole nosit. Správné nastavení poutka: po provléknutí ruky spodem do poutka a uchopení rukojeti hole přes oba pásky poutka (musejí vám procházet mezi palcem a ukazovákem) vám poutko pevně obepíná zápěstí. Kontrola: poutko není příliš volné, v důsledku čehož byste úchop měli níž než v horní části rukojeti, kde má správně být.

Nastavitelné rukavičkové poutko lépe fixuje ruku a převádí sílu paže prostřednictvím zápěstí do hole, jeho nevýhodou je ale nutnost upravovat suchý zip při každém upínání. Brzy v tom však získáme rutinu, jde vlastně pouze o zvládnutí dvou jednoduchých kroků: nezaměnit pravé a levé poutko, a zapamatovat si, kam až nám upínací pásek poutka dosahuje, aby utažení bylo přiměřeně pevné (tj. poutko ani neškrtí, ani není příliš volné). Výhodou nastavitelného poutka je také to, že nahrazuje rukavici (proto je „rukavičkové“). Pokud jste na tenké rukavičky zvyklí, tak si je berte bez ohledu na typ poutek; kromě lepšího sání potu tím předejdete i případným otlakům.

Běh s nesením holí

Správné nastavení poutek využijeme ještě předtím, než s holemi začneme „doopravdy“ běhat. Připravíme se totiž na situace, které pak nastanou. Protože běh s holemi je náročnější než obyčejný běh, nevydržíme celý trénink běžet souvisle s odrážením holí na každý krok. Budeme chtít pažím chvíli ulevit od zapichování a proto hole při běhu poneseme. Při nesení máme dvě základní možnosti držení holí: v úchopu, nebo v těžišti.

1. držení v úchopu hole

Tento způsob využijeme především pro krátké přerušení našeho souvislého běhu s holemi tam, kde nelze hole zapichovat (například při přebíhání silnice, křižovatky, kamenitého či jinak nebezpečného úseku, apod.). Prostě se nevyvlékneme z poutek a běžíme dál s holemi nad zemí (resp. zhruba rovnoběžně s ní). Pokud bychom ale tímto způsobem pokračovali, po několika desítkách metrů zjistíme, že posilujeme svaly ruky a zápěstí – začneme je cítit, protože z hůlek se staly tenké činky :). Vyvažování holí (aby hrotem nedrhly o zem) napomůžeme napnutým palcem shora a malíkem zdola.

držení v úchopuúchop detail

2.držení v těžišti hole

Na běh s nesením holí při delším přerušení nordic runningu se vyplatí vyvléknout je z poutek a chytit zhruba v polovině (tj. v těžišti). Kromě toho, že ulevíme unaveným ramenům a bicepsům, můžeme totiž využít holí ke kontrole našeho správného běžeckého stylu. Konkrétně práce paží a loktů, protože hole případné nesprávné směřování loktů do stran či příliš vzhůru krásně odhalí. Není to podmínkou, ale doporučuji mít při tomto držení hroty holí vepředu a poutka vzadu (nebude nás pak rušit jejich pohupování).

držení v těžištidržení v těžišti – detail

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 10575/10382×
Běh s holemi – 3.díl: Máme hole v ruce! Běh s holemi – 3.díl: Máme hole v ruce! Běh s holemi – 3.díl: Máme hole v ruce! Běh s holemi – 3.díl: Máme hole v ruce! Běh s holemi – 3.díl: Máme hole v ruce!

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (9 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běh s holemi

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : zdravím poslední dobou mám skoro po každém běhu problém s koleny,prostě mě začnou bolet.nevíte co s…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Doporučuji při potížích klid a počkat. Běhala jsem dlouho přes bolesti a nedopřála při občasném…»
  • 7 tipů pro běhání na pásu : vopruz :-( »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků