logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak se běhá v tropech

Jak se běhá v tropech

Jarní běžeckou sezónu jsem si naplánoval ukončit nějakým méně obvyklým závodem. V březnu v Praze půlka, v dubnu v Bostonu maraton, v květnu Pražský maraton a tak jsem si na 9. červen dal Phuket maraton v Thajsku. Vzhledem k dosavadním okolnostem mě přátelé žádali, abych to nedělal. V loňském listopadu jsem přijel závodit do New Yorku, závod se nekonal, řádil tam hurikán Sandy. V Bostonu jsem doběhnul 20 minut před výbuchem bomby. Nemám tedy do Thajska jezdit, Tsunami tam byla před pár lety a dalo jim spoustu práce to napravit. Neposlechnul jsem, odjel z Čech a tam přišly povodně.

Thajsko je především krásné. Sousedí s Barmou, Laosem, Kambodžou a Malajsií a oproti sousedům se pyšní tím, že vzniklo už r. 1238 a nikdy nebylo kolonizováno. Z původního Siam se 1932 přejmenovalo na Thai, což v tomto jazyce znamená svobodný. Současný král Ráma IX., nejdéle vládnoucí monarcha na světě, sedí na trůně od r. 1946. Lidé jsou zde pokorní, velmi milí a jejich krédem je vše řešit úsměvem. Tak trochu rajská zahrada s usměvavými, vstřícnými a předsudky neovlivněnými obyvateli.

Spojil jsem příjemné s užitečným a pojal akci jako sportovní dovolenou. Pár dní v Bangkoku, několik dní v lezeckém ráji na Krabi (kdo je lezec, ten ať si to zadá do notýsku – nádherné lezení přímo nad plážemi a mořem) a zbytek na Phuketu. Phuket „Marathon Paradise“ je závod pod záštitou mezinárodní maratonské asociace AIMS a sponzoruje ho Timex. Trať je umístěna do oblasti Laguna nedaleko Phuketu, kde se nachází především hotely vyšších kategorií. Organizátoři vedle maratonu pořádají ve stejný den také půlmaraton a čtvrtmaraton.

Start závodu je ve 4:30 ráno. Moje příprava na závod byla podprůměrná. Po Bostonu jsme si udělali dvoutýdenní cestu po Kanadě a USA a tam jsem tréninku moc nedal. Takže pražský maraton bolel a výsledek tomu odpovídal. Po Praze jsem trošku trénoval, ale v Thajsku mě opět přemohla lenora a byl jsem na nohách asi třikrát, cca po 10 km. Na předchozích závodech mě trápily křeče. Kolem 31. km přišly slabé předzvěsti a na 37. km, zejména v Praze, přišly pravé křečové hody.

Jak se běhá v tropech

Rozhodnul jsem se něco změnit. Natrénovat by dalo moc práce, tak jsem se upnul k pití. Nutno přiznat, že pití je moje slabá stránka. Obecně málo piju a na zavodnění před startem jsem si nikdy ani nevzpomněl. Tentokrát jsem se na to soustředil. Den předtím jsem do sebe dostal nejméně dva litry vody nad běžnou spotřebu a ráno před závodem jsem se donutil vypít další litr a půl.

Závod odstartoval s několikaminutovým zpožděním, protože papaláš, který po potlesku ještě četl projev z papíru, evidentně zaspal. Na hodinách už běžel čas, když závod slavnostně a s odpočítáváním odstartoval hromadně přesně v 00:06:00. S Timexem to ani nehnulo, nechal to tak. Výsledky v tabulkách však uvádí už jen v reálném čase.

Můj cíl byl pro tentokrát doběhnout bez křečí. No ono po takové přípravě bylo jasné, že osobák to nebude, proto ta změna zadání. Český vědec usilující o grant by to asi nazval „Vliv přijatých tekutin během závodu na vznik křečí“. Prvních asi 13 km se běželo potmě, za osvětlení pouličních lamp. Svítání je pro mě další rozměr vnímání krajiny. Tropická příroda se zvukovými projevy všeho živého a k tomu vynořující se okolí. Povalující se a volně pobíhající psi, společenské dozvuky sobotní noci, kličkující motorky a auta odpovídající provozu pozdní soboty a začínajícího nedělního rána a skupinky organizátorů podél trasy a na křižovatkách. Dosud jsem nikdy čichem nevnímal takový rozsah pachů – od pronikavých neznámých smradů až po omamné vůně tropických keřů a květin.

Trať je poměrně rovinatá, ale i mírné zvlnění terénu je při dýchání ve vlhkém prostředí pocitově náročnější. Občerstvení, tj. vždy voda a ve většině případů také iontový nápoj a několikrát i ovoce, byly rozmístěny po cca 2,5 km. Byl jsem za to rád. Přestože vzduch byl jako v prádelně, díky pocení jsem měl vždy žízeň. A navíc to moje úsilí pít víc, než bych pil normálně. Vypil jsem proto vždy celý kelímek vody, a když měli ionťák, tak nejdřív ionťák a pak vodu. Čekal jsem jenom na to, jak se křeče tentokrát projeví. 25. km – zatím nic, 31., 35. km nic. Tělo však – nechápu jak – poznalo 37. km. První záškub, ale křeč to nebyla. Trošku jsem ubral na rychlosti a k mojí radosti zase nic. Tak jsem se ještě chvíli trápil, s tempem jsem to opravdu nepřeháněl a doběhnul jsem to celé a bez křečí!!!

Takže závěr. Pokud nechceš mít křeče, pij! Pomáhá to! Je lepší k tomu ještě natrénovat, aby to ani nebolelo. To asi ale nebudu první, kdo na to přišel! Ještě několik takových objevů a ono to pak půjde úplně samo!

Jak se běhá v tropech

Paradise Marathon dokončilo 456 běžců, mužů a žen. Největší zastoupení po Thajcích měli Japonci, Číňané a Singapur. Z Evropy a USA přijelo také několik zástupců, vyhrál to však Brit časem 2:47 h. Poprvé jsem měl tu čest, reprezentovat Česko osobně sám, samojediný. Skončil jsem celkově 106. a ve své kategorii M50-59 dokonce 18. z 88. To mě pobavilo, protože moje výletní tempo s časem 4:26 by všude jinde bylo ozdobou posledních příček. Pocitově a podle toho, jak mě po závodě celé tělo bolelo, je možné, že tropické prostředí obtížnost běhu zvyšuje. V mém případě to však byla rozhodně lenost, lenost a to hlavně v přípravě! Ještě se musím poopravit. Při hledání výsledků jsem zjistil, že Češka Alena Rossini uběhla půlmaraton v čase 2:03:27 a byla tak na hezkém 20. místě ve velmi obsazené kategorii. Škoda, že jsme se nepotkali.

Výsledkem mého testu v tropech je konstatování: „Nechceš mít křeče? Pij!“ To bych umístil do každé běžecké školy. Možná i do každé restaurace, protože má-li to být pravda, musí platit obecně!

Souhlasíte?

  • přečteno: 6893/6711×, 3 komentáře
Jak se běhá v tropech Jak se běhá v tropech

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Bessam Quraishy | 18. 6. 2013 7.44 hod. | 86.96.226.xx
Klobouk dolu pred vasim vykonem, vcera jsem bezel 10km ve stejnych podminkach a malem jsem vypustil dusi. V patek si jdu na stejnou vzdalenost zazavodit a podminky budou stejne, tak se psychicky pripravuji od tedka. :o)) Preji hezky den.

Svatopluk Fröhlich | 18. 6. 2013 7.23 hod. | 94.143.174.xxx
Teplotu ani vlhkost jsem neměří – bohužel. Zpětně by mě to dnes taky zajímalo. Pocitově bych se přikláněl k odhadu, že vlhkost byla přes 90%, teplota při startu lehce pod 30 st., během svítání to šlo nahoru a kolem 9.hod, tj. v době kdy dobíhala větší část pole už byla jistě na 32 ve stínu. V úsecích, kdy se běželo na sluníčku to bylo ještě přiměřeně víc.

Bessam Quraishy | 17. 6. 2013 14.33 hod. | 86.96.226.xx
Zajimalo by me jaka byla teplota a vlhkost vzduchu, kdyz jste bezel.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecké akce

všechny články Běžecké akce

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas88
Asics121
Brooks17
Inov-852
Icebug5
Hoka One22
Mizuno52
Newton5
NB21
Nike55
Salming348
Salomon40
Scott2
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce45
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků