logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak můžete prožít léto s radostí a v pohybu, i když musíte makat v práci

Jak můžete prožít léto s radostí a v pohybu, i když musíte makat v práci

Představa léta v práci, kdy nemáte možnost si užívat dovolenou, venku vládnou třicítky, nebe je bez mráčku, všichni známí někde u vody, u moře, na vodě, v horách…, to jednomu nepřidá. Pokud vás něco podobného letos v létě nebo v jeho části čeká, tak právě pro vás je určeno pár fíglů, které by vám mohly pomoci prožít léto v práci aktivně a dokonce s radostí.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 17.6.2013

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Které sporty ráno ano a které ne
  2. Které sporty se hodí do polední pauzy
  3. Den je fuč, energie na nule, z celodenního pracovního kolotoče jste najednou nějací vydušení
  4. Další triky a tipy na letní sportování
    1. Využijte cestu do práce a z práce
    2. Přibalte si do pracovní tašky věci na běhání a plavání
    3. Váš partner nebo přátelé sport zrovna nežerou a vy je chcete přesto nějak do sportování zatáhnout

Které sporty ráno ano a které ne

Mezi šestou a devátou ráno je nejlepší čas na to se proběhnout. Vzduch je ještě svěží a vy budete po ranním běhu jakbysmet. Pokud vám to nezkazí nějaký trouba, tak vám pak vydrží dobrý pocit ze života celý den.

Nejste zrovna ranní ptáče a vykopat vás z postele je nadlidský úkol? Nedělejte si s tím žádnej stres, je to jen otázka zvyku a cviku, bude stačit pár týdnů a ranní běžecké kolečko se stane vaším nezbytným ranním rituálem. Navíc stačí jen 30 – 40 minut volného běhu, přece se nechcete hned po ránu totálně zrušit, v práci pak usínat a nakrknout tak šéfa či šéfovou? Rozhodně se nezapomeňte po běhu nasnídat. Jestli ale vyběhnete na svůj ranní běh zcela na lačno, nebo si před tím něco lehkého skousnete, to už je na vás, jak říkám: „Žádný stres!"

Kdo si ráno raději zaplave nebo se projede na kole, tak taky dobře. Naproti tomu však není úplně nejlepší nápad, jezdit ráno před 10. hodinou na inlinech nebo si pinknout tenis. Proč? Je to prosté, podle vědeckých poznatků i když jsme již vzhůru, naše schopnost koordinace ještě dospává. No ale když si ráno zaběháte, tak máte večer ještě spoustu času i na tyto aktivity.

Které sporty se hodí do polední pauzy

Co třeba místo špaget v kantýně troška jógy nebo joggingu v parku či lese? Skvělý nápad, jen si musíte večer před odchodem do práce dát do tašky věci na cvičení nebo na běhání. Že nemáte v práci kde se osprchovat? Žádný problém, při józe se moc nepotíte a při joggingu, pokud bude opravdu volný, tak také ne. A opláchnout se pak můžete i na WC. Navíc v blízkosti business center se většinou dost často nachází nějaké to fitko, solárko či podobné zařízení, kde když se domluvíte, tak vás nechají za mírný poplatek vysprchovat.

Osobně každé pondělí vedu běžecké tréninky v jedné firmě, kde mají i sprchy. Navíc v Krčáku, kde běháme, potkáváme mnoho běžců z jiných firem, takže i v České republice se tento polední běh dobře rozebíhá. Nemusíte tedy mít obavu, že budete za exoty. Samozřejmě když budou vládnout venku třicítky (pánové, teď mám na mysli teploty), tak je lepší běhat ve stínu, každopádně tomu přizpůsobit tempo a vzít si láhev s pitím sebou, a to i tehdy, když vybíháte na 30 minut. Případně, pokud to máte blízko k vodě, zaměnit běh za plavání nebo jiné vodní hrátky.

Ještě pár slov k jídlu. Po poledním sportování si ten, kdo nedrží tajli, může dát těstoviny nebo rýži, tedy sacharidy, koneckonců se od vás i odpoledne bude vyžadovat nějaký výkon a váš mozek bude potřebovat z něčeho energii čerpat. Kdo se však hýbe, aby nějaké to kilo shodil, měl by být co se týče cukrů opatrný, protože pokud je tělu dodáváte, nemusí sahat do vlastních tukových rezerv.

Na polední sportování si vyhraďte alespoň hodinku, a to i když vlastní běh či jiný sport vám zaberou jen 30 minut. Nezapomeňte, že se musíte také převléci, případně umýt.

Den je fuč, energie na nule, z celodenního pracovního kolotoče jste najednou nějací vydušení

Celý den jste se těšili, jak se večer budete hýbat a najednou ric-pic, těšení pryč. Kortizol – hormon stresu – si vybírá svou oběť. Běžte k oknu, podívejte se ven, párkrát se zhluboka nadechněte, zjistíte, jak je venku krásně, kortizol se rozpustí a chuť dát si svou štreku se vám vrátí. A to i přesto, že vás tlačí termíny. Berte to tak, že teď už stejně nic kloudného nevymyslíte, jen doslova zabijete čas, který jste mohli využít k dobití baterek.

Odpoledne či večer můžete provozovat prakticky jakýkoliv sport. Jen je třeba si uvědomit, že před šestnáctou hodinou bývá ještě poměrně horko a po jednadvacáté už sportování není nejvhodnější, protože organismus je potřeba dostat spíše do klidu, aby váš spánek byl opravdu vydatný a posilující.

Další triky a tipy na letní sportování

Využijte cestu do práce a z práce

Je zcela lhostejné, zda do práce poběžíte nebo pojedete na kole. Stejné se týká i cesty z práce. Můžete oba způsoby i zkombinovat (ráno jedete na kole, odpoledne běžíte, druhý den ráno můžete jet do práce veřejnou dopravou a zpět se svézt na kole, případně si můžete do práce doběhnout.) Důležité je, že tímto způsobem ušetříte spoustu času, budete sportovat za přijatelných klimatických podmínek a užijete si sportu. Navíc spousta úspěšných běžců takhle započala svou běžeckou kariéru – i já jsem mnoho let běhal do práce a z práce (cca 30 km denně) a tím jsem položil pevné základy své současné ultravytrvalosti. Své by o tom mohli povídat další běžci, jako např. Honza 12Honzade (který z 0 dnes běhá ultramaratony), Lenka Králová, nebo třeba Štěpán Boháček, který po rozvodu přišel o auto, začal se přemisťovat pomocí vlastních nohou a dnes běhá na závodech jako ďas.

Přibalte si do pracovní tašky věci na běhání a plavání

Cestou domů se zastavte někde u vody. Nejdříve si dejte běžeckou rundu, 5 či 10 kilometrů, klidně volným tempem. Pak se převlékněte do plavek a osvěžte se ve vodě. Můžete to pojmout jako základ přípravy na triatlon, zvláště když pojedete do práce a z práce na kole.

Váš partner nebo přátelé sport zrovna nežerou a vy je chcete přesto nějak do sportování zatáhnout

Zkuste jim navrhnout něco hravého, z čeho nebude sport na první pohled čouhat. Fotbálek, plážový volejbal, badminton, frisbee…, prostě cokoliv, co čeho se můžou zapojit.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (48 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Metod Fikes | 7. 7. 2016 2.18 hod. | 81.201.48.xx
Přátelé, mě přijde, že ti, kdo potřebujete rady jak nakládat s vlastím tělem jste úplně přišli o rozum.To že je dobré se hýbat snad není třeba zdůrazňovat a na to, kdy to dělat snad přijdete i sami. Miloš je nadšenec, dokázal hodně v oboru, který před ním nikdo moc nedělal – ultra běhání kolem republiky, ale to je vše.Myslím, že bychom si měli na rovinu říci, že dnešní běhání je, co se týče výkonnosti,o ničem.Je to masovka, máme z toho radost, ale chtělo by to se hecnout a opravdu trénovat a regenerovat, 12 tréninků týdně, 5 regenerací a pak se chválit.
Jinak se tomu našemu zlatému Zátopkovi (muzeum v Kopřivnici) ani nepřiblížíme.
Metod,nar. 1967, maraton 2:32:36, nic moc,asi už to nevylepším .

fotoMiloš Škorpil: Metode, díky za komentář, ale je zřejmé, že jako většina výkonnostních běžců jsi nepochopil oč v masovém běhu (hobby běhu) jde, a sice o to přežít. Přežít ve zdraví, a pokud možno dobré fyzické kondici. Zde nejde především o výkon, taky těžko překonávat nebo se přibližovat k Emilovým výkonům, když se začneš alespoň trochu cíleně hýbat ve 30, 40, 50 či dokonce 60 letech. A věř mi, že vlivem výchovy, školy, tlaku doby, většina lidí opravdu neví jak na to a výkonnostní běžci na běžeckou školu moc nechodí, protože ti „vědí“ své a nemají pocit, že by potřebovali nějaké Milošovi rady :).

Pavel Klaus | 26. 7. 2013 14.07 hod. | 78.111.113.xxx
Díky tomuto článku jsem v rámci polední pauzy vyběhl a dal si zlehka tři a čtvrt kilometru v průměrném tempu pět dvacet na kilometr. No, byl jsem pak hodně rád, že máme v práci sprchu. Do práce jezdím od úterka na koloběžce (tam víceméně z kopce, domů trpím), navečer si ještě zvládnu zaběhat. Léto je fajn, ač je spíše pracovní. ;)

Stáňa | 30. 6. 2013 15.43 hod. | 86.49.60.xxx
Už nějaký čas čtu Vaše články o běhání, no a v pátek mi ukončili 9letou základní školu moji "drobečci" . Takže díky motivaci věřím, že mé počátky běhu a běhání vydrží. Díky za další články Miloši.
Stáňa

ll | 19. 6. 2013 13.57 hod. | 90.180.58.xxx
Miloši mile si mě překvapil :)
Aspoň pro mě po dlouhé době super članek .
Palec nahoru :))

Eva | 19. 6. 2013 8.38 hod. | 95.82.146.xxx
Miloši, kdybych teď nemusela fakturovat, tak hned skočím do tenisek a vyběhnu. Ale práce nepočká :( Jen abys věděl, že tolik energie a nadšení jde z toho článku. Určitě to večer doženu :))

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků