logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Nervi si nervy, obzvláště ne „nervis radialis“

Nervi si nervy, obzvláště ne „nervis radialis“

Sjíždím poslední kopec z Janovy hory dolů na Benecko. Běžky si to krásně sviští. Pod kopcem vjedu do stopy rozšlapané od pěšáků. Běžky začnou být nezvladatelné, zapadnou do jedné pořádné šlápoty a již letím rukama napřed, jako bych skákal do vody po hlavě. Jenže nedopadnu do vody, ale na tvrdý, rozšlapaný sníh.

Ozve se křup, křup. Zlomí se ramenní kloub, ruka vyskočí z ramenního kloubu a natrhne se nervis radialis, hlavní nerv ovládající paži. To v tu chvíli samozřejmě netuším, jen mě děsně bolí pravá ruka. Proklínám za…ný pěší turisty, kteří mají všude napsáno a značkami označeno, že v běžkařské stopě se zakazuje chůze.

Vykloubenou ruku mi spravili téměř hned po příjezdu do nemocnice v Jilemnici. Ramenní kloub se plně zahojil začátkem března, jen nervis radialis se zatím pomalu hojí tempem milimetr za den, a protože paže je dlouhá, trvá i obnova dlouho.

Polomrtvá paže při běhu překáží a je těžká, jako bych běhal se závažím. Při rychlém běhu ruka udělá někdy nekontrolovatelný pohyb a občas mi nafackuje. Po každém běžeckém tréninku to je lepší a lepší. Těším se na Kbelskou desítku.

Při vstupu do vyhřáté hospůdky u místního hřiště spatřím spoustu známých tváří a každému, s kým se potkám, při podávání své polomrtvé ruky vysvětluji ve zkratce svůj příběh. Po odbytí této vyprávěndy si stoupnu k pultu se svým sousedem z Modřan běžcem Tomášem a čekám na objednané kafíčko.

V tomto očekávání příjemné chvíle strávené nad ranní předstartovní kávou mi někdo zezadu nasadí dvojitého nelsona a začne mne v tomto nasazeném chvatu zdvihat. Nadechnu se a začnu vyděšeně křičet, že mé rameno na takovéto radovánky není stavěné. Nefunkční svaly se nemohou přizpůsobit zápasnickému chvatu. Nezbývá mi nic jiného než zoufale křičet. Jenomže ten, kdo mě drží ve chvatu, si myslí, že křičím ze srandy. Nevím, co mám dělat. Snad v mém hlase pocítí, že si nehraji na postiženého, ale postižený skutečně jsem. Pustí mě na zem, otočím se a je to David. Pokračuji ve své vyprávěndě o ruce a on rychle pochopí. Nadechne se, lítostivě se omlouvá:
„Promiň, já jsem idiot, já takové věci dělám.“

Jsem rád, že jsem přátelské přivítání od Davida přežil bez úhony, a srkám dál svoji kávu.

Po doběhu v cíli mě doběhne další kamarád – běžec, srdečně mě plácne po rameni a začne halasit:
„Tak co, jak se ti běželo, rád tě vidím!“

Aby dodal důrazu svým slovům, doprovodí je radostným plácnutím do zlomeného ramene, dost to bolí. Zkroutím se a opět pokračuji ve vyprávěndě o svém zraněném rameni.
„Promiň, promiň," a opět zdvihá ruku k chlácholivému poplácání mého ramene, pak si to uvědomí a poplácá mě naštěstí po zádech.

Začínám si zvykat na takovéto ústrky, způsobené tím, že běžci ještě nevědí, co se mi stalo. Chvíli jsem přemýšlel, že si dám na rameno chránič, abych vydržel radostné kamarádské poplácávání. I moje žena Jarmila, coby běžec, mě občas poplácala po rameni, než si zvykla na to, že to opravdu bolí a nehraju si na cimprlínu.

obrázek

Nervis radialis mě potrápil i v dalším běhu, a to v Pečkách. Při převlékání mi připadalo ponižující říci si nějakému běžci, aby mi uvázal tkaničky na botách, a tak jsem po dlouhém přemlouvání svých téměř nezvladatelných prstů tento úkol dokázal. Jak se později ukázalo, nebylo to nic kvalitního. Milošova klička to sice byla, ale nebyla patřičně utažená. Na 5. kilometru tkanička povolila a bez varování se rozvázala. Všímaví běžci mě na rozvázanou tkaničku upozorňovali. Já jim vysvětloval, že o tom vím, ale že mám zraněnou ruku a tkaničku si uvázat nedokážu. Vysvětlování bylo více vyčerpávající než samotný běh. Silnice byla mokrá, tkaničky se nacucaly vodou a plácaly mě po lýtkách, byla to taková masáž. Připadalo mi to, jakoby mne někdo švihal po lýtkách a nutil mě k rychlému běhu. Přidal jsem, abych to měl co nejdříve za sebou. V tu chvíli se stal zázrak, těžká tkanička zapadla do boty a přestala mne švihat. S volnou botou jsem se vyrovnal zatnutím prstů u nohy. Konečně cíl a trápení s tkaničkou je u konce. Byly to teda nervy. Byl jsem pořádně nervózní, bál jsem se, abych si plácající tkaničku nepřišlápl a nezřítil se k zemi.

Tak jestli vám můžu poradit, radši si nervěte nervy, přineslo by vám to mnoho nervy drásajících situací.

Jaromír Holas foto
  • přečteno: 5966/5847×
Nervi si nervy, obzvláště ne „nervis radialis“

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Život kolem nás

všechny články Život kolem nás

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků