logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání a DBK, aneb proč tolik muziky pro běhající ženy

Běhání a DBK, aneb proč tolik muziky pro běhající ženy

Dámský běžecký klub (DBK) nemá nadarmo na své FB stránce napsáno: „Dámský běžecký klub inspiruje ženy prostřednictvím běhu k aktivnímu životu“. Aktivně žijící žena je totiž jako horská bystřina, která dává život všemu kolem sebe. Aktivně žijící žena v tomto kontextu dává život – inspiruje svým životem všechny kolem sebe a to je to, oč běží.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běh – pohyb, lék na všechny neduhy
  2. Řešením je návrat k pohybu
  3. Běh je nakažlivý, ale bacilem, který vrátí vašemu životu radost a smysl
  4. Osmý běžecký týden Dámy
    1. Trénink pro naprosté začátečnice
    2. Trénink pro pokročilejší běžkyně
    3. Trénink pro těhotné Dámy, co nestačily vyběhnout, než otěhotněly
  5. Dosud v tomto seriálu vyšly tyto články

Běh – pohyb, lék na všechny neduhy

Asi i ten nejzarytější odpůrce pohybu mi bude muset dát za pravdu, že bez proudění krve v jeho těle si života moc dlouho neužije. Zde se vrátím k úvodnímu odstavci, kde jsem přirovnal ženu k horské bystřině, dávající život všemu kolem sebe. Když tuto bystřinu, stejně tak jako dole v údolí řeku, spoutáme přehradou, život kolem ní to naprosto změní.

Spoutáme-li jakýkoliv život přehradou, v lidské společnosti bych přehradu přirovnal k rodinným, společenským, pracovním, osobním zvyklostem, tak se život takto spoutaného člověka zastaví, minimálně do doby, než hráz jednou praskne či přeteče a pak je velmi těžké vytrysklý proud energie či emocí, stejně jako proud řeky valící se z přeplněné přehrady, korigovat.

Lidská společnost řeší své přežití. Přes „snahu" najít lék na všechny nemoci, které člověka v současné době sužují, se nedaří doktorům, vědcům, farmaceutům s tím něco udělat. Lidí trpících obezitou přes veškerá doporučení výživových specialistů a dietologů, kteří se jim věnují, přibývá. V kontextu s tím přibývá lidí s cukrovkou, s různými formami rakoviny a dalšími civilizačními chorobami.

Jak je to možné, že by se celý SVĚT spiknul proti člověku?

Houby se spiknul, to jen my si sedíme na „mozku“, místo abychom se zvedli a začali s tím něco aktivně dělat. Když se člověk dá do pohybu, začne se jeho tělo čistit, občerstvovat, obnovovat. Vyčistí si tak tělo i mysl, protože lidské tělo, srdce, mysl byly zkrátka stvořeny k pohybu. Jakmile je „uvážeme" na jednom místě, začnou strádat, začnou se ubírat cestou vlastního sebezničení, neboť ŽIVOT je založený na přeměně energie a když tu energii necháte, aby stagnovala, tak se sama snaží nějak změnit. Z toho pak pramení novotvary, halucinace, bolení hlavy, rozrůstání se do šířky…

Řešením je návrat k pohybu

Řešením na všechny problémy člověka, současného světa, je návrat člověka k pohybu, k běhu a nejlepším ambasadorem, co znám, jsou ženy. Ty stále dbají na to, aby vypadaly dobře, bez ohledu jestli to jiní ocení, či ne. Takže je jasné, že DBK má svůj smysl. Už proto, že dáma, která začne běhat, tím zvýší záběr – prostor, na němž může kladně (svým příkladem) působit, na své okolí. To okolí se společně se zvyšujícím se počtem uběhnutých kilometrů na jeden záběr rozšiřuje.

Běhající dáma tak začne působit jako živá voda nejdříve mezi svými nejbližšími, kteří sice remcají: „Co si to ta máma zase vymyslela za ptákovinu?“, ale pak poznají, že s mámou se dá najednou mnohem lépe vyjít a občas s ní zkusí vyběhnout. Manžel nechce vypadat jako starý jezevec a tak se jednoho dne taky přidá, no a za chvíli běhá celá rodina.

Sousedi to pozorují zpoza okna, a tak jak to mezi sousedy bývá, to mezi sebou komentují: „Vidíš tu od vedle, si myslí, že když se tu bude předvádět, tak někoho oslní“. Když ta odvedle neustane ve své bohulibé činnosti a ještě se k ní přidají dítka i starej, tak se komentáře za oknem změní: „No to je jasný, už se nevejdou do tý svý nový kraksny, tak musej´ trošku vysmahnout, aby se tam nacpali“. Když ale vidí, jak dál vyrážejí na svůj pravidelný výběh a jak jsou všichni najednou happy, odvedle už se neozývá žádný řev či hádky, tak začnou tajně po ránu či po setmění vybíhat taky. Nakonec běhá celá vesnice. Tak jako u nás v Komorním Dvoře. Taky tam nejdřív běhali jen takoví dva vysmátý a dnes tu běhá každej třetí.

Běh je nakažlivý, ale bacilem, který vrátí vašemu životu radost a smysl

Běh či vůbec pohyb je bacilem, který se šíří světem velkou rychlostí. Na rozdíl od ostatních bacilů tenhle vás nepoloží do postele, ba právě naopak, způsobí ve vašem životě nevratnou změnu. Jakmile jednou začnete běhat, tak si řeknete: „Jsem byla ale zabedněná, že jsem se tomu tak dlouho bránila. Jak já jsem si mohla ten život docela jinak užívat a všichni kolem mě se mnou!“

Takže, abyste mohly pokračovat dál ve svém běhu, ve svém novém a radostném šťastném života běhu, tak tu máte nakonec svou pravidelnou týdenní tréninkovou dávku.

Osmý běžecký týden Dámy

Trénink pro naprosté začátečnice

pondělí, středa, pátek, neděle – volno.

úterý, čtvrtek, sobota – 2 min volné chůze 2 min rychlá chůze 1 min pomalý běh – 7x [2 min rychlý běh – 2 min pomalý běh] – 3 min rychlá chůze – 2 min pomalá chůze – protažení.

Trénink pro pokročilejší běžkyně

Pondělí volno. Úterý – 40 min (65 – 75% TF max). Středa – 15 min rozklus (velmi volný běh na úrovni 50 – 65% TF max); protažení; běžecká abeceda; 5x (30-20-10); 2 min pauza; 5x (30-20-10); 2 min pauza; 5x (30-20-10); (30 vteřin úplně volně, 20 vteřin v tempu závodu na 10 km, 10 vteřin sprint, po sprintu zase 30 vteřin zcela volně – to celé 5x); 10 min výklus – volný běh na úrovni (65 – 50% TF max). Čtvrtek – 35 min (65 – 75% TF max). Pátek – volno. Sobota 10 min (50 – 65% TF max) – 25 min (85 – 90% TF max) – 10 min (65 – 50% TF max); protažení. Neděle 45 min (65 – 75% TF max).

Trénink pro těhotné Dámy, co nestačily vyběhnout, než otěhotněly

Úterý, čtvrtek, sobota – volná procházka 30 minut (není nutné absolvovat všechny, ale je dobré být na vzduchu a venku co nejčastěji), pondělí, středa, pátek, neděle – 14x (2 min chůze – 2 min rychlá chůze) + 2 chůze.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Rudo, boty za to nemůžou. Zůstaň při došlapu (prvním kontaktu na střed chodidla – bříška…»
  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Zdar sportovci. Chci se zeptat na úskalí "dropu"...měl jsem běžecké boty s vysokým…»
  • Zranění v oblasti sedacího nervu – uskřípnutý zadek : Dobrý den já jsem před 4 dny seděl asi 6-8 hodin na židli a pak jsem vztal no a najednou mě začal…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků