logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běh s holemi – 5.díl: Běžíme! Jako na lyžích, jenom bez nich

Běh s holemi – 5.díl: Běžíme! Jako na lyžích, jenom bez nich

Na běhání s holemi se musíme postupně připravit, aby nám pak přinášelo pouze potěšení a tréninkové pokroky. Pokud jste sledovali předchozí čtyři díly našeho seriálu, připraveni jste. Takže: běžíme!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Hlavní zásady správné techniky běhu s holemi:

Nic by nám v tom už nemělo bránit. Máme runningové hole správné délky, umíme popoběhnout s jejich nesením, a kromě protahovacích cvičení jsme si s nimi zkusili i správně technicky chodit. Zkrátíme-li tedy (časově i prostorově) jednotlivé kroky s holemi, můžeme se rozběhnout.

Běh s runningovými holemi má blíže k běhu na lyžích klasickou technikou, než k nordic walkingu. Běžkaři-klasici by ho označili jako jednodobý střídavý běh. To znamená, že na každý krok připadá současný odraz holí opačnou paží (než je stojná noha). Čili: běh na lyžích, ale bez lyží :)

Základem správného provedení běhu s holemi je dodržení běžecké techniky, především pohybu paží a loktů, při zapojení holí do běhu. Paže jsou tedy stále ohnuty v loktech přibližně v pravém úhlu a střídavě komíhají rovnoběžně s boky směrem vpřed.

Ruka, v tomto případě svírající hůl, se vpředu dostává do výše ramene
Ruka, v tomto případě svírající hůl, se vpředu dostává do výše ramene

a vzadu k boku, tj. opět stejně jako při běhu bez holí
a vzadu k boku, tj. opět stejně jako při běhu bez holí.

Hlavní zásady správné techniky běhu s holemi:

  • trup je v mírném náklonu vpřed (pozor: ne v předklonu!)
  • odraz holí je časově i prostorově kratší než odraz holí při běhu na lyžích klasickou technikou, můžeme ho přirovnat k jeho střední fázi
  • hůl se zapichuje zhruba na úrovni paty opačné nohy
  • pohyb ruky po rukojeti je mírně klouzavý; sevření není ani křečovitě pevné, ani příliš uvolněné
  • pohyb paže s holí končí polohou ruky u boku, tj. nepokračuje až za trup (tím se běh s holemi odlišuje jako od běžkařského, tak od nordic-walkingového propínání loktu dozadu)

Než si na běhání s holemi pořádně zvyknete, doporučuji vám zařazovat ho jednou týdně, a to spíše lehčí formou (například den po závodě, či náročném tréninku). V prvních týdnech rozhodně volte pouze rovinu a upravený terén, tj. parky, hřiště a jiné udržované plochy.

Věřte, že to zatím stačí. Základ je základ. Na všechny složitější věci a náročné využití holí (mj. kopce, fartlek, běžecká a posilovací cvičení) přijde v našem seriálu řada na podzim. Pro ty z vás, kteří až do podzimu čekat nechtějí, ale připomínám možnosti intenzivních praktických lekcí (více na www.behsholemi.cz).

Závěrem ještě 5 hlavních zásad bezpečnosti při běhu s holemi:

  • nepřeceňujeme své síly a myslíme vždy na to, že běh s holemi je výrazně fyzicky náročnější než obyčejný běh
  • nikdy nebrzdíme holemi před tělem při sbíhání prudšího kopce
  • hůl nezapichujeme příliš blízko nohy, abychom o ni nezakopli
  • s holemi v rukou si neupravujeme brýle nebo čelenku, neutíráme slzy a nesmrkáme, abychom se nezranili
  • neběháme s holemi po úzkých cestách v hustším lese, abychom se jimi nezachytili o větev.

neběháme s holemi po úzkých cestách v hustším lese, abychom se jimi nezachytili o větev

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 6945/6845×
Běh s holemi – 5.díl: Běžíme! Jako na lyžích, jenom bez nich Běh s holemi – 5.díl: Běžíme! Jako na lyžích, jenom bez nich Běh s holemi – 5.díl: Běžíme! Jako na lyžích, jenom bez nich

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běh s holemi

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice104
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků