logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Deset důvodů proč je zdravé se zpotit

Deset důvodů proč je zdravé se zpotit

Pot, pocení je životně důležitý jev. Proč tomu tak je a k čemu je nám pot respektive pocení dobré, si vysvětlíme prostřednictvím 10 faktů.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Proč se potíme
  2. Co by se stalo, kdybychom se nepotili?
  3. Co pot obsahuje, z čeho se skládá?
  4. Proč pot smrdí?
  5. Kolik má člověk potních žláz?
  6. Jak je možné vyrovnat ztráty tělesných tekutin, způsobené pocením?
  7. Jak moc se člověk potí?
  8. Začne-li se někdo potit velmi rychle, znamená to, že není ve formě nebo fit?
  9. Potí se víc muži než ženy?
  10. Je pravda, že se dá pocením zhubnout?

Proč se potíme

Když běžíme nebo jsme jinak tělesně činní, vytváří se v lidském těle teplo – tepelná energie. Tu musí tělo, aby se nepřehřálo, nějak vyrovnat – eliminovat. To provádí prostřednictvím potu, který na kůži vyvolává chladící efekt, ale nejen na kůži, ale i na krevních cévních zakončeních procházejících těsně pod kůží. Tím dochází zároveň i k ochlazování krve a prostřednictvím jejího proudění k dalším orgánům i k jejich ochlazování. Dalo by se říci, že pot je chladící kapalinou lidského těla.

Co by se stalo, kdybychom se nepotili?

Bez ochlazování potem by tělesná teplota našeho těla stále stoupala, především když venku vládnou vysoké teploty. Tím by mohlo snadno dojít k tepelnému šoku – přehřátí a následnému kolapsu. Teplota těla přes 42 stupňů již může být smrtelná.

Co pot obsahuje, z čeho se skládá?

99% potu tvoří voda. Dalšími složkami jsou sůl (NaCl), draslík, soli kyseliny uhličité. Tyto tři složky potu způsobují slanou chuť potu. V malých dávkách pak pot ještě obsahuje laktát, aminokyseliny a močovinu.

Proč pot smrdí?

Čerstvý pot je bez zápachu. To, že pot začneme cítit, je způsobeno kožními bakteriemi. Ty rozkládají dlouhé řetězce mastných kyselin na kratší, například kyselinu máselnou či mravenčí, které následně způsobují typický zápach potu. Během puberty může však zapáchat i čerstvý pot, čehož příčinou jsou hormony.

Kolik má člověk potních žláz?

Člověk má přibližně 3 miliony potních žláz, jež jsou po celém těle rozvedeny nestejnoměrně. Jsou dvojího druhu, ekrinní a apokrinní. Zatímco ekrinní se starají především o ochlazení, apokrinní jsou zodpovědné za to, že se dva lidé shledávají přitažlivými, nebo taky ne. Prostě a zkrátka, že si voní nebo smrdí. Je to způsobeno tím, že vytvářejí mléčný sekret, který obsahuje feromony. Působí to stejně, jako když sameček motýla nebo hmyzu láká na „hezký" večer svou samičku.

Jak je možné vyrovnat ztráty tělesných tekutin, způsobené pocením?

Nejlépe pitím tekutin před, při a po výkonu. Dostatečný příjem tekutin se postará o úbytek tekutin způsobený pocením a současně při něm můžeme nahradit i látky, které se s potem vyloučily, viz Z čeho se pot skládá. Čím nejlépe doplňovat ztracené tekutiny a minerální látky si povíme za týden.

Jak moc se člověk potí?

Odhady se pohybují mezi 100 a více než 500 mililitry potu denně. Na množství vylučování potu se podílí řada faktorů. Jedním z nich je původ. Asiaté se potí méně než Evropané a obyvatelé Severní Ameriky. Lidé s nadváhou s většinou potí více než hubení, neboť musí přemísťovat větší masu masa a potřebují proto vydávat větší množství energie.

Na vylučování potu má samozřejmě vliv i fyzický výkon, takže člověk vážící cca 70 kg může vypotit za jednu hodinu běhu v průměru 1 litr potu.

Začne-li se někdo potit velmi rychle, znamená to, že není ve formě nebo fit?

Naopak, rychlý nástup pocení ukazuje na velmi dobrou fyzickou kondici. Dlouholetý vytrvalostní trénink působí pozitivně na fungování chladícího systému těla (termoregulaci). Potní žlázy začínají pracovat rychleji, takže teplota těla stoupá později a pomaleji než u netrénovaných jedinců. Navíc se sportovci potí efektivněji než ti, co nesportují – vylučují méně tekutin a méně solí. Tím může jejich tělo udržovat po delší dobu optimální výkon.

Potí se víc muži než ženy?

Ano, muži mají více potních žláz než ženy a kromě toho se o zvýšenou produkci potu stará i mužský hormon testosteron. Japonští vědci zjistili, že muži se začínají potit dříve než ženy. To také znamená, že u žen musí vystoupat tělesná teplota výše než u mužů, než se spustí chlazení prostřednictvím potu. Což při tréninku v letních měsících může u mnohých žen způsobovat a způsobuje častější přehřátí než u mužů. Proto by měly ženy v letních měsících – v teplých dnech, bez ohledu na to, zda se potí či ne, preventivně přistupovat k chlazení svého těla, například chlazením v oblasti zátylku.

Je pravda, že se dá pocením zhubnout?

To by bylo sice krásné, ale nedá. Kalorie se prostě vypotit nedají. Běh či sport obecně často vede ke snížení váhy, ale to nemá nic společného se samotným pocením, ale je to způsobeno zvýšenou tělesnou teplotou, při níž se pálí více kalorii. Zrovna tak mylný je předpoklad, že se můžete pocením uzdravit, potními žlázami se prostě žádné jedovaté látky nevylučují.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (38 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martin | 8. 10. 2016 7.55 hod. | 37.188.134.xxx
Znám lidi ,kteří se při hodině spinningu vůbec nespotí ,je to nebezpečné ?

fotoMiloš Škorpil: Martine, nebezpečné to rozhodně není, a pokud při tom alespoň trochu kroutí pedálama, tak dokonce i zdraví prospěšné, protože rozproudí krev.

Martin | 8. 10. 2016 7.54 hod. | 37.188.134.xxx
Znám lidi ,kteří se při hodině spinningu vůbec nespotí ,je to nebezpečné ?

......... | 16. 3. 2015 0.17 hod. | 147.230.155.xxx
Dělám ve škole experiment a zjišťuji jakou teplotu má pot. Máte o tom nějaké informace, popřípadě nějaké výzkumy...

martin | 4. 8. 2014 20.25 hod. | 37.48.37.xxx
Potím se zhruba od svých 12let.Ted je mi 39let a vlétě se potím dost. V noci cca.1litr. Přez den podle námahy(práce fyz.,chození ,cvičení,sedění) . V práci 1litr i víc. Normal asi300ml (odhad).
A ted,, v mých 16-17let jsem hrál aktivně fotbal. Na zápas jsem chodil s 76 kily(výška183cm)....po zápase a vypití cca1litr tekutin,jsem měl na váze 71-72kilo. To znamená ,že jsem za zápas 100min. vypotil cca. 4litry(kila) tekutin! Z mého hlediska trochu extrém!?(u mě ale normál) Jen pro zajímavost :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Rudo, boty za to nemůžou. Zůstaň při došlapu (prvním kontaktu na střed chodidla – bříška…»
  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Zdar sportovci. Chci se zeptat na úskalí "dropu"...měl jsem běžecké boty s vysokým…»
  • Zranění v oblasti sedacího nervu – uskřípnutý zadek : Dobrý den já jsem před 4 dny seděl asi 6-8 hodin na židli a pak jsem vztal no a najednou mě začal…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků