logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Krásné zdraví

Krásné zdraví

Když jde o zdraví, většinou toužíme po tom, mít ho dobré. Ale krásné? Slyšeli jste už někdy o Krásném zdraví? Většina z vás asi ne a proto jsem si pozval do Běžecké školy na kus řeči Danielu Lojkovou, která je nejen krásnou mladou ženou, ale také již řadu let Krásné zdraví provozuje a ordinuje svým klientům. Tak Danielo:

Co je Krásné zdraví?

Krásné zdraví je moje společnost, ve které učíme lidi, jak o sebe komplexně pečovat, jak trvale změnit životní styl, aby získali a udrželi si zdraví, psychickou i fyzickou kondici, vitalitu, zredukovali nadváhu, oddálili příznaky stárnutí, zlepšili si výkon apod. Zkrátka, aby lidé žili svůj život v radosti, v klidu a pohodě. Bez zbytečných stresů, nervozity, bolesti a nemoci, v souladu se svým cílem.

Jak je toho možné docílit? Jak změnit návyky, které má člověk mnoho let?

Pokud chce člověk se svým životem něco udělat, změnit životní styl, musí si v první řadě uvědomit, že osobnost člověka netvoří jen tělo, ale i mysl, duše a duch. A všem musí dát přiměřenou péči a prostor. Proto zastávám postup, kde se začíná změnou stravování, úpravou pohybu, relaxace a regenerace a hned od začátku se pracuje na změně způsobu myšlení.
My neříkáme musí to být tak a tak, ale učíme možnosti a metody, ukazujeme nejrůznější cesty. Vše je na základě svobodné vůle člověka, rozhodnutí a činy musí vzejít z něho samotného. My za něj nic nemůžeme udělat, vše je jeho práce, my mu jen pomáháme.

Na čem by podle tebe měli zapracovat běžci, kde mohou být z pohledu konceptu Krásného zdraví jejich slabiny?

Myslím, že je to oblast relaxace, regenerace a také kompenzace.

Co znamená relaxace a  regenerace z pohledu Krásného zdraví? Můžeš nám to více přiblížit?

Jedná se o zotavení po zátěži a to jak psychické tak fyzické, obnovu sil, uvolnění napětí, odplavení metabolitů apod.
Sportovci jí dělí na časnou, která je součástí každého dne a tréninkového procesu a pozdní, která se zařazuje v přechodném tréninkovém období a většinou se jedná o týdenní pobyt v lázních, wellness, relaxačním zařízení.

Časnou regeneraci dělíme na aktivní a pasivní

do aktivní patří např.:

  • rozcvičení před tréninkem
  • strečink
  • vodní procedury vč. koupelí
  • sauna
  • masáže apod.

do pasivní počítáme:

  • spánek
  • odpočinek na lůžku
  • řízenou relaxaci atd.

Strečink, strečink, strečink … to slyším všude, už mi z toho hučí v uších, ale kde na něj brát čas, jsem rád, když si ho najdu na trénink, je opravdu tak důležitý?

V první řadě si připomeneme, proč svaly protahovat. Lidské tělo má dvě hlavní skupiny svalů, tzv. posturálnífázické.

Posturální nebo-li antigravitační, které umožňují vzpřímené držení těla, jsou téměř neustále v napětí. Mají tendenci ke zkracování a je nutné je protahovat.

Svaly fázické mají převážně hybnou funkci. U člověka, který se pravidelně pestře nehýbe, a nezapojuje svalstvo komplexně, dochází k jejich oslabování, svaly fázické je tedy nutné posilovat.

Protažení by měl provádět každý člověk bez ohledu na to, zda sportuje či ne. Zkrácené svaly, stejně tak svaly oslabené, způsobují vadné držení těla, vychýlení páteře, pánve, plotének. Také vyosení kloubů, což se projeví tím, že nás bolí, což by nebylo z hlediska zdraví tak zásadní, ale hlavně jejich opotřebováním. To se týká všech kloubů – to znamená kyčlí, kolen, kotníků, ramen i ostatních.
Výše uvedený stav může vést k uskřípnutí nervů, poruše orgánů, špatnému průtoku krve, lymfy, energie, k nejrůznějším bolestem a nemocem vč. špatného trávení, bolestem hlavy, ale také k potížím s dýcháním, pohyblivosti, k celkovému zpomalení, nízkému výkonu, výdrži…
Uvolnění svalů umožní nejen uvolnění blokád, ale také zrychlení metabolismu, odplavení toxinů apod.

K plynulému protažení svalu dochází následně po cca 5 sekundové výdrži v izometrické kontrakci (tedy stavu, kdy po daný čas setrváme v dosažené pozici bez změny délky svalu), tím se sníží svalový tonus a nastává čas protažení, ve kterém setrváme ještě minimálně 10 – 30 sec.

V pozici nikdy nekmitejte, nepérujte, protahujte jen do mírného pnutí, ne do bolesti!

Svalové napětí

tonus se zvyšuje i vlivem okolního dění, tj. pocitem ohrožení, muzikou, hlukem, stresem apod. Vždy protahujte na místě k tomu určeném, kde je klid, dostatek prostoru a bezpečí.

Před samotným protažením svaly zahřejeme 10 -15 min. cyklicky vykonávanou činností nebo třením, saunou apod.

Před cvičením protahujte všechny svalové partie nebo pokud máte omezené časové možnosti alespoň ty, které máte v úmyslu posilovat – zatěžovat a to minimálně 10 min. (Posilováním, zatěžováním dochází k zvyšování tonusu – napětí a tedy ke zkracování svalu). Po cvičení nebo večer pak protahujte celé tělo komplexně a to 10 až 30 min.

A co pasivní regenerace?

Asi nejopomíjenější a přitom nejpřirozenější je spánek. Ve spánku organismus regeneruje a obnovuje síly. Unavené – neodpočaté tělo znamená nejen snižující se výkonnost, ale také nerovnováhu v oblasti mysli a ducha. Tedy disharmonii na fyzické i psychické úrovni. Člověk je nervózní, nesoustředěný – stupňuje se stres. S tím jsou spojené reakce organismu jako např. stažené svaly, špatný krevní oběh, mělké dýchání. Důsledek vyčerpání z nedostatku spánku se odráží např. i na vylučování hormonů zvyšujících pocit chutě na sladké a na jídlo obecně, jako zdroje energie. Naopak při dostatku spánku se uvolňuje hormon leptin, který pocit hladu omezuje.

Pokud tělo není dostatečně zregenerované dostatkem spánku dochází i k dalším hormonálním změnám, zatěžování některých orgánů např. jater a posléze snížené imunitě, zpomalení metabolismu atd.

Spánek je základem pro balanc na všech úrovních, s ním přichází i optimální hmotnost a výkon! Spánek by měl trvat okolo 8 hodin, je velmi důležité chodit spát včas a před půlnocí.

Co máš na mysli, když mluvíš o kompenzaci?

Kompenzací myslím odstraňování vlivu jednostranné zátěže např. u golfistů, tenistů, ale i lidí se sedavým zaměstnáním apod. I běžci, kteří zanedbávají strečink, masáže, mohou pociťovat bolesti zad a pohybového aparátu, což jsou důsledky jednostranné zátěže.

Nejčastější příčiny bolestí zad a pohybového aparátu u běžné populace vycházejí ze špatného držení těla, sedavého zaměstnání, nedostatku pohybu, popřípadě jednostranného pohybu. Svaly, určené pro pohyb nejsou-li zatěžovány, oslabují – ochabují a následně ty, které mají držet páteř vzpřímenou jsou přetěžovány a zkracují se. Tím se mění postavení celé kostry od tvaru páteře, náklonu pánve, hrudníku až po postavení kloubů, styl chůze. Proto se člověk s dysbalancemi necítí dobře, bolí ho každý pohyb, nemůže dýchat, rychle se unaví apod. Tělo má omezený průtok krve, vyživování i odplavování škodlivin, uskřípnuté nervy a oslabené orgány. Proto se tolik mluví o nutnosti a prospěšnosti zdravého cvičení a pohybu. O aparát těla je skutečně potřeba se starat a pečovat komplexně.

Cítí-li přílišné napětí svalů, řeší to většina lidí návštěvou maséra. Masáž uvolní svalový tonus a hned se cítíte lépe fyzicky i psychicky. V našem těle vše souvisí se vším. Vhodnější je přesto, aby vaše první cesta vedla k vyšetření fyzioterapeutem, který určí příčinu svalové dysbalance, držení těla, atd. a hlavně provede odblokování. Pak můžete přistoupit ke cvičení, ideální jsou spinální cviky, pomalé statické pro posílení nejhlubších svalů v okolí páteře (drží celé tělo), např. cviky typu „kočka“, s balonem apod. Výborné jsou cviky od Dr. Mojžíšové. Postupně přejděte i k ostatním partiím celého těla. Starat se o záda znamená starat se o celý pohybový aparát vč. protahování, masáže, relaxace, regenerace, výživy …

Danielo, moc ti děkuji za tvoje rady pro naše běžce.

A pokud ještě stále tápete v tom, co je to Krásné zdraví a jak slouží člověku, můžete se podívat na záznam pořadu uvedeném na ČT4, kdy Krásné zdraví bylo hostem Petra Vichnara

Daniela Lojková a Miloš Škorpil

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12Honzade | 8. 4. 2010 22.14 hod. | 80.243.103.xx
:), u nas kdyz se mluvi o kompenzaci, tak jedine jako „radost sobe“ :), proste odmenit se a udelat si radost.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

kde se diskutuje

  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Lidi pokud chcete běhat mějte trochu soudnosti, dát po měsíci "tréninku" závod na 10km,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků