logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak si vybrat tu pravou – koloběžku

Jak si vybrat tu pravou – koloběžku

Znám spoustu lidí, kteří by si koloběžku rádi vyzkoušeli, ale příliš mnoho dávají na názory svého okolí. Připadají si moc „staří" nebo příliš „dospělí" na to, aby se na koloběžku postavili. Určitě i vy znáte mnoho lidí kolem sebe, kteří ze stejného důvodu chodí běhat po tmě, jen proto, aby je nikdo neviděl.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Jaká koloběžka je nejlepší
  2. Malé koloběžkové srovnání
    1. Velikost kola
    2. Správný postoj na koloběžce
  3. Trénink na koloběžku – první týden

Jaká koloběžka je nejlepší

Jako si musíte najít tu správnou běžeckou botu pro sebe, tak je potřeba si najít pro sebe i tu správnou koloběžku. Jako u bot pak je třeba vyřešit základní otázku – v jakém terénu se budete vozit.

Pokud se rozhodnete koloběžku pořídit, není ostuda se i s takovou „maličkostí" s někým poradit, případně vyzkoušet více typů koloběžek.

Nejčastěji si koloběžku vybíráme podle velikosti a typu kol v závislosti na terénu a prostředí, kde se chceme s koloběžkou nejčastěji pohybovat.

Malé koloběžkové srovnání

Velikost kola

Přední kolo s větším průměrem lépe překonává nerovnosti terénu, jízda je rychlejší, má lepší směrovou stabilitu a má menší valivý odpor.

Přední kolo s menším průměrem (při stejném obutí) má vyšší valivý odpor, ale koloběžka je obratnější, jízda hravější a zábavnější.

Nevybírejte podle toho, že vám koloběžka s velkým kolem připadá dospělejší, ale podle toho, jak se při jízdě na koloběžce cítíte, „jak padne do ruky“, jak si vzájemně vyhovíte.

Správný postoj na koloběžce

Rollo liga Šumava 2013

Jak už jsem napsal v první lekci, neexistuje žádný jednoznačný předpis, jak na koloběžce správně stát. Řekli jsme si, že máme stát na koloběžce tak, aby nám to bylo příjemné. Najít tu nejvhodnější pozici na koloběžce je podobný úkol, jako najít ty správné a ideální běžecké boty.

Čím je postoj na koloběžce vzpřímenější (vysoká poloha řídítek) tím více je zatěžována stojná noha. Pro odrazovou nohu pak zbývá prostor jen pro kyvadlový pohyb pro odraz. Zatěžujme tím vlastně jen hýžďové svaly a objevují se i bolesti kolem bederní páteře, která je přetěžována.

Čím nižší polohu řídítek zvolíme, tím více se předkláníme. Váhu těla přesouváme částečně na ruce. Odlehčujeme stojné noze a odrazová noha má více prostoru pro pohyb a tedy i silnější odraz díky zapojení více svalových skupin.

Polohu řídítek je vhodné měnit podle toho, jestli se vydáváte na rychlostní (tempový) tréning, nebo vytrvalostní tréning.

Pro první tréning podle tréninkového plánu hledejte rovinatou trať, abyste udrželi rovnoměrné tempo a zatížení těla. Ve zvlněném terénu se totiž rychle mění intenzita zatížení a jízda se pak více podobá intervalovému tréningu.

Trénink na koloběžku – první týden

Vlastně už druhý, předpokládám, že v prvním týdnu jste společně se svou koloběžkou hledali vzájemný souzvuk, že jste se vzájemně poznávali, osahávali.

V tomto druhém týdnu už začneme trošku více jezdit. Předesílám, že účelem tohoto tréninku je především, abyste se naučili na koloběžce jezdit a pak ho začali postupně zařazovat do svého běžeckého tréninku.

Pro začátek bych vám doporučil vyjet si na koloběžce obden na 30 – 45 minut. Pokud jde o čas, kdy vyjet, je to na vás, avšak mějte na paměti, že je to pro vaše tělo nový pohyb, takže si jízdu na koloběžce začleňte do svého tréninku v den, kdy máte v plánu jen volný běh, ačkoliv je jízda na koloběžce lehčí než běh, tak to, že tělo není na pohyb s jízdou spojený zvyklé, budete cítit.

Rozhodně bych si jízdu na koloběžce neplánoval před intenzivním tréninkem!

Jízdu na koloběžce je vhodné zařadit jak ráno – příjemně se naladíte do nového dne, tak odpoledne či večer – zvláště v teplých dnech. Při jízdě na koloběžce se přeci jenom nebudete tak potit jako při běhu a pak na rám koloběžky si můžete přimontovat držák na láhev, takže i potřebné tekutiny budete mít sebou.

Při tréninku v tomto týdnu si učte ideální střídání nohou. Nepočítejte si, ale nechte se vést svou intuicí, snažte se spolu s koloběžkou sladit tak, abyste byli ideální pár. Nebojujte s ní, buďte uvolnění, zhluboka dýchejte, usmívejte se a svezte se.

Tak na koloběžku a jedééééééééééééém!

Václav Jun foto
  • přečteno: 15649/15160×, 3 komentáře
Jak si vybrat tu pravou – koloběžku

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (14 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Anička | 20. 7. 2016 11.58 hod. | 176.114.240.xx
Jaký by měl být správně sklon brzdových páček? Nemůžeme se v té otázce s kamarádem shodnout. Koloběžka na ježdění po Praze event. lehký terén (Mibo Royal má světlost nášlapu 4,5 cm, žádné divoké terénní sjezdy na tom rozhodně jezdit nepůjdou), délka tras 30 – 60 km. Podle té fotky co je u článku to vypadá, že při natažených prstech položených na brzdové páčce by měly být v jedné přímce s rukou, je to tak?

Vašek Jun | 18. 7. 2013 11.26 hod. | 80.95.127.xxx
I když se na 12" koloběžkách jezdí i ligové závody, pro civilní užití jsou skutečně vhodné spíš pro dopravu na krátké vzdálenosti, nebo jako šoupátko do města". (kultovní vyznavači 12" mě ukamenujou :-) ) . Pro sportovní účely a jako doplňkový tréning pro běžce je určitě vhodné vybírat koloběžky s předním kolem 20" a více.

jirka | 12. 7. 2013 15.51 hod. | 194.228.13.xxx
Na koloběžce jezdím 8 let a od samého pořízení jsem si připadal jako exot. To mi táhlo na 45. I dnes, když vyrazím, kouká se okolí divně. Co se týká výběru, já vybíral takovou, aby se vešla do malého auta, a tak jsem zvolil 12palcová kola vepředu i vzadu. Výhoda: skladná, lze s ní všude. Nevýdoda: trochu líná, ale 130 km za den jsem na ní ujel s průměrem 10 km/hod i s pauzami. Nevýhoda velká:Při delším brzděni z kopce se malé ráfky nestačí chladit. Když pak praskne přední duše i plášť, malé kolo je neovladatelné a okamžitě jdete přes řidítka. Je to na sanitku.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice97
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků