logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak si vybrat tu pravou – koloběžku

Jak si vybrat tu pravou – koloběžku

Znám spoustu lidí, kteří by si koloběžku rádi vyzkoušeli, ale příliš mnoho dávají na názory svého okolí. Připadají si moc „staří" nebo příliš „dospělí" na to, aby se na koloběžku postavili. Určitě i vy znáte mnoho lidí kolem sebe, kteří ze stejného důvodu chodí běhat po tmě, jen proto, aby je nikdo neviděl.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Jaká koloběžka je nejlepší
  2. Malé koloběžkové srovnání
    1. Velikost kola
    2. Správný postoj na koloběžce
  3. Trénink na koloběžku – první týden

Jaká koloběžka je nejlepší

Jako si musíte najít tu správnou běžeckou botu pro sebe, tak je potřeba si najít pro sebe i tu správnou koloběžku. Jako u bot pak je třeba vyřešit základní otázku – v jakém terénu se budete vozit.

Pokud se rozhodnete koloběžku pořídit, není ostuda se i s takovou „maličkostí" s někým poradit, případně vyzkoušet více typů koloběžek.

Nejčastěji si koloběžku vybíráme podle velikosti a typu kol v závislosti na terénu a prostředí, kde se chceme s koloběžkou nejčastěji pohybovat.

Malé koloběžkové srovnání

Velikost kola

Přední kolo s větším průměrem lépe překonává nerovnosti terénu, jízda je rychlejší, má lepší směrovou stabilitu a má menší valivý odpor.

Přední kolo s menším průměrem (při stejném obutí) má vyšší valivý odpor, ale koloběžka je obratnější, jízda hravější a zábavnější.

Nevybírejte podle toho, že vám koloběžka s velkým kolem připadá dospělejší, ale podle toho, jak se při jízdě na koloběžce cítíte, „jak padne do ruky“, jak si vzájemně vyhovíte.

Správný postoj na koloběžce

Rollo liga Šumava 2013

Jak už jsem napsal v první lekci, neexistuje žádný jednoznačný předpis, jak na koloběžce správně stát. Řekli jsme si, že máme stát na koloběžce tak, aby nám to bylo příjemné. Najít tu nejvhodnější pozici na koloběžce je podobný úkol, jako najít ty správné a ideální běžecké boty.

Čím je postoj na koloběžce vzpřímenější (vysoká poloha řídítek) tím více je zatěžována stojná noha. Pro odrazovou nohu pak zbývá prostor jen pro kyvadlový pohyb pro odraz. Zatěžujme tím vlastně jen hýžďové svaly a objevují se i bolesti kolem bederní páteře, která je přetěžována.

Čím nižší polohu řídítek zvolíme, tím více se předkláníme. Váhu těla přesouváme částečně na ruce. Odlehčujeme stojné noze a odrazová noha má více prostoru pro pohyb a tedy i silnější odraz díky zapojení více svalových skupin.

Polohu řídítek je vhodné měnit podle toho, jestli se vydáváte na rychlostní (tempový) tréning, nebo vytrvalostní tréning.

Pro první tréning podle tréninkového plánu hledejte rovinatou trať, abyste udrželi rovnoměrné tempo a zatížení těla. Ve zvlněném terénu se totiž rychle mění intenzita zatížení a jízda se pak více podobá intervalovému tréningu.

Trénink na koloběžku – první týden

Vlastně už druhý, předpokládám, že v prvním týdnu jste společně se svou koloběžkou hledali vzájemný souzvuk, že jste se vzájemně poznávali, osahávali.

V tomto druhém týdnu už začneme trošku více jezdit. Předesílám, že účelem tohoto tréninku je především, abyste se naučili na koloběžce jezdit a pak ho začali postupně zařazovat do svého běžeckého tréninku.

Pro začátek bych vám doporučil vyjet si na koloběžce obden na 30 – 45 minut. Pokud jde o čas, kdy vyjet, je to na vás, avšak mějte na paměti, že je to pro vaše tělo nový pohyb, takže si jízdu na koloběžce začleňte do svého tréninku v den, kdy máte v plánu jen volný běh, ačkoliv je jízda na koloběžce lehčí než běh, tak to, že tělo není na pohyb s jízdou spojený zvyklé, budete cítit.

Rozhodně bych si jízdu na koloběžce neplánoval před intenzivním tréninkem!

Jízdu na koloběžce je vhodné zařadit jak ráno – příjemně se naladíte do nového dne, tak odpoledne či večer – zvláště v teplých dnech. Při jízdě na koloběžce se přeci jenom nebudete tak potit jako při běhu a pak na rám koloběžky si můžete přimontovat držák na láhev, takže i potřebné tekutiny budete mít sebou.

Při tréninku v tomto týdnu si učte ideální střídání nohou. Nepočítejte si, ale nechte se vést svou intuicí, snažte se spolu s koloběžkou sladit tak, abyste byli ideální pár. Nebojujte s ní, buďte uvolnění, zhluboka dýchejte, usmívejte se a svezte se.

Tak na koloběžku a jedééééééééééééém!

Václav Jun foto
  • přečteno: 18758/18103×, 3 komentáře
Jak si vybrat tu pravou – koloběžku

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Anička | 20. 7. 2016 11.58 hod. | 176.114.240.xx
Jaký by měl být správně sklon brzdových páček? Nemůžeme se v té otázce s kamarádem shodnout. Koloběžka na ježdění po Praze event. lehký terén (Mibo Royal má světlost nášlapu 4,5 cm, žádné divoké terénní sjezdy na tom rozhodně jezdit nepůjdou), délka tras 30 – 60 km. Podle té fotky co je u článku to vypadá, že při natažených prstech položených na brzdové páčce by měly být v jedné přímce s rukou, je to tak?

Vašek Jun | 18. 7. 2013 11.26 hod. | 80.95.127.xxx
I když se na 12" koloběžkách jezdí i ligové závody, pro civilní užití jsou skutečně vhodné spíš pro dopravu na krátké vzdálenosti, nebo jako šoupátko do města". (kultovní vyznavači 12" mě ukamenujou :-) ) . Pro sportovní účely a jako doplňkový tréning pro běžce je určitě vhodné vybírat koloběžky s předním kolem 20" a více.

jirka | 12. 7. 2013 15.51 hod. | 194.228.13.xxx
Na koloběžce jezdím 8 let a od samého pořízení jsem si připadal jako exot. To mi táhlo na 45. I dnes, když vyrazím, kouká se okolí divně. Co se týká výběru, já vybíral takovou, aby se vešla do malého auta, a tak jsem zvolil 12palcová kola vepředu i vzadu. Výhoda: skladná, lze s ní všude. Nevýdoda: trochu líná, ale 130 km za den jsem na ní ujel s průměrem 10 km/hod i s pauzami. Nevýhoda velká:Při delším brzděni z kopce se malé ráfky nestačí chladit. Když pak praskne přední duše i plášť, malé kolo je neovladatelné a okamžitě jdete přes řidítka. Je to na sanitku.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Je lepší běhat po silnici nebo po měkkých lesních cestách : A co běh po pláži? Nemyslím sypký písek, ale tu vodou zpevněnou část hned u vody.. »
  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Rudo, boty za to nemůžou. Zůstaň při došlapu (prvním kontaktu na střed chodidla – bříška…»
  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Zdar sportovci. Chci se zeptat na úskalí "dropu"...měl jsem běžecké boty s vysokým…»
  • Zranění v oblasti sedacího nervu – uskřípnutý zadek : Dobrý den já jsem před 4 dny seděl asi 6-8 hodin na židli a pak jsem vztal no a najednou mě začal…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků