logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zítra začnu běhat!

Zítra začnu běhat!

Taky už k vám dorazil běžecký boom? Už vám také začíná v hlavě vrtat: „Co ty lidi na tom běhání mají, že jich běhá čím dál tím víc, že jich běhá tolik, že už v mém oblíbeném parku skoro nemine minuta, aby někdo kolem mě neproběhl?" Už si začínáte připadat mírně nepatřičně? Tak to je nejlepší čas na to, začít taky běhat.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Tréninkový plán na první běžecký týden

Velká většina lidí, kteří se rozhodnou běhat, změnit svůj životní styl, začít pracovat na své fyzické kondici, na svém zdraví, dělá jednu velkou začátečnickou chybu – přecení své síly, své schopnosti.

Je zcela lhostejné, zda si jako nástroj svého fyzického „týrání" zvolí běh, kolo, plavání, zvedání železa nebo kolektivní sport. V paměti má zafixován svůj poslední výkon, třeba jak ve škole běžel svých prvních a posledních 1500 metrů v životě. Pamatuje si tu šílenou rychlost, jíž vyrazil do prvního okruhu. To, jak v těch ostatních pomalu umíral, si už raději nevybavuje, nebo lépe vytěsnil ze své paměti.

Takže člověk, který se rozhodne, že taky začne běhat, se prostě druhý den sebere, oblékne, obuje a vyrazí na svůj první běh. Vyrazí, ne vyběhne, ale skutečně vyrazí, jako tehdy, když běžel těch svých posledních 1500 metrů v životě. Dopadne to jako tehdy. Tedy spíše hůře, protože jeho organismus už ztratil za tu řadu let hodně ze své adaptability na výkon. Dopadne to tak, že uběhne několik stovek metrů, pak se zastaví, pomaloučku se vrátí domů. Natáhne se a zůstane pár dní ležet, protože v těle cítí každý sval, pálí ho průdušky a plíce, no prostě – znáte to!-:).

Po týdnu, kdy svalová horečka zmizí, laktáty jsou vstřebány a odplaveny, učiní pokus číslo dvě. Dopadne to stejně. Po dalším týdnu dá pokus číslo tři a ejhle, zase je to stejné. Není divu, že si řekne, že to přeci věděl, že ten běh není pro lidi, že už je na to příliš starý… Stačilo ale docela málo a běh se mohl stát jeho nepostradatelným přítelem. Stačilo k tomu všemu přistoupit rozumně a uvědomit si, že:

  • jeho tělo snese jen malou zátěž, takže je mu třeba naordinovat jen to, na co má
  • zátěž je třeba zvyšovat postupně, co týden, to například dvě minuty běhu a dvě minuty chůze
  • nesmí zapomenout na aktivní regeneraci – únava se z těla odplaví rychleji, když v těle proudí krev a kyslík
  • je třeba dostatečně pít

Začněte proto jen s krátkou vzdáleností a ve velmi volném tempu. Lepší, než stanovovat si vzdálenosti, které urazíte v čase, který jste si na trénink vytýčili, je prostě jen si stanovit čas a to třeba takto:

Tréninkový plán na první běžecký týden

5 minut volné chůze – 2 minuty rychlé chůze – 1 minuta volného běhu – 2 minuty rychlé chůze – 1 minuta volného běhu – 2 minuty rychlé chůze – 1 minuta volného běhu – 2 minuty rychlé chůze – 1 minuta volného běhu – 2 minuty rychlé chůze – 1 minuta volného běhu – 2 minuty rychlé chůze – 1 minuta volného běhu – 5 minut volné chůze

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (31 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Šárka | 24. 8. 2016 14.43 hod. | 77.48.54.xx
Ahoj všem. Musím jen souhlasit!!! Je mi 52 let. Před třemi měsíci jsem začala běhat. Poprvé mi při výběhu pomohla kamarádka, zkušená běžkyně. Poslouchám své tělo, běhám podle svých možností, hlídám si tepovku a světe div se, ono to jde. Kdyby mi někdo ještě před půl rokem řekl, že budu běhat a ještě k tomu, že z toho budu mít radost, tak mu řeknu, že se zbláznil. Po třech měsících uběhnu 6 km svým tempem a mám z toho ohromnou radost. Cítím se skvěle a o to jde. Všem, kteří ještě váhají, vřele doporučuji začít a nebát se toho. Tělo vám za to brzy poděkuje!!

Dan Trnka | 11. 8. 2016 18.13 hod. | 109.81.209.xx
Ahoj taky bych chtěl začít běhat ale nemůžu se k tomu dokopat jdu 2krát a pak zase dlouho nic.Pracuji v lese je to dost těžká dřina a když už jsem doma tak se mi nechce protože toho mám za ten den dost přitom v práci jsem pořád v pohybu a kondici mam úplně nulovou akorát mam sílu a jinak nic.Běháte i když tvrdě a manuelně pracujete?Jde to vubec dohromady dřít jak vůl :-) a pak si jít zaběhat?

Honza | 12. 11. 2013 20.25 hod. | 83.208.76.xxx
Všechno to mohu potvrdit. Je mi 41, kdysi dávno jsem hrával fotbal a chodil si sám či s kamarádem zaběhat. Posledních 5 let jsem hrál squash a badminton, neběhal. Opět jsem začal, ale běhám pomalu, trasy kolem 4 km mi trvají od 30 do 40 minut, podle toho, zda se peru s kopci (bydlím v Jizerkách). Po běhání mě nic nebolí, nejsem přes den unavený (z poloviny běhám brzy ráno) a mám z běhu fajn pocit (teda až na ty kopce :-) ale tam mě těší, že to dám a pokračuji dál).
Začněte pomalu a budete mít z běhu i ze sebe radost. A o to jde, ne?
Honza

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků