logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak střídat nohy – na koloběžce

Jak střídat nohy – na koloběžce

Nejčastější otázkou, kterou koloběžkář slyší, je: „... a střídáš při jízdě na koloběžce nohy?“ Když se mě pak někdo zeptá, jestli jsme střídali nohy i při non-stop přejezdu České republiky, odpovídám: „Zkuste odskákat 10 km na jedné noze!“

Bez střídání nohou to samozřejmě nejde. Zkuste si to. Stojná noha se rychle zakyselí a za chvíli neuděláte ani dřep. Střídejte tedy nohy pravidelně.

Jak a kdy střídat nohy

Při jízdě po rovině střídejte po 10 – 12 odrazech a nebojte se počítat. Jedině tak se donutíte střídat pravidelně a nešidit od začátku tu „méně šikovnou nohu“.

Při jízdě do kopce střídejte podle stoupání po 3 – 5 odrazech. Jízda do kopce je fyzicky náročnější a častějším střídáním zabráníte zakyselení svalů.

Základní techniky střídání nohou na koloběžce

vytočené špičky

Vytočení špičky

Přeneste na stojné noze váhu na patu a vytočte špičku nohy mimo stupátko. Na uvolněné místo položte špičku druhé nohy (do té doby odrazové), na tu přenesete váhu, první nohu odlehčíte a můžete se napřáhnout k odrazu. Druhou, teď už stojnou, nohu otočte na špičce tak, abyste na stupátko postavili celé chodidlo. Toto je technika, která se nejčastěji používá.

vytočené paty

Vytočení paty

Probíhá stejně, jen v opačném pořadí. Přeneste váhu na špičku stojné nohy a vytočte patu mimo stupátko. Na uvolněné místo postavíte patu doposud odrazové nohy a přenesením váhy uvolníte doposud stojnou nohu.

střídání přeskokem

Střídání přeskokem

Na stojné noze lehce nadskočíte a švihnete jí mimo stupátko. Noha jde ihned do odrazu, zatímco dosud odrazová noha se z odrazu vyšvihne na stupátko a stává se stojnou nohou. Tato technika se používá hlavně při jízdě do kopce, kdy je důležité neztrácet rychlost. Je náročná na koordinaci těla, ale vše se dá naučit.

Boty na koloběžku

Lucka na koloběžce

Na koloběžku nepotřebujete žádné speciální boty. Stačí ty, které používáte pro běh na silnici. Boty tím nijak neutrpí. Naopak, Na stejnou vzdálenost uděláte daleko méně kroků na koloběžce, než když poběžíte, takže zvýšená spotřeba podrážek nehrozí. Jaké boty jsou ale nejvhodnější?

Při běhu se dlouho tradovalo, že je dobré běhat v botách s vyšší patou kvůli tlumení nárazů při dopadu, to u koloběžky rozhodně neplatí. U koloběžky naopak platí: Čím měkčí boty, tím více odrazové energie se v botách ztratí. Pro rychlou jízdu (sprinty) je tedy vhodnější použít boty s co nejtvrdší podrážkou.

Trénink na koloběžku – druhý týden

V tomto týdnu se zaměříme na techniku střídání nohou, tím i na trénink koordinace a zároveň posilování. Jak z toho vidíte, taková projížďka na koloběžce se může změnit na trénink „Tři v jednom“. Uvolníte se, zaposilujete a naučíte se stát na jedné i druhé noze.

Protože nám v tomto týdnu půjde skutečně hlavně o to, naučit se správnou techniku, tak trénink nebude nijak dlouhý, protože ve chvíli, kdy je člověk unavený, jde veškerá technika do čudu.

Abyste si techniku co nejdříve osvojili a zafixovali, tak bych vám doporučoval, abyste koloběžku projeli každý den, a to tak na 20 – 25 minut. Před jízdou bych vám doporučil se 10 – 15 minut proběhnout ve velmi lehkém tempu – prostě jako když se rozbíháte při běžeckém tréninku. Po běžeckém rozehřátí se ještě protáhněte, abyste byli správně uvolnění, a pak už hurá na koloběžku.

A trhněte si nohou – to je totiž koloběžkářský pozdrav!:-).

Václav Jun foto
  • přečteno: 14844/14241×
Jak střídat nohy – na koloběžce Jak střídat nohy – na koloběžce Jak střídat nohy – na koloběžce Jak střídat nohy – na koloběžce

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (23 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas82
Asics109
Brooks16
Inov-847
Icebug5
Hoka One19
Mizuno49
Newton3
NB21
Nike48
Salming315
Salomon36
Scott2
Vibram Fivefingers6
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce43
Běhám bos, bot netřeba12
ON6

kde se diskutuje

  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, pane Škorpile, moc děkuji za tréninkový plán, pokusím se ho bezezbytku dodržet:-). Pak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků