logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak střídat nohy – na koloběžce

Jak střídat nohy – na koloběžce

Nejčastější otázkou, kterou koloběžkář slyší, je: „... a střídáš při jízdě na koloběžce nohy?“ Když se mě pak někdo zeptá, jestli jsme střídali nohy i při non-stop přejezdu České republiky, odpovídám: „Zkuste odskákat 10 km na jedné noze!“

Bez střídání nohou to samozřejmě nejde. Zkuste si to. Stojná noha se rychle zakyselí a za chvíli neuděláte ani dřep. Střídejte tedy nohy pravidelně.

Jak a kdy střídat nohy

Při jízdě po rovině střídejte po 10 – 12 odrazech a nebojte se počítat. Jedině tak se donutíte střídat pravidelně a nešidit od začátku tu „méně šikovnou nohu“.

Při jízdě do kopce střídejte podle stoupání po 3 – 5 odrazech. Jízda do kopce je fyzicky náročnější a častějším střídáním zabráníte zakyselení svalů.

Základní techniky střídání nohou na koloběžce

vytočené špičky

Vytočení špičky

Přeneste na stojné noze váhu na patu a vytočte špičku nohy mimo stupátko. Na uvolněné místo položte špičku druhé nohy (do té doby odrazové), na tu přenesete váhu, první nohu odlehčíte a můžete se napřáhnout k odrazu. Druhou, teď už stojnou, nohu otočte na špičce tak, abyste na stupátko postavili celé chodidlo. Toto je technika, která se nejčastěji používá.

vytočené paty

Vytočení paty

Probíhá stejně, jen v opačném pořadí. Přeneste váhu na špičku stojné nohy a vytočte patu mimo stupátko. Na uvolněné místo postavíte patu doposud odrazové nohy a přenesením váhy uvolníte doposud stojnou nohu.

střídání přeskokem

Střídání přeskokem

Na stojné noze lehce nadskočíte a švihnete jí mimo stupátko. Noha jde ihned do odrazu, zatímco dosud odrazová noha se z odrazu vyšvihne na stupátko a stává se stojnou nohou. Tato technika se používá hlavně při jízdě do kopce, kdy je důležité neztrácet rychlost. Je náročná na koordinaci těla, ale vše se dá naučit.

Boty na koloběžku

Lucka na koloběžce

Na koloběžku nepotřebujete žádné speciální boty. Stačí ty, které používáte pro běh na silnici. Boty tím nijak neutrpí. Naopak, Na stejnou vzdálenost uděláte daleko méně kroků na koloběžce, než když poběžíte, takže zvýšená spotřeba podrážek nehrozí. Jaké boty jsou ale nejvhodnější?

Při běhu se dlouho tradovalo, že je dobré běhat v botách s vyšší patou kvůli tlumení nárazů při dopadu, to u koloběžky rozhodně neplatí. U koloběžky naopak platí: Čím měkčí boty, tím více odrazové energie se v botách ztratí. Pro rychlou jízdu (sprinty) je tedy vhodnější použít boty s co nejtvrdší podrážkou.

Trénink na koloběžku – druhý týden

V tomto týdnu se zaměříme na techniku střídání nohou, tím i na trénink koordinace a zároveň posilování. Jak z toho vidíte, taková projížďka na koloběžce se může změnit na trénink „Tři v jednom“. Uvolníte se, zaposilujete a naučíte se stát na jedné i druhé noze.

Protože nám v tomto týdnu půjde skutečně hlavně o to, naučit se správnou techniku, tak trénink nebude nijak dlouhý, protože ve chvíli, kdy je člověk unavený, jde veškerá technika do čudu.

Abyste si techniku co nejdříve osvojili a zafixovali, tak bych vám doporučoval, abyste koloběžku projeli každý den, a to tak na 20 – 25 minut. Před jízdou bych vám doporučil se 10 – 15 minut proběhnout ve velmi lehkém tempu – prostě jako když se rozbíháte při běžeckém tréninku. Po běžeckém rozehřátí se ještě protáhněte, abyste byli správně uvolnění, a pak už hurá na koloběžku.

A trhněte si nohou – to je totiž koloběžkářský pozdrav!:-).

Václav Jun foto
  • přečteno: 14079/13484×
Jak střídat nohy – na koloběžce Jak střídat nohy – na koloběžce Jak střídat nohy – na koloběžce Jak střídat nohy – na koloběžce

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (23 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků