logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak střídat nohy – na koloběžce

Jak střídat nohy – na koloběžce

Nejčastější otázkou, kterou koloběžkář slyší, je: „... a střídáš při jízdě na koloběžce nohy?“ Když se mě pak někdo zeptá, jestli jsme střídali nohy i při non-stop přejezdu České republiky, odpovídám: „Zkuste odskákat 10 km na jedné noze!“

Bez střídání nohou to samozřejmě nejde. Zkuste si to. Stojná noha se rychle zakyselí a za chvíli neuděláte ani dřep. Střídejte tedy nohy pravidelně.

Jak a kdy střídat nohy

Při jízdě po rovině střídejte po 10 – 12 odrazech a nebojte se počítat. Jedině tak se donutíte střídat pravidelně a nešidit od začátku tu „méně šikovnou nohu“.

Při jízdě do kopce střídejte podle stoupání po 3 – 5 odrazech. Jízda do kopce je fyzicky náročnější a častějším střídáním zabráníte zakyselení svalů.

Základní techniky střídání nohou na koloběžce

vytočené špičky

Vytočení špičky

Přeneste na stojné noze váhu na patu a vytočte špičku nohy mimo stupátko. Na uvolněné místo položte špičku druhé nohy (do té doby odrazové), na tu přenesete váhu, první nohu odlehčíte a můžete se napřáhnout k odrazu. Druhou, teď už stojnou, nohu otočte na špičce tak, abyste na stupátko postavili celé chodidlo. Toto je technika, která se nejčastěji používá.

vytočené paty

Vytočení paty

Probíhá stejně, jen v opačném pořadí. Přeneste váhu na špičku stojné nohy a vytočte patu mimo stupátko. Na uvolněné místo postavíte patu doposud odrazové nohy a přenesením váhy uvolníte doposud stojnou nohu.

střídání přeskokem

Střídání přeskokem

Na stojné noze lehce nadskočíte a švihnete jí mimo stupátko. Noha jde ihned do odrazu, zatímco dosud odrazová noha se z odrazu vyšvihne na stupátko a stává se stojnou nohou. Tato technika se používá hlavně při jízdě do kopce, kdy je důležité neztrácet rychlost. Je náročná na koordinaci těla, ale vše se dá naučit.

Boty na koloběžku

Lucka na koloběžce

Na koloběžku nepotřebujete žádné speciální boty. Stačí ty, které používáte pro běh na silnici. Boty tím nijak neutrpí. Naopak, Na stejnou vzdálenost uděláte daleko méně kroků na koloběžce, než když poběžíte, takže zvýšená spotřeba podrážek nehrozí. Jaké boty jsou ale nejvhodnější?

Při běhu se dlouho tradovalo, že je dobré běhat v botách s vyšší patou kvůli tlumení nárazů při dopadu, to u koloběžky rozhodně neplatí. U koloběžky naopak platí: Čím měkčí boty, tím více odrazové energie se v botách ztratí. Pro rychlou jízdu (sprinty) je tedy vhodnější použít boty s co nejtvrdší podrážkou.

Trénink na koloběžku – druhý týden

V tomto týdnu se zaměříme na techniku střídání nohou, tím i na trénink koordinace a zároveň posilování. Jak z toho vidíte, taková projížďka na koloběžce se může změnit na trénink „Tři v jednom“. Uvolníte se, zaposilujete a naučíte se stát na jedné i druhé noze.

Protože nám v tomto týdnu půjde skutečně hlavně o to, naučit se správnou techniku, tak trénink nebude nijak dlouhý, protože ve chvíli, kdy je člověk unavený, jde veškerá technika do čudu.

Abyste si techniku co nejdříve osvojili a zafixovali, tak bych vám doporučoval, abyste koloběžku projeli každý den, a to tak na 20 – 25 minut. Před jízdou bych vám doporučil se 10 – 15 minut proběhnout ve velmi lehkém tempu – prostě jako když se rozbíháte při běžeckém tréninku. Po běžeckém rozehřátí se ještě protáhněte, abyste byli správně uvolnění, a pak už hurá na koloběžku.

A trhněte si nohou – to je totiž koloběžkářský pozdrav!:-).

Václav Jun foto
  • přečteno: 16931/16256×
Jak střídat nohy – na koloběžce Jak střídat nohy – na koloběžce Jak střídat nohy – na koloběžce Jak střídat nohy – na koloběžce

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (24 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Rudo, boty za to nemůžou. Zůstaň při došlapu (prvním kontaktu na střed chodidla – bříška…»
  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Zdar sportovci. Chci se zeptat na úskalí "dropu"...měl jsem běžecké boty s vysokým…»
  • Zranění v oblasti sedacího nervu – uskřípnutý zadek : Dobrý den já jsem před 4 dny seděl asi 6-8 hodin na židli a pak jsem vztal no a najednou mě začal…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků