logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Připravte se na horko předem

Připravte se na horko předem

Horké dny se opět vracejí a nejspíše nás ještě do konce letošního léta párkrát potrápí. Člověk uvyklý místnostem a dopravním prostředkům s klimatizací, když vyjde ven, kde si to s ním rozdá slunce v plné parádě, začne hledat prostředky, jak trénovat a přežít. V článku Horko běžce nespálí jsme vám přinesli jeden tip, jak se vypořádat s horkem. Dnes přinášíme další tři, respektive dalších pět studených tipů, jak si poradit s teplem.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Místo zahřátí se zchlaďte
  2. Udělejte si ledový zábal
  3. Pomocníci z přírody
    1. Odvar z babského ucha neboli šalvěje přeslenité
    2. Před během se zasolte šťávou z celeru řapíkatého
    3. Kokosová voda

Místo zahřátí se zchlaďte

Při běhání v horkých dnech je vhodné se co nejdéle před vyběhnutím zdržovat v chladných místnostech. Jedna ze studií, zkoumající vliv momentální tělesné teploty na výkonnost, uvádí, že pokles tělesné teploty před tréninkem může zvýšit vaší momentální výkonost až o 3,7 procenta.

Udělejte si ledový zábal

Trik je vlastně stejný jako u předchozí rady, ale v tomto případě se budeme bavit o situaci, kdy běháte delší dobu venku na přímém slunci a slunce z vás doslova a do písmene vysaje veškerý život, takže máte pocit, že už neuděláte ani krok. Tohle se mi přihodilo při mém prvním oběhu České republiky. Běžel jsem již třetí den, nebe bylo bez mráčku, teplota ve stínu byla podobná té v předchozích dnech. Blížil jsem se k Plzni, kde jsem měl mít krátkou autogramiádu. Zvědové mi hlásili, že v plzeňských ulicích se teplota na slunci pohybuje kolem 50 stupňů. V předchozích dnech už jsem měl 2x úpal, i když jsem se chránil, jak jen to šlo. Pár kilometrů před Plzní, bylo to v Nýřanech, jsem chytil 3. Tělo jsem měl jak v jednom ohni. Před sebou ještě 13 dní běhu. Docela prekérní situace. Naštěstí se najednou v mém zorném úhlu objevil rybník. Okamžitě jsem zastavil, poprosil jsem doprovod, aby mi z auta vyndal osušky, ty jsem namočil do vody a pak se do nich celý zabalil. Naštěstí tam byly i stromy, takže jsem si dal v tomto zábalu 20 a pak vyběhl osvěžený na další díl cesty. Od té chvíle jsem to praktikoval i každý den večer, než jsem zalehl ke spánku, a pokaždé jsem usnul, jak když mě do vody hodí. Od té doby nedám na tyhle zábaly, když je takové vedro jako nyní, dopustit.

Pomocníci z přírody

Odvar z babského ucha neboli šalvěje přeslenité

Tenhle recept už jsem s úspěchem vyzkoušel mnohokrát a je to způsob snadno dostupný pro každého, ostatně šalvěj přeslenitou koupíte skoro v každém obchodě, kde prodávají bylinné čaje nebo v lékárně. Stačí jen dát sáček se šalvějí do hrnku, přelít horkou vodou a chvíli počkat, než se vylouhuje a pak buď rovnou vypít, nebo přelít do bidonu, který si vezmete na běhání s sebou. Tento recept jsem osobně praktikoval mockrát, a vždycky mi pomohl.

Před během se zasolte šťávou z celeru řapíkatého

Celer řapíkatý je zdrojem vitamínu C. Dále obsahuje bílkoviny, vlákninu, vitamín B1, vitamín B2, karoten, draslík, sodík, vápník, fosfor, železo, hořčík a jiné. Jeho specifickou chuť a vůni vytváří éterický olej. Celer řapíkatý posiluje činnost ledvin. Podporuje činnost pohlavních žláz. Je vhodný při artritidě, revmatismu a dně. Též se doporučuje, když vám tečou nervy, neboť snižuje množství stresových hormonů.

Pro nás je však důležitý v horkých letních dnech zejména pro velký obsah draslíku, sodíku, vápníku a hořčíku a také proto, že posiluje činnost ledvin. Šťáva z řapíkatého celeru má poměrně specifickou chuť, jak je uvedeno výše, proto ji doporučujeme míchat se šťávou z červené řepy a mrkve. Jiní zas doporučují smíchat celer s mrkví, jablkem, rajčetem a citrónem. Každopádně, kdo si řapíkatý celer koupí, schroupe ho v nějakém salátu, či vypije jeho šťávu, neprohloupí.

Kokosová voda

Kokosová voda obsahuje pro běžce důležité minerály (elektrolyty). Elektrolyty jsou minerály obsažené v krvi a jiných tělních tekutinách, přenášející elektrický náboj. Mají vliv na regulaci množství vody v těle, na kyselost organismu (pH), na činnost svalů, nervů a na další důležité procesy v těle člověka. Při zvýšené fyzické námaze a následném pocení, vylučujeme minerály, které musíme následně doplňovat. Minerály na sebe váží vodu a tím napomáhají hydrataci těla, čímž mají pozitivní vliv na náš fyzický výkon.

Na maratonském expu jsme měli možnost si vyzkoušet, jak chutná a účinkuje Pure Coco, což je vyvážený koktejl draslíku, vápníku, hořčíku a sodíku.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (20 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Milan Hubáček | 23. 6. 2016 14.18 hod. | 193.85.226.xxx
Dobrý den, na 1/2 maraton je tropická předpověď počasí. Je vhodné/není nebezpečné si natřít svaly chladivou koňskou mastí? Milan

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běhání (sportování) v extrémně teplých dnech

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků