logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Chytají vás křeče? Vyzkoušejte jako prevenci proti nim zavařené okurky

Chytají vás křeče? Vyzkoušejte jako prevenci proti nim zavařené okurky

Když kdysi psal Tomáš Velecký, jak si zprasil na maratonu v Helsinkách žaludek močáky (naloženými okurkami) a jak klouzal po zbytcích okurek, které jeho souputníci vysáli a vyplivli, kroutil jsem nad počínáním pořadatelů hlavou. Nedovedl jsem si vůbec představit, proč ty močáky na občerstvovačkách dávají.

Až když jsem si přečetl článek Katariny Belicové na Active Planet outdoor o účincích nálevu z nakládaných okurek a cibulek, mi to došlo. Katarina cituje článek, který uveřejnil v roce 2013 červencový Women´s Running, který zase citoval studii Brighma University v Utahu.

Katarina v článku píše:

Nezní to právě lákavě, ale je fakt, že nálev z kyselých okurek a cibulek vás může ochránit před svalovými křečemi při běhu. V rámci studie, kterou provedli na Brighma University v Utahu, byli účastníci pokusu požádáni, aby v průběhu 30 minutové tréninkové jednotky na kole umožnili pracovníkům university, aby jim na prstech končetin stimulovali křečové stavy.

Jedné kontrolní skupině byla podávána na pití voda, druhé pak nálev z okurek. U jedinců, kteří dostávali nálev z okurek, křeč odezněla do 85 vteřin, zatímco u skupiny, která dostávala pouze vodu, křeče trvaly dál.

Nálev z okurek urychlil odeznění křečí o 45% rychleji než u skupiny, která nedostávala žádné tekutiny a o 37% rychleji, než u skupiny, která dostávala vodu.

Nálev z okurek obsahuje draslík, hořčík, sodík, tedy ty minerály, které ztrácíme pocením a má vysoce kyselou povahu.

Dr. Kevin Miller předpokládá, že ocet v nálevu neutralizuje účinek svalové zátěže. Aktivuje žaludeční receptory a centrální nervový systém. Stabilizuje buněčnou membránu svalu.

Pití okurkového nálevu není asi tak chutné jako pojídání banánů nebo jiné prostředky používané proti křečím, říká Dr. Miller, ale zdá se, že to funguje.

Až 25% trenérů v USA říká, že jejich svěřenci mají problémy s křečemi, moje rada pro ně tedy je: „Vyzkoušejte účinky okurkového nálevu, ale opatrně“, radí odborník na výživu Lousie Sutton z Leeds Metropolitan University. Další výzkum je však potřebný.

Nerudný týpek

Takže teď je i jasné, proč člověk poté, co si večer dopřeje přes míru alkoholu, ráno shání kyselé okurky. Je to proto, že mu chybí minerály, které sice v tomto případě nevypotil, ale odplavil mu je z těla alkohol. Takže běžci, pokud doplníte tekutiny po náročném tréninku více než přiměřeným počtem žejdlíků, tak ráno nezapomeňte vystartovat do ledničky či do spíže pro kyselé okurky.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (22 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Vláďa | 6. 8. 2013 12.35 hod. | 77.78.91.x
Výborný nápoj pro současné dny k doplnění minerálů a současně i Detv = studená voda, salátová okurka, máta, citrón nebo limetka, případně několik kostek ledu.
½ okurky oloupejte a nakrájejte na plátky, stejně tak pokrájejte citrusy, spolu s mátou a ledem hoďte do džbánku s vodou. Dejte na půl hodinky do lednice a výsledek je skvostný.

fotoMiloš Škorpil: Vláďo, díky za recept, máš-li jich takových v zásobě víc, pošli, rádi je zveřejníme, pro ty co po nich žízní. Jinak jak budu mít trochu víc času, tak jej doplním do článku a rád bych ho tam uvedl pod celým tvým jménem.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká strava

všechny články Běžecká strava

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví39
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků