logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecký styl: jak ho zlepšit používáním runningových holí

Běžecký styl: jak ho zlepšit používáním runningových holí

„Máte už dost masáže o tom, že za všechno je při běhání zodpovědný běžecký styl? Co vám brání v tom, abyste na něj vzali hůl. Tedy hole dvě – runningové“. – Miloš

Běhání s runningovými holemi má řadu vzájemně souvisejících přínosů. Kromě zvýšení intenzity běhu a snížení zátěže na klouby dolních končetin mezi ně – pro někoho možná trochu překvapivě – patří i zlepšení „normálního“ běžeckého stylu.

obrázek

Nikdo není dokonalý. To platí i o běhu, takže na běžeckém stylu každého z nás (včetně výkonnostních běžců a sportovců jiných odvětví) lze najít nějakou tu „mouchu“. Správné provedení běžecké techniky je však velmi důležité. Běžcům-vytrvalcům pomáhá ušetřit energii na dlouhé vzdálenosti, a ani u ostatních sportovců není plýtvání energií v důsledku nesprávného běžeckého stylu zrovna žádoucí.

Co s tím? Zkusme pojmenovat čtyři časté chyby ve správné běžecké technice, které se týkají horní poloviny těla. Ta bývá totiž při normálním běhu téměř nevyužívána (aktivně se nezapojuje); pohyby paží jsou dokonce někdy spíše na obtíž. Následně se pokusme vysvětlit, proč a jak se tyto chyby dají s využitím runningových holí odstranit.

1. lokty do stran

Pohybují-li se naše paže, resp.lokty při běhu místo dopředu a dozadu šikmo do stran, „vyhazujeme“ tím část naší energie, neboť ji usměrňujeme mimo osu běhu. To nám runningové hole nedovolí z jednoho prostého důvodu – velmi brzy bychom se o ně přerazili. Naopak nás tyto hole donutí k tomu, abychom při běhu s nimi nasměrovali paže správně podél tělaVýsledkem bude předpisově rovnoběžný pohyb loktů a rukou, který si následně zafixujeme a přeneseme i do normálního běhu (= bez holí). Chybné směřování loktů do stran můžeme napravovat i při běhu s nesením holí v těžišti.

2. vytažená ramena

Naše ramena by při běhu měla být přirozeně uvolněná a spuštěná. U řady běžců však můžeme vidět závažnou chybu – ramena vytažená nahoru. Příčinou může být buď křečovitá snaha nadlehčovat těžiště těla a „nadnášet se“, nebo velká únava běžce a jeho „tuhnutí“, či prostě neuvědomovaná a zafixovaná horní pozice ramen. Vytažená ramena však kromě nesprávného „horního“ dýchání mohou časem vést i k problémům s krčním a šíjovým svalstvem, které je přetěžováno (protože není uvolněno rameny spuštěnými dolů). Zapichování runningových holí při správné technice běhu s holemi si spuštění ramen z nesprávné polohy vynutí a následně dojde i k uvolnění šíjové oblasti, protože zátěž přebírají právě ramena a paže.

běžkyně se zafixovanými vytaženými ramenytáž běžkyně při praktickém výcviku s holemi

Využijme výše uvedené obrázky pro porovnání. Na levém obrázku je běžkyně se zafixovanými vytaženými rameny (= před vyzkoušením nordic runningu), na pravém obrázku potom táž běžkyně při praktickém výcviku s holemi na běžeckém kempu.

3. sevřené pěsti

Chybné sevření rukou v pěst můžeme vidět u některých běžců v souvislosti s předchozí chybou (vytažená ramena a „nadnášení se“), ale i samostatně (často jej pozoruji u běžců se sluchátky – že by pěsti tvrdily muziku?). Každopádně pěst je znamením neuvolněnosti a křečovitosti. Sevření runningové hole při běhu s holemi však křečovité být nemůže, neboť by neumožnilo plynulý a mírně klouzavý (tzn. lyžařský) pohyb ruky po rukojeti. Přirozené „polosevření“ ruky při úchopu hole následně pomůže „zaťatým“ běžcům uvolnit sevřené pěsti i při normálním běhu a dosáhnout žádoucí pozice volně se dotýkajících prstů („drž motýla za křídlo“).

4. strnulý trup

strnulý Milan

Nelze to samozřejmě spočítat, ale nejméně polovina běžců nedokáže při běhu zaujmout správnou polohu trupu, tedy jeho mírný náklon vpřed. Z různých důvodů je jejich trup strnule rovný, nebo běhají dokonce v mírném záklonu. To, že odraz runningových holí při běhu s holemi směřuje šikmo dozadu, nás však přinutí mírně předsunout ramena (viz obrázek vlevo) a tím zaujmout správnou polohu trupu, tj. jeho mírné přepadávání. K udržení žádoucího mírného náklonu trupu vpřed nám tak při našem dalším běhání nemusí napomáhat jenom zemská gravitace, ale i představa odrážení se holemi v naší mysli.

Pokud jste se v některé z výše popsaných chyb poznali, popřemýšlejte o možnosti jejího odstranění pomocí runningových holí a jejich zapojení do vašeho běhání. Nejde o žádnou spekulaci, šarlatánštinu, či pitomost. Jde o ověřenou skutečnost. Běh s holemi může váš normální běžecký styl postupně „učesat“ a napravit.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 8355/8136×, 3 komentáře
Běžecký styl: jak ho zlepšit používáním runningových holí Běžecký styl: jak ho zlepšit používáním runningových holí Běžecký styl: jak ho zlepšit používáním runningových holí Běžecký styl: jak ho zlepšit používáním runningových holí

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Robert | 19. 9. 2013 8.51 hod. | 195.39.64.xxx
body 2. 4. jsou muj dlouhodoby problem, dekuji za inspiraci, jak s nimi zatocit. Zvlaste vytazena ramena jsou opravdu problem pri rychlejsich zavodech, tuhne mi krk, sije. Takze hulky, do boje! ze lepsim bezeckym stylem :) . R

Martin | 24. 8. 2013 11.11 hod. | 37.48.38.xx
Běhat s trekovými holemi nebo s nordic holemi? Nebudou se mi všichni kolem smát, když poběžím s holemi? Přece jen se to běžně nevidí...

Milan Kůtek: Martine, přesně jsi trefil jeden z předsudků o běhání s holemi (více k těmto předsudkům: www.behsholemi.cz/clanky/predsudky-o-behani-s-holemi/
Z odborného pohledu: nordicové hole, a trekové obzvlášť, jsou krátké, takže se s nimi normální běžeckou technikou běžet nedá – ruce jsou proklatě nízko :)
Milan

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků