logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

První intervalový trénink

První intervalový trénink

Tento týden jsem v tréninkovém plánu na Hradecký půlmaraton objevila intervalový trénink a spoustu dalších složitostí navrch. Vzoreček jsem studovala několik minut, než jsem pochopila, že mám v tempu 1 km za 8 minut běžet 15 minut. Zatím nerozumím tomu, proč to dělám. Chápu, když se běží podle tepovky nebo když si někdo klade za cíl pokořit za trénink určitou vzdálenost, ale proč bych měla běžet přesně v tempu kilometr za 8 minut? Budu si muset doplnit znalosti:).

Kamila, Běžecká škola a Dámský běžecký klub vás zvou k účasti na 1. ročníku Hradeckého půlmaratonu.

Zádrhelem je, že můj sporttester je ve svých funkcích značně omezený. Umí v jednu chvíli naráz měřit tep a stopovat čas, anebo ukazuje aktuální čas (pak ale neměří tep, ani nestopuje). Odhadnout tempo 8 minut na kilometr pro mě byl trošku oříšek. Na vzdálenost nebo na čas totiž obvykle vůbec neběhám. Láká mě koupit si nějaký sporttester, který mi umožní kontrolovat další veličiny, ale zároveň se obávám, že by mě to omezovalo. Když třeba zjistím, že jsem běžela o trochu méně nebo pomaleji, budu zklamaná a nebudu mít z běhu takovou radost.

Zpět ale k mému tréninku. Po 15 minutách váhavého běhu (mám zrychlit nebo zpomalit?) následovalo protažení, v tom problém nebyl, pak ale přišla na řadu abeceda. Neměla jsem před výběhem čas zjišťovat na internetu, o co přesně se jedná, a tak jsem se snažila vypátrat v paměti, jak to probíhalo, když jsme to dělali na hodinách tělocviku na střední škole. Tenkrát jsme dělali běžeckou abecedu, i intervaly, ale většinu z nás to nebavilo – tehdá to byl děsněj opruz. Dnes bych paradoxně nějakou takovou hodinu pod odborným dozorem uvítala.

Po abecedě přišly na řadu intervaly 30-20-10. Musím říct, že mě to moc bavilo. V rychlých úsecích jsem si připadala jako letící superžena. Po každé minutě 30-20-10 jsem se asi 40 vteřin vydýchávala a zpětně zjistila, že se to má dělat bez pauz. Příště už to vypiluji lépe, i tu abecedu.

Celkově ten můj plán nějak nabírá na obrátkách. Dnes v něm byl 60 minutový běh, který bych nejspíš s vypětím všech sil uběhla. Děsilo mě ale, že 40 min jsem měla běžet v ďábelském tempu, takže jsem radši zaspala a přeložila ho na víkend.

Začínám na vlastní kůži pociťovat Milošovu strategii – každý běh jiný a náročnější než ten předchozí, aby si tělo nezvyklo a dál se zlepšovalo. Začínám lehoulince pokulhávat – jednou něco nesplním (třeba kvůli neviditelnému čemusi v botě) a další den už mám kotel práce navrch. Můžou za to určitě ta vedra!

Minulý týden jsem musela zatáhnout trénink právě kvůli novým botám. Měla jsem je poprvé na noze. Moje poznatky po prvním výběhu:

  • souznění s nohou: paráda (alespoň zpočátku)
  • zpracování: krásné
  • vhodnost na silnici: jasně
  • vhodnost do terénu: horší – mohly by se zablátit
  • výkonost: na výkonu nepřidaly

Začalo to skvěle, ale po 15 minutách mě v nich něco začalo škrábat. Sundala jsem botu, nic jsem nenašla. Sundala jsem ponožku, nic jsem nenašla. Nabyla jsem přesvědčení, že je zádrhel odstraněn. Po další minutě běhu zjišťuji, že se škrábání stupňuje. Opakuji celý proces se sundáváním boty a ponožky se stejným výsledkem. To už jsem trošku nervózní, protože mám zrovna běžet rychlý úsek a namísto toho, za bedlivého pozorování všech přítomných, studuji výstelku boty. Tepovka klesá, tak radši vybíhám zuřivě dál, ale po chvíli to musím zabalit a odkulhat domů. Bolest přestává být snesitelná. Trénink zatáhnut a ten další v plánu je zase o něco drsnější.

Kamila Kosinova foto
  • přečteno: 7476/7267×, 2 komentáře

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (13 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Kamila | 5. 9. 2013 1.36 hod. | 61.12.100.xxx
Děkuji za podporu! Mám za sebou druhý intervalový trénink a je to paráda :) Doufám, že se tam uvidíme!

Monica | 3. 9. 2013 15.05 hod. | 85.93.116.xxx
Držím palce! Třeba se v Hradci potkáme ;) A určitě za všechno můžou vedra, v těch se prostě nic nedá, natož vylepšovat výkon..

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků