logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecká strava – to je pestrost vůní, barev, chutí, úprav …

Běžecká strava – to je pestrost vůní, barev, chutí, úprav …

Začali jste běhat? No výborně! Jak znám své vlčáky a ovečky, tak teď začnete přemýšlet, co byste ještě měli změnit a určitě první, co vás napadne, bude jídlo. Rozmlouvat vám to nebudu. Těch, kteří vám budou radit, abyste se na všechno vykašlali a vrátili se ke starým pořádkům, bude i tak dost. Já vám jen poradím, abyste změnu jídelníčku odložili tak o tři měsíce, až vy sami a vaše tělo vstřebá vaše běhání.

Protože vás ale dobře znám a vím, že si stejně nedáte říct a budete škemrat, abych vám poradil, co do bachůrku, tak vám řeknu jedno: „Koukejte, ať je vaše strava co nejpestřejší. Pestrost, to je to, co v životě potřebujete ze všeho nejvíc, stereotyp ubije i statného vola, natož křehkého běžce či běžkyni. Bohužel spěch a stres současného života člověka dohání ke stereotypům, které ve stravování představují: káva, cola, bageta, hamburger a je jedno, zda je Big či mini, kuřecí stehýnka, hranolky …, prostě hltáme za „běhu“ to, co se nám nabízí na každém rohu a co nám nejčastěji padne do oka. Problém těchto „potravin“ (uvozovky si zaslouží zcela oprávněně) je, že našemu tělu nedodají skoro žádnou energii, jen ho na jistou dobu ucpou. Výsledkem je, že si ze svého těla vytváříme jen docela solidní smeťák. Jedinou výhodou je, že za něj nemusíme platit, jako platíme za odvoz odpadu.
I když, nemusíme platit! Platíme!!! A to tím nejcennějším, co máme. Platíme svým zdravím.

Znáte mě, nejsem zastáncem žádného utahování opasků ani odpírání si čehokoliv. Rozhodně jsem ale zastáncem střídmosti, tím myslím množství, které člověk sní na jedno posezení, a pestrosti, tou zas myslím konzumování plnohodnotných potravin, rozhodně ne žádné náhražky. Náhražkami u mě jsou takové potraviny, které člověk jakkoliv znásilňuje svým zásahem – odstřeďováním, pěstováním v umělých podmínkách, nahrazováním výživných komponentů „zdravými“, méně energeticky obsažnými látkami apod.
K čemu totiž dochází? Dochází k tomu, že se pak člověku nedostává energie ani na úhradu – rozeběhnutí metabolických procesů, tím pádem začne strádat – onemocní, nemá sílu se hýbat, zůstává zavřený ve svém bytě, nemůže k němu slunce – náš nejpřirozenější zdroj energie, tím víc chřadne a tím víc je závislý na lécích a umělých náhražkách potravin, protože se neřeší to nejpřirozenější – poměr výdeje a příjmu energie.

Ono je to těžké přesvědčit člověka, který se stěží pohne, protože každý pohyb ho hned vysílí, že by se měl hýbat, ale on je to skutečně jediný způsob, jak vrátit tělo do pohody, jak v něm nastolit pohodu a harmonii a začít zase normálně žít.

Aby nedošlo k mýlce, nemám nic proti vegetariánům, veganům. Je mi jasné, že někteří lidé trpí nemocemi vyvolanými poruchami metabolizmu a z toho důvodu se prostě živí tím, co jim vyhovuje, co jim neškodí, ale i pro ně platí, že by měli ve svém životě vyhledávat pestrost a to i ve stravování.

Velmi také záleží na úpravě. Nevěřili byste, jak výborná je zelenina uvařená v páře. Když si jí udělám, klidně pohrdnu i šťavnatým, krvavým biftekem, i kdyby mi ho přinesl pod nos ten nejvyhlášenější kuchař a to si pište, že nejsem žádný vegetarián. Prostě jen říkám, že pokud si začneme něco s jídlem, měli bychom si dovolit ten luxus, věnovat se jeho úpravě s láskou. Už samotná příprava naladí naše smysly do pohody a pak nám stačí mnohem menší porce, abychom byli sytí.

Bez čeho se ve výživě neobejdete?

Člověk, který začne chodit, běhat, plavat, prostě začne se pravidelně hýbat, potřebuje oproti době, kdy tak nečinil, upravit příjem:

  • sacharidů – protože běhání a další pohybové aktivity jsou energeticky náročnější než sezení ve fotelu
  • vitamínů a minerálů s antioxidačními účinky, které vám pomohou regenerovat (selen, zinek, vitaminy skupiny B aj.), podílet se na rozvodu kyslíku v těle (železo) a na stavbě namáhaných tkání (vápník)
  • bílkovin k regeneraci unavených svalů
  • Tuků, jako zdroj energie při vytrvalostních disciplínách

Běžcům a lidem, kteří začali žít podle pravidel zdravého životního stylu, začali se hýbat, začali energii nejen přijímat, ale také vydávat, mohou hrozit, při málo pestré stravě, rizika z nedostatku zejména těchto živin a mikroživin:

Příroda je však k člověku natolik milostivá, že ve své nabídce má spousty a spousty potravin obsahujících nejen tyto výše uvedené živiny, ale i řadu dalších, které byť nepatří k těm životně důležitým, určitě však, kdybychom je opomíjeli, mohly by se životně důležitými pro nás stát!

Výživa pro běžce a aktivní lidi může být velmi chutná, ať už milujete mandle, lososa, těstoviny, brokolici ...
Takže zatím přemýšlejte, co zde bylo napsáno, začněte vyhledávat ve výlohách a na tržištích ty nejroztodivnější potraviny, a nebojte se experimentovat v kuchyni.

Nechte si čvachtat … :)

Miloš Škorpil foto
Běžecká strava – to je pestrost vůní, barev, chutí, úprav …

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (13 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká strava

všechny články Běžecká strava

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice97
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků