logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běh žere svaly, tuky nechává dál hromadit

Běh žere svaly, tuky nechává dál hromadit

S názorem, že běh požírá svaly, se setkávám celkem pravidelně. Nepřestávám stále žasnout, jak může odborník – může jít o lékaře, a je jedno zda o dietologa, praktického, nebo nějak jinak „odborného" výživového poradce – toto vůbec vypustit z úst.
O čem to svědčí? Svědčí to o jediném, že tito odborníci buď na přednáškách spali, nebo jim nikdo nikdy nepřednášel o fyziologii, tedy o tom, jak jednotlivé funkce našeho těla se vzájemně prolínají a na sebe navazují, nebo prošli nějakým rychlokurzem.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 29.11.2009

Ostatně, co taky čekat od odborníků, kteří se vám mohou prokázat živnostenským listem na všechno – tedy živnostenským listem na rozvoj člověka, který v sobě skrývá od možnosti lidi trénovat, dělat výživového poradce, organizovat kurzy z psychologie a rozvoje osobnosti až, až po bůh ví co a při tom mít jen základní vzdělání.
Také kvůli tomu před lety vznikla společnost.Nutris, která si dala kromě cíle vychovávat skutečně fundované výživové poradce za cíl i podnítit změnu živnostenského zákona v tom smyslu, aby tato živnost nevázaná se stala živností vázanou, tedy takovou, kterou smí vykonávat jen ten, kdo tomu skutečně rozumí a má na to nějaký glejt!

Proč jsem se tak rozhorlil? Protože jsem dostal tento dotaz do poradny:

„Hezký den,
diky Vám jsem se dala na běhání, tak se teď na Vás obracím s prosbou o radu. :). Přibližně od začátku léta pravidelně sportuji (kolo, hodinový pomalí běh, brusle). S příchodem chladnějšího podzimního počasí jsem vyzkoušela i squash, k běhání se dostanu jen občas (jednou týdně). Výsledkem toho všeho je, ze jsem zhubla cca 6 kilogramů. Což je v pořádku, s nynější vahou jsem spokojena a přála bych si ji udržet. Bohužel jsem dnes absolvovala vyšetření složení těla, a ukázalo se, že to není tak dobře, jak jsem si myslela. Mám příliš málo svalů (14,8 %) a příliš tuku (25 %). Znamená to tedy, že jsem sportem přišla spise o svaly, než o tuk? Co dělám špatně? Může byt chyba v příliš vysoké intenzitě sportování? Nebo v tom, ze přijímám velmi málo kJ (cca 5500 denně, po vyšetření doporučují cca 7000)? Jim málo bílkovin? Mam teď obavy, že když začnu více jist, jak mi radí, tak přiberu zhubnuté kilogramy zpět. Nevadí mi přibrat svaly, ale nechci přibrat tuk. Jak se ale nabírají svaly? :) V samotném vyšetření mi doporučují přibrat 4,3 kg svaloviny.

Pestrost, pestrost, pestrost … to je jediné, co vede k cíli

Krásnej dotaz, že jo? Vyšetření na složení těla je dobrá věc. Předpokládal bych ale fundovanější doporučení toho, co má dotyčný, pokud toto vyšetření absolvuje, a je jedno jaké jsou výsledky, protože ty ve většině případů budou z nějakého důvodu říkat, že něco je nerovnováze, dělat. Tedy potud, pokud člověk nezná, jak jednotlivé procesy v těle fungují a na základě toho, chce-li být fit, chce-li být zdravý, vitální a mít dobrou figuru, tomu jednotlivé své kroky podřizuje. Tedy nejedná zbrkle – teď se budu věnovat jednomu, až toho dosáhnu začnu se věnovat druhému a pak třetímu, čtvrtému …
Jasně, věnujeme-li se věcem jednotlivě, dosahujeme rychleji výraznějších výsledků, než když vše činíme současně, ale v konečném důsledku zjistíme, že nikdy nebudeme zcela spokojeni s výsledkem.
Pokud ale budeme řešit vše najednou – zaměříme se na vybudování zdravého základu – vybudujeme si svalový korzet ve všech jeho součástech (nohy, ruce, břicho, záda, ramena) nebudeme neforemní, ale souměrní.

Souboj svaly – tuky

Pokud pak půjde o souboj svaly versus tuky, svaly budou nabývat na síle a tuky postupně ubývat.

Nejlepším spalovačem tuků jsou totiž svaly. Nejlépe spálíte přebytečné tuky tak, že budete ráno běhat nalačno. Tím vyčerpáte svalový glykogen – energetické akumulátory uvnitř svalů. Ty se pak během dne dobijí tím, že v době, kdy budete odpočívat, se tuk z podkoží použije na doplnění vyčerpaného svalového glykogenu. Začnou vám mizet pneumatiky na břiše, faldíky na bocích, vypouklá bříška. Tuk se bude uvolňovat, aby mohl být za pomoci metabolických procesů přetaven ve svalový glykogen – dobity svalové elektrárny.

Crosstraining

Když si pak během dne nebo večer zacvičíte, stačí za pomoci vlastního těla – pár dřepů, kliků, sklapovaček, dojdete na aerobic, zacvičíte s T-bow, zajezdíte na veslařském trenažéru, rozštípete pár špalků, vytřete podlahu, pohrajete s dětmi, či prožijete svižnou hodinku v rytmu Nordic Walking, trošku se protáhnete, tak po pár týdnech zjistíte, že vás přestává všechno bolet – protože váš svalový korzet bude pružný, váha vašeho těla bude rovnoměrně rozložena na všechny partie a vybudujete si perfektní pec na spalování tuků.

Pokud jde o otázky ohledně příjmu bílkovin, tuků a cukrů resp. sacharidů, tak tyto otázky stojí

spíše:

  • kdy
  • co
  • a kolik toho

Souvisí také s tím, jaké jsme metabolické typy, máme-li spalování:

  • rychlé
  • střední
  • pomalé

Příjem také souvisí s výdejem, nejen s tím, který vydáme při nějaké tělesné aktivitě, ale s celkovým výdejem během dne, to znamená, pokud už se tím chce člověk opravdu odpovědně zabývat, je nutné spočítat i energetický výdej během doby, kdy vykonáváme svou práci a k tomu je třeba připočíst takzvaný basální metabolismus, což je energie, kterou vydáme během doby, kdy nic neděláme a ve spánku.

Řeknu vám ale jediné. Pokud je člověk relativně zdravý (říkám relativně, protože dnešní doba na člověka z hlediska životního stylu vyvíjí takové nároky, že chcete-li je přežít, musíte být silné osobnosti), jednoho krásného dne si řekne: „DOST – PRDÍM NA TO – ZA TOHLE MI TO OPRAVDU NESTOJÍ!" Začne o životě přemýšlet a začne žít.

To vás přivede k běhu a máte vyhráno, protože při běhu na všechny ty tlaky zapomenete. Pokud k běhu přidáte i plavání, cvičení – jak výše naznačeno, vaše tělo se zharmonizuje, řekne vám na co má chuť, toho si dáte v míře rozumné (neskončíte s jídlem až ve chvíli, kdy vám bude špatně a těžko), budete dodržovat pitný režim, tak přestanete řešit: „Co mám jíst, kolik toho mám sníst, kdy mám jíst," tělo vám to vždy v pravou chvíli řekne a když se mu naučíte naslouchat, nebude vše přednější, tak jako dosud, pak nebudete mít žádné zdravotní problémy, budete mít váhu, která odpovídá vaší tělesné konstituci a budete se cítit skvěle, protože budete vypadat skvěle. Budete mít energii a ta bude prýštit každou buňkou vašeho těla.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (88 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Honza | 7. 1. 2012 15.15 hod. | 80.188.234.xxx
Běh ráno nalačno je opravdu blbost. Čověk musí přijmout alespon minimun energie a až pote s mensim casovym odstupem vyrazit (jestli tedy chce běhat hned z rana). Celkově neni dobrý behat brzo po probuzení (tělo je pořád v jakémsi startovacím režimu, resp. nabýjí se na celý den) a není to tak efektivní.

Luda | 6. 7. 2010 15.49 hod. | 85.160.65.xx
Chtěl jsem se jen zeptat, jaký z těchto třech tréninkových plánů je nejvhodnější jako příprava na půlmaratony? (42 km je na mě moc, a 10 málo :-) popřípadě, jak některý z plánů pro půlmaratony přizpůsobit, nebo na co klást při 1/2 maratonském tréninku důraz. Díky moc

Petr | 5. 1. 2010 12.35 hod. | 212.71.131.xxx
Citace z článku „Zásoby paliva v organizmu běžce“ autorů Aleše Tvrzníka a Libora Vítka: „Je celkem logické, že je pro běžce, kteří chtějí hubnout, důležité, aby co nejvíce spalovali tuky. K tomu je tedy nezbytná mírná (aerobní) intenzita běhu a jen optimální zásoba cukrů v organizmu. V praxi tedy nefunguje to, že bychom nejvíce spalovali tuky např. při běhu ráno úplně nalačno, tedy bez optimálního množství sacharidů, protože při nočním lačnění skutečně fyziologicky dochází k vyčerpání jaterního glykogenu."

fotoMiloš Škorpil: Petře, ale to stále neznamená, že pokud běžíš ráno nalačno požírá běh tuky, ještě je tu svalový glykogen.

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál trénink na rok 2010

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Tréninkové deníky – můžete si vložit vlastní plány : https://www.seznam.cz/ www.seznam.cz seznam.cz »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Petře, znamená to, že máš v jednom tréninku střídat 7x po dvou minutách 2 minuty vycházkové s 2…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Ahoj, Potřebuji a to zdůrazňuji, zničit, staré návyky. Vážím 150 kg a po přečtení článků jsem…»
  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Ještě jsem zapomněla mám157 cm vážím 56,5 kg »
  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Já tedy nevím je mi 70 let a denně spálím 450 až520 kalorií. Neběhám. Běžný režim 2x denně s…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků