logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi

S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi

Hlavním využitím runningových holí je samozřejmě běh. Ale když už tyto hole máme a zapojili jsme je do běžeckého tréninku (nebo crosstrainingové přípravy na kteroukoliv sportovní disciplínu), nabízí se nám i řada dalších možností jejich využití.

Po protahovacích cvičeních, o nichž jsme pojednali ve 4.dílu našeho seriálu, se tentokrát zaměříme na speciální běžecká cvičení, tzv. běžeckou abecedu. Nejen atleti jistě vědí, že hlavním účelem provádění běžecké abecedy je prohřátí a dynamické protažení nohou (kotníky, achilovky) a kloubů (kolena, kyčle) před náročnější tréninkovou zátěží, či před závodem.

Současně prostřednictvím těchto cvičení zlepšujeme techniku běhu. Pracujeme totiž na rychlosti krokové frekvence, hlídáme si správnou polohu trupu i „předpisovou“ práci paží a loktů, a snažíme se o pružný došlap a odraz (tzv. dvojitou práci kotníků).

běžecká abeceda s holemi

Při správném provedení základních prvků běžecké abecedy s holemi máme v některých případech dokonce větší předpoklady pro dosažení žádoucí polohy trupu a nohou než bez nich. Opora o hůl v okamžiku došlapu nám například při zvedání kolen umožní udržet trup vzpříma (častou chybou je totiž záklon), u odpichů pak prodloužit letovou fázi s ostrým kolenem švihové nohy.

Pro běžeckou abecedu s holemi, kterou zařadíte v průběhu své terénní tréninkové jednotky, je vhodný rovinatý a bezpečný úsek bez kořenů a kamenů. Není nezbytně nutné, abyste tato cvičení prováděli v úvodní části jednotky; klidně jej zařaďte až v druhé polovině tréninku jako jeho zpestření.

Provádět běžecká cvičení s holemi doporučuji pouze v případě, že bez problémů koordinačně zvládáte změny rychlosti při běhu s holemi (až do zhruba submaximální). Pro zjednodušení bohatě postačí, zaměříte-li se na tři základní prvky:

vysoká kolena v provedení s holemi

Vysoká kolena – trup v mírném náklonu vpřed, odraz ze špiček, intenzivní zvedání kolen, rychlá frekvence, zapichování holí mírně vpřed oproti běhu s holemi (viz foto vlevo)

Zakopávání – trup v mírném náklonu vpřed, odraz ze špiček, intenzivní přitahování pat k hýždím, zapichování holí stejné jako při běhu

odpichy v provedení s holemi

Předkopávání – trup vzpříma, odraz ze špiček, nohy jsou propnuté v kolenou (ale kotníky uvolněné), zapichování holí mírně vzad oproti běhu s holemi

Zdatnějším a odvážnějším jedincům pak lze doporučit, aby si s holemi vyzkoušeli i běžecké odpichy. Tím současně rozvinou své koordinační schopnosti a netradičně si zaposilují.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 8060/7926×
S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běh s holemi

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • 7 tipů pro běhání na pásu : vopruz :-( »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Mohl by mi, prosím, někdo vysvětlit, co znamená běžet 60 m stupnovaně? Běhám teprve od července, 3x…»
  • Technologie a výrobky adidas – běh – outdoor – indoor – fotbal – textil : VĎAKA... »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků