logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi

S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi

Hlavním využitím runningových holí je samozřejmě běh. Ale když už tyto hole máme a zapojili jsme je do běžeckého tréninku (nebo crosstrainingové přípravy na kteroukoliv sportovní disciplínu), nabízí se nám i řada dalších možností jejich využití.

Po protahovacích cvičeních, o nichž jsme pojednali ve 4.dílu našeho seriálu, se tentokrát zaměříme na speciální běžecká cvičení, tzv. běžeckou abecedu. Nejen atleti jistě vědí, že hlavním účelem provádění běžecké abecedy je prohřátí a dynamické protažení nohou (kotníky, achilovky) a kloubů (kolena, kyčle) před náročnější tréninkovou zátěží, či před závodem.

Současně prostřednictvím těchto cvičení zlepšujeme techniku běhu. Pracujeme totiž na rychlosti krokové frekvence, hlídáme si správnou polohu trupu i „předpisovou“ práci paží a loktů, a snažíme se o pružný došlap a odraz (tzv. dvojitou práci kotníků).

běžecká abeceda s holemi

Při správném provedení základních prvků běžecké abecedy s holemi máme v některých případech dokonce větší předpoklady pro dosažení žádoucí polohy trupu a nohou než bez nich. Opora o hůl v okamžiku došlapu nám například při zvedání kolen umožní udržet trup vzpříma (častou chybou je totiž záklon), u odpichů pak prodloužit letovou fázi s ostrým kolenem švihové nohy.

Pro běžeckou abecedu s holemi, kterou zařadíte v průběhu své terénní tréninkové jednotky, je vhodný rovinatý a bezpečný úsek bez kořenů a kamenů. Není nezbytně nutné, abyste tato cvičení prováděli v úvodní části jednotky; klidně jej zařaďte až v druhé polovině tréninku jako jeho zpestření.

Provádět běžecká cvičení s holemi doporučuji pouze v případě, že bez problémů koordinačně zvládáte změny rychlosti při běhu s holemi (až do zhruba submaximální). Pro zjednodušení bohatě postačí, zaměříte-li se na tři základní prvky:

vysoká kolena v provedení s holemi

Vysoká kolena – trup v mírném náklonu vpřed, odraz ze špiček, intenzivní zvedání kolen, rychlá frekvence, zapichování holí mírně vpřed oproti běhu s holemi (viz foto vlevo)

Zakopávání – trup v mírném náklonu vpřed, odraz ze špiček, intenzivní přitahování pat k hýždím, zapichování holí stejné jako při běhu

odpichy v provedení s holemi

Předkopávání – trup vzpříma, odraz ze špiček, nohy jsou propnuté v kolenou (ale kotníky uvolněné), zapichování holí mírně vzad oproti běhu s holemi

Zdatnějším a odvážnějším jedincům pak lze doporučit, aby si s holemi vyzkoušeli i běžecké odpichy. Tím současně rozvinou své koordinační schopnosti a netradičně si zaposilují.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 9878/9602×
S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi S oporou jde všechno líp aneb Běžecká abeceda s holemi

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běh s holemi

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Letní camp Běžecké školy bude letos hned dvakrát : Honzo, tak tuhle otázku si často klademe sami, ale pro nás začátečník je člověk, který běhá jen…»
  • Letní camp Běžecké školy bude letos hned dvakrát : Ahoj, kde je hranice mezi začátečníkem a pokročilým? Jsem aktivní sportovec, nicméně běhání se…»
  • Letní camp Běžecké školy bude letos hned dvakrát : Míšo, na začátečníky se lze přihlásit do konce července. »
  • Letní camp Běžecké školy bude letos hned dvakrát : Ahoj, prosím kdy je deadline přihlášek na camp pro začátečníky? Díky a zdravím :-) »
  • Devět tipů, jak spálit pět set kilokalorií a 1 trik, jak se pálit kalorie dají, ale nemají : samotným pocením se sice hubnout nedá, ale četné výzkumy ukazují, že krátkodobé vystavení tepelnému…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků