logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Rozbor běžeckého stylu: valící se nosorožec

Rozbor běžeckého stylu: valící se nosorožec

Poradna Miloše Škorpila ohledně správného běžeckého stylu má premiérový videopříspěvek. Svůj běh poslal mistrovi ke zhodnocení čtenář Pavel Maleček. Doporučení Miloše Škorpila možná využijete i vy. Chcete-li však poradit na míru, pošlete nám vlastní běžecké video.

Už při prvním zhlédnutí si říkám: Ten člověk je nějakej celej ztuhlej, to vůbec nevypadá jako ladný běh geparda nebo Keňana, spíš mi to připomíná (hodnocený objekt odpustí) valícího se nosorožce.

Tak takhle dopadla první „oběť, která si u mě nechala udělat rozbor běžeckého stylu u mě v obýváku. Tak pánové a dámy, kdo bude další? Dřív než se přihlásíte jako další oběť, podívejte se naRungo, jak dopadla první "oběť".

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (13 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Zdeněk | 21. 2. 2014 15.32 hod. | 95.85.195.xx
mohu jen souhlasit, z obrázku je patrné působení proti gravitaci, běžec se zaměřuje na zvednání kolem, místo toho aby se zaměřil na přizvednutí kotníku. Ale pojďme k chybám:
- působení proti gravitaci, běžec není schopen přenést ve správném okamžiku tělesnou hmotnost při změně podpory, na kolena působí trojnásobek těl.hmotnosti,
- pozice těla při běhu, další problém, opírá se o těžiště, přičem k tomu není důvod, těžiště běžce se má mít oporu v podpoře, zbytečně jsou zatěžovány svaly břicha,
- zaměření se na přizvednutí kolene, přesouvá dopad nohy před tělo, tj. je nutné vivinout větší svalové úsilí v kyčelním svalstvu na překonání sil gravitace, s tím je spojeno zatížení kloubů,
- při zvednutí nohy jsou použity přední stehenní svaly "silnější", nikoli podkolenní "hamstringy", nedochází k přesměrování vnitřní energie na lýtkový sval,
- zřejmě nejde o rychlí běh, ruce mají zajišťovat synchronizaci s nohama, zbytečně velký úhel v loktech, pozn. vědomě rukama asi nikdo neumí vyrovnat rovnováhu, to nastane pokud budete např.padat náhle k zemi, čím dále jsou ruce od těla tím větší nebezpečí hrozí, vzpomeňte si když jste se učili chodit, je to záležitost vnímání,
- o délce kroku je zbytečné mluvit její vysvětlení souvisí s pohledem v oboru biomechaniky.
- předpokládám i zde si někdo bude myslet, že odraz nohy je řízen silou předních stehenních svalů, ovšem toto je velký mýtus, extensor paradox to vysvětluje, účinnost předních steh.svalů při zvednutí nohy je jen v počátku tj. 20-30 milisekund, jeho činnost je úplně jiná a má význam při popadu nohy.
Takto by se mohlo pokračovat: závěr je ten, že běžec na obrázku si svým pohybem spíše škodí. Měl by se zaměřit na primární věc v běhu a to je technika běhu, kterou by měl rozvíjet, namísto sekundárních věcí, které řadí většina běžců na svůj vrchol (pití, boty). Je nutné si uvědomit, že stabilita běžce nevychází z bot, ale ze stabilizačních svalů v oblasti kotníků ....
Je to jako když jsem byl svědkem tréninku v házení: vem ten míč a hoď ho co nejdál umíč, je to snadné, ale tomu svěřenci nikdo neřekne jak to má hodit.
Problém dnešních běžců je ten, že do svých priorit řadí sekundární věci, ale svou techniku a cíle včetně vědomostí nemají, nejsoou schopni řešit ani základní problémy při různých bolestech, namísto toho si koupí nové boty a myslí si , že to jejich chybu vyřeší. Pokud tu samou chybu uděláte jednou, dobře, ale pokud ji při běhu zopakujete tisíckrát pak je problém jinde než v botách a pití. Pokud nemáte techniku, vědomosti a cíl, nemůžete provádět korekci chyb v jednotlivých fázích běhu. Vím o čem mluvím svou techniku jsem si osvojovat jak psychicky tak fyzicky, jsou to dovednosti, které se musíme naučit. Běh je dovednost ne dril.

fotoMiloš Škorpil: Zdeňku, díky za tvou podporu. Je to jak dát si panáka svěží, pramenité vody.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecký styl

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků