logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jedenáct důvodů proč nás při běhu zlobí trávení

Jedenáct důvodů proč nás při běhu zlobí trávení

Většinou to přičítáme tomu, že nám nesedlo jídlo, nebo že jsme přepískli náročnost tréninku. Jenže příčin, proč nás při běhu trápí žaludek, může být mnohem víc. Patří k nim i emoční stres, příliš vlákniny či koncentrované roztoky cukru.

1. Úroveň trénovanosti

Netrénovaný začátečník mívá trávicí problémy častěji než trénovaný člověk, který je fyzické námaze více přivyklý. Začínáte-li s během a projevují-li se u vás obtíže trávicího systému, zvyšujte objem a intenzitu tréninku postupně, aby mělo tělo dostatek času zvyknout si.

2. Nezkušenost

Nezkušení běžci také doplácejí na menší znalosti o výživě. Nevědí, jak se před závodem nebo tréninkem stravovat. Zkušení běžci už měli dost času a příležitostí se poučit z předešlých stravovacích pochybení a omylů.

Dalších 9 důvodů proč vám může být při běhání šoufl zjistíte, když zběhnete ze školy na na Rungo

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

CT | 26. 12. 2013 0.26 hod. | 94.143.169.xxx
Já jsem to na Rungo.cz našla bez problému, link funguje. Ale přesto Denise kopíruji :-)
1.Úroveň trénovanosti
Netrénovaný začátečník mívá trávicí problémy častěji než trénovaný člověk, který je fyzické námaze více přivyklý. Začínáte-li s během a projevují-li se u vás obtíže trávicího systému, zvyšujte objem a intenzitu tréninku postupně, aby mělo tělo dostatek času zvyknout si.
2.Nezkušenost
Nezkušení běžci také doplácejí na menší znalosti o výživě. Nevědí, jak se před závodem nebo tréninkem stravovat. Zkušení běžci už měli dost času a příležitostí se poučit z předešlých stravovacích pochybení a omylů.
3.Pohlaví
Ženy vykazují v porovnání s muži více žaludečních a střevních problémů, zejména v období menstruace. Hormonální změny, k nimž během menstruace dochází, mohou být důvodem k pomalému pohybu natrávené potravy. Tyto problémy lze částečně kompenzovat suplementací (olej z brutnáku, pupalky).
4.Emoční a duševní stres
Běžcům, kteří jsou v psychickém napětí, zůstává strava v žaludku delší dobu a tlačí je kvůli vysoké hladině adrenalinu.
5.Intenzita běhu
Při lehké a střední intenzitě běžeckého tréninku je organismus schopen dobře trávit a zároveň i pohodlně trénovat, zatímco při velmi intenzivním tréninku nebo závodě bývá přesun krve ze žaludku k pracujícím svalům příčinou žaludečních a střevních potíží. To je spojeno i s dehydratací (viz bod 10).
6.Příjem stravy před během
Žaludeční a střevní problémy může způsobit konzumace velkého množství bílkovin a tuků (míchaná vejce se šunkou, tučný hamburger) před během. Nejbezpečnější volbou jsou vyzkoušené a ověřené nízkotučné vysokosacharidové potraviny (cereálie), které jsou běžnou součástí každodenní stravy běžce.
7.Potraviny přijímané během výkonu
V případě, že není intenzita běhu příliš vysoká, dokáže většina běžců v žaludku snést malé množství dobře známých potravin. Pokud je intenzita nízká až střední (65 až 75 procent TF max), lze současně trénovat i trávit potravu. V případě, že běžec podává výkon v blízkosti maxima, mu však může potrava v žaludku působit problémy.
8.Vláknina
Žaludeční a střevní obtíže zhoršuje strava s vysokým obsahem vlákniny. Pokud jí běžec mnoho cereálií nebo sportovních müsli tyčinek, měl by v případě potíží zkusit jejich příjem na týden omezit.
9.Kofein a koncentrované roztoky cukru
Řada běžců hledá podporu výkonnosti v šálku kávy (větším, než je obvyklé). Výsledkem mohou být křeče, průjem a zhoršení výkonnosti. Žaludeční obtíže způsobují i vysoce koncentrované roztoky cukru. Je tedy třeba rozlišovat vysokosacharidové sportovní regenerační nápoje (okolo 200 kcal energie v 250 ml) a nízkokalorické iontové nápoje, určené jen k doplňování tekutin a iontů (ne energie).
10.Úroveň zavodnění (hydratace)
Dehydratace zvyšuje riziko střevních problémů. Je dobré, aby si vytrvalostní běžec vyzkoušel pít různé nápoje podle předem stanoveného plánu (0,20 – 0,25 litru každých 25 až 30 minut). Sám zjistí, jak jeho tělo reaguje na vodu, odlišné typy sportovních nápojů, zředěné džusy a další nápoje.
11.Hormonální změny během zatížení
Proces trávení se děje pod kontrolou hormonů a zatížení stimuluje změny jejich hladin. V případě vytrvalostního běhu jsou hladiny trávicích hormonů obvykle dvakrát až pětkrát vyšší než klidové. Tyto hormonální změny pak mohou způsobit, že potrava putuje trávicím traktem rychleji než normálně. To vysvětluje, proč někteří běžci pociťují trávicí problémy bez ohledu na typ přijaté potravy.

Denisa | 15. 12. 2013 9.00 hod. | 91.127.74.xxx
..pozdravujem zo SR.. ked som sa opat pred siestimi rokmi vratila ku kondicnemu behu a klby boleli o sto sest, hladala som riesenia a nasla som stranky s radami milose skorpila, pomohol mi zorientovat sa v spravnom style behu, v bezeckych topankach a pod.. a odvtedy som milosov maly velky slovensky fanusik, ... clanok o zlom traveni pri behu ma zaujal,lebo prave tento problem riesim posledny rok, hadam aj dva.. nabrala som odvahu a chodim si zabehat aj na rozne podujatia, avsak napriek tomu, ze sa mi zda, ze som uplne v pohode a sposobuje mi to radost, po pretekoch (len po pretekoch, nie po treningoch) mavam nenormalne stavy, .. bolesti hlavy a je mi hrozne zle od zaludka.. neviem kde robim chybu, ako si s tym poradit..ci je to sposobene stravovanim alebo psychicky.. no a tusim, ze tento clanok mi spadol z neba.... avsak nikde sa neviem dopracovat k tym dalsim deviatim bodom.. pls, poradte...lebo na fb to najst neviem... alebo ak by to bolo mozne mi hodit kopiu celeho clanku, ci linku na cely clanok do mailu budem prevelice vdacna.. :-).. vdaka a behu zdar

fotoMiloš Škorpil: Deniso, odkaz už je na konci článku, malá chybka v administraci :-(

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků