logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Manažerem svého zdraví a své kondice (výkonosti)

Manažerem svého zdraví a své kondice (výkonosti)

V článku Deset týdnů, které vás dostanou do kondice a zlepší zdraví tak, že se začnete ze života těšit jsem vás zasvětil do tajů skutečností, jak za deset týdnů bezbolestně zlepšit své zdraví a svou kondici natolik, abyste se cítili dobře.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. 1. krok – Proč být zdravý a v kondici?
  2. Jak najít čas na sportování nebo kde ho ušetřit?
    1. První mezikrok – najít „ubíječe" času
    2. Druhý mezikrok – určit si dlouhodobé a krátkodobé cíle
    3. Třetí mezikrok – určit si nejbližší cíle pro dnešek a tento týden.
    4. Čtvrtý mezikrok – naplánovat si denní rozvrh.
    5. Pátý mezikrok – provést večerní revizi.
    6. Jednoduché signály stresu

Pravda, měl jsem spíše začít tím, o čem vám budu povídat dnes, ale známe se, že? Člověk potřebuje na začátku dostat něco konkrétnějšího, aby byl ochotný se zabývat tím, co by tomu konkrétnu mělo předcházet. Takže dnes se ponoříme již hlouběji do tajů cesty vedoucí ke zdraví a kondici.

1. krok – Proč být zdravý a v kondici?

Tak třeba proto, abychom se dobře cítili, získali větší sebevědomí, získali si autoritu okolí…

K tomu, aby to tak skutečně bylo, je třeba, abychom se při svých činnostech, a i těch sportovních, resp. u nich obzvlášť, vyhnuli stresu. Abychom mohli splnit tuto podmínku, měli bychom si na všechno, co děláme, najít ten správný čas. Jistě si nyní právě říkáte „To je přesně to, čeho se mi celý život nedostává." Pokusíme se tedy společně ten náš potřebný čas najít.

Jak najít čas na sportování nebo kde ho ušetřit?

První mezikrok – najít „ubíječe" času

Zkuste si jeden týden v půlhodinových intervalech zaznamenat, jakým činnostem se během dne věnujete. Budete překvapeni, kolik času během dne věnujete činnostem, o nichž byste to vůbec neřekli, např. facebooku, telefonování, televizi, čtení novin apod.

Druhý mezikrok – určit si dlouhodobé a krátkodobé cíle

Co chci od života? Chci to za deset let, příští rok, za týden nebo dnes večer?

Třetí mezikrok – určit si nejbližší cíle pro dnešek a tento týden.

Každý den si sedněte a rozmyslete si, co potřebujete dnes a tento týden splnit. Seřaďte si „dnes" a „tento týden" do čtyř kategorií:

velmi důležité středně důležité málo důležité nedůležité

Úkoly v prvním bychom měli splnit. Ty v druhém sloupci bychom měli splnit, ale mohou počkat. Třetí sloupec splníme, když nám zbyde čas a ve čtvrtém sloupci jsou věci, které jsou vyslovenou ztrátou času.

Čtvrtý mezikrok – naplánovat si denní rozvrh.

Není to ztráta času. Určete si, kdy je pro vás nejvhodnější jakou činnost udělat. Nezapomeňte na pohyb a relaxaci. Jenom tak zůstanete v pohodě.

Pátý mezikrok – provést večerní revizi.

Každý večer si ověřte, zda se podařilo dodržet plán. Je to skvělý pocit moci si večer říci, splnil jsem všechno, co jsem měl.

K těmto pěti základním krokům se ještě naučte šestý mezikrokpřenést činnost. Když to bude možné, přeneste činnost na někoho jiného. Člověk nemůže v životě stačit úplně všechno, každého ale občas dostihne pocit, že si myslí, že nikdo to neudělá tak dobře jako on. V tu chvíli přichází čas sedmého mezikrokuumět říci „ne“. Naučte se odmítnou činnost, která by vás odvedla od plnění vašeho (vašich) prioritních cílů.

I když to asi nebude váš případ, je také důležité se chránit před nudou. I nicnedělání může vést ke stresu.

Naplánujte si i „čáru přes rozpočet“. I sebelepší plán může vzít zasvé, když se objeví nějaká neočekávaná událost. Připravte se v klidu i na takovou možnost. Pomůže vám to se pak lépe s takovýmito situacemi vyrovnat.

Dělat jen jednu věc. Někteří lidé mají ve zvyku dělat několik věcí najednou, ale znáte to – mnoho psů, zajícova smrt. Výjimkou může být hodně náročná činnost, od které je potřeba si na chvíli odpočinout nějakou méně náročnou činností, např. jít si na půl hodinky zaběhat a pročistit si hlavu.

Vylučte rozptylování. Facebook, televize, rozhlas, časopis, otevřené dveře nebo studium v parku může snadno rozptýlit v/aší pozornost a čas takto „využitý" se může nakonec projevit jako úplně ztracený.

Plánujte čas pro sebe. Vězte, že život není jenom práce, rodina. Věnujte čas procházkám, četbě, hudbě, sportu, prostě tomu, co vás baví a kde dobijete svoje baterky.

Jednoduché signály stresu

signál stresu signál stresu signál stresu signál stresu
napětí šíjových svalů napětí podrážděnost noční můry
drkotání zubů koktání zlost deprese
bolesti zubů vysoký krevní tlak nepřátelství špatná koncentrace
nervózní tiky bolesti v zádech strach neklid
zvýšený neklid impotence bolesti břicha zrychlený tep
zvětšená nebo zmenšená chuť k jídlu vyrážky špatně od žaludku malý sexuální apetit
nespavost závratě vlhké a studené ruce

Jako závěr našeho dnešního povídání by mohlo posloužit toto malé zamyšlení: „Můžete svůj organismus donutit, aby vám sloužil až do úplného sebezničení, ale právě jen do toho sebezničení“. Zamyslete se nad tím, jestli je to vaším životním cílem.

Na zamýšlení se máte celý den, ale věřte, že když si budete dávat více času, budete tím už jen čas ztrácet, protože to, co vás nenapadne intuitivně hned, to už nevymyslíte.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (14 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas93
Asics133
Brooks19
Inov-856
Icebug5
Hoka One24
Mizuno56
Newton5
NB22
Nike61
Salming363
Salomon41
Scott3
Vibram Fivefingers9
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce48
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Romane, s Karlem je to jistota, ten se kochá rád! Výborná volba! S Joggerem bych si dovolil mírně…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Fanouš je jak kecal z Prodané ... Ale jeho argumenty jsou přímo geniální. Já, ale nebudu dřív doma,…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Pokud je otravná, nezáživná, nudná trať, vyplatí se spěchat do cíle. Ale : pokud je trať hezká,…»
  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků